ŠKODA ENYAQ
– De jó, hogy nem holnapra regisztráltál, szombaton nagyon te vagyunk – mondta péntek késő délelőtt a Sárosi utcai szalonban Sike József, Skoda értékesítő. Rövid regisztráció után ő hívott vissza, hogy egyeztessük az időpontokat, de pénteken, „munkaidőben” ez azért nem ütközött komoly akadályba.
Skoda-sorakozó a Porsche Szegednél
Mint ismert, 130 éves lett idén a népszerű márka, a Skoda ezt az egész világon, így Magyarországon is rendesen megünnepli. Egy különleges roadshow-t indítottak hazánkban, ennek első állomása májusban Érd volt, a 16. pedig szeptember elején Kecskemét. A hírös városból érkeztek a Skodák Szegedre és mennek még tíz helyre, köztük háromszor Budapestre. A roadshow december elején zárul a fővárosban.
Az eredeti terv az volt, hogy egyfajta „erősorrendben” próbálom ki a Skodákat, kezdve a Superbbel, folytatva az elektromos Enyaq 85-el és zárva a nagyágyúval, a Kodiaq RS modellel. Úgy alakult, hogy az első kettő felcserélődött, így a villamos Skodát hajthattam meg először.
Sokat javult a légellenállási együttható
Bő négy évvel ezelőtt Zsámbék körül már kipróbálhattam az első elektromos Skoda SUV modellt, az Enyaq iV 80-at – akkor még cseh rendszámmal. Úgy gondolom, hogy 100 kilométernél többet mentem, mégis, amikor a határidő előtt illendően visszavittem az autót a tanpályára, 2 kilométerrel több megtehető kilométert mutatott a műszerfal, mint az indulás előtti 376. Jó volt a visszatöltés hatásfoka – és valószínűleg néhány kolléga erőltetett menetéből számította ki az induláskori elméleti hatótávolságot az autó...
Szűk két éve a nagytesvér, az Enyaq Coupé RS modell is járt Szegeden a Škoda Dynamic Days keretein belül. – Ez a legerősebb és legdrágább Skoda, már a sima Enyaq Coupé is a márkacsúcsot jelentette, ám az RS változatot Audi árban mérik – írta kollégám a 2023 nyarán próbált, üresen is 23 mázsás autóról. Azon a novemberi szegedi hétvégén is ez messze ez volt a legnépszerűbb a tesztvezetők között, ami nem is csoda.
Nagy és jól pakolható a csomagtartó
Akkuja bruttó 82, nettó 77 kWh kapacitású, két villanymotorja összesen 299 lóerőt és 460 Nm csúcsnyomatékot is képes produkálni. Legnagyobb sebessége 180 kilométer/óra, ezzel az RS a legfürgébb elektromos Skoda. Nulláról százra 6,5 másodperc alatt gyorsul az autó. Alapára közelítette a 30 milliót és extrákkal nagyon könnyen 3-assal kezdődhetett a számla.
Ennyit a régebbi modellről, most jöjjön a legújabb, korszerűsített, Szegeden próbált Enyaq. Látható változás, hogy a motorháztetőn lévő logót a Škoda felirat váltotta fel, és a hátsóhoz hasonlóan ez is egyedi matt krómozást kapott. A modell gondos tervezését mutatja, hogy az előző Enyaq 0,264-es légellenállási együtthatójával szemben az újdonság 0,245-ös értékkel büszkélkedhet.
A motorháztető alatt nincs sok látnivaló
Két akkumulátorméret közül választhat a vásárló, az általunk próbált Enyaq 85 változatban természetesen a nagyobb volt. A tizenkét modulból álló lítiumion-akkumulátorcsomag bruttó kapacitása 82 kWh. Tízről 80 százalékra 28 perc alatt lehet feltölteni az akkumulátort, a maximális töltési sebesség pedig 175 kW. Az Enyaq 85 motorja 210 kW teljesítményt és 545 Nm maximális nyomatékot biztosít. Az autó végsebessége 180 km/óra, százas gyorsulása 6,7 másodperc. Ennél fürgébbnek tűnik, de az alulról azonnal húzó villanymotornál ez már természetes.
A csomagtér családi autós, 585 - 1710 liter, az Enyaq alapfelszereltségéhez tartozó KESSY Advanced további kényelmet kínál az Open-On-Approach funkcióval. Ez kinyitja az ajtókat és a csomagtérajtót, ha a kulcs a jármű 1,5 méteres körzetében található. A Walk-Away Locking pedig automatikusan lezárja a járművet, ha a kulcs 2,5 méternél távolabb kerül az autótól.
Igényes anyagok, tetszetős kidolgozás
A MyŠkoda alkalmazás legújabb verziója számos újítást tartalmaz. Az Enyaq Škoda Connect szolgáltatásai például mostantól magukban foglalják a „zárás és nyitás” funkciót, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az alkalmazáson keresztül távolról nyissák ki vagy zárják be járművüket. Egy másik új funkció, a „megelőző karbantartás”, amely a menetadatok és a gépkocsi állapotjelentés alapján azonosítja a lehetséges problémákat, mielőtt azok felmerülnének. Ez a szolgáltatás ellenőrzi a hajtóakkumulátort, a 12 V-os akkut, a fékbetétek kopását és a légkondicionáló rendszert is.
A biztonsági extrák sora nagyon hosszú, ezek közül nekem azok a legszimpatikusabbak, amelyeket nem kikeresni kel a menüből, hanem működésbe lépés esetén jön rá a laikus sofőr, hogy ez is védi az autót és utasát. Ezzel együtt kétszer is alaposan rám ijesztett az Enyag satufékkel, egyszer egy biciklist vélt túl közel az autóhoz, máskor meg egy szerintem veszélytelen padkamagasságtól vészfékezett. Nekem az sem tetszik, hogy csak bekapcsolt biztonsági övvel enged tolatni, nekem már nem hajlik úgy a nyakam és ösztönösen kikapcsolom az övet hátramenetnél. Igaz, a 360 °-os kamera tökéletes képminőséggel segíti a sofőrt ennél a manővernél is.
13 hüvelykes az infotainment-kijelző
Túl sok gomb, tekerő nincs az Enyaq műszefalán, a funkciók döntő többségét az alapfelszereltséghez tartozó 13 hüvelykes infotainment-kijelzőn lehet vezérelni. Enyhítő körülmény, hogy a klíma állítását egy külön gomb azonnal felteszi a kijelzőre és azon viszonylag egyszerűen megoldhatók a kívánt értékek, befújási irányok.
A kocsi felszereltségéről, a kényelmi és biztonság extrák hosszú soráról 4 oldalas tájékoztatót tettek a szervezők a kesztyűtartóba, ennek a végén ott az ár is. Az általunk próbált Enyaq 29,2 millió forint, a tesztautó azonban 25 millió forint alatt is megvásárolható.
Hátulról is minden rendben
A másik két megfuttatott modellről, a Superbről és a Kodiaqról itt írunk.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!