CO2

Így állnak a gyártók 1 évvel a szén-dioxid alapú bírságok előtt

2020.01.20.

Gyakorlatilag az egész világ, de különösen az autóipar első számú témája manapság a szén-dioxid. Persze fontos a környezetvédelem, de a gyártók sokkal inkább a 2021-től fizetendő bírság elkerülése vagy sok esetben inkább csökkentése érdekében próbálják minél jobban csökkenteni kibocsátásukat. Hogy csinálják és hogy állnak most?

Mindenekelőtt a lényeg: 2021-től az autógyártók által eladott összes autóra egy bonyolult formula alapján kiszámolják azok szén-dioxid kibocsátási átlagát. A cél, hogy 95 g/km alatt maradjanak, afelett viszont rendkívül súlyós, több száz millió eurós büntetések várnak rájuk. Az autóiparban jelenleg zajló folyamatok jelentős többsége innen ered, de a legfontosabb a következő négy trend, amivel a gyártók igyekeznek minél közelebb kerülni a 95 grammos határhoz:

  • Elektromos és plug-in hibrid autók fejlesztése. Előbbiek az első évben duplán számítanak, így a vásárlói igények kielégítése mellett ezért is érkezik annyi elektromos autó idén a legtöbb márka kínálatába
  • Kibocsátást csökkentő techológiák bemutatása. Ilyenek a mild-hibrid és hibrid autók, amik bár nem képesek tisztán elektromosan közlekedni, a beszerelt akkumulátornak köszönhetően alacsonyabb a kibocsátásuk és a vásárlók számára is vonzó lehet az akkumulátor biztosította alacsonyabb fogyasztás/jobb gyorsulás.
  • Árazás, marketing. Bizonyos gyártók az árazásukon keresztül igyekeznek az alacsonyabb kibocsátású autók felé terelni a vásárlókat, mások pedig a reklámjaikban próbálják népszerűsíteni a 95 grammos kibocsátás alatt működő modelljeiket
  • Összeállni egy másik gyártóval, ahogy azt az FCA csoport és a Tesla esete mutatta.

Egyes gyártók, mint például a Volvo és a Toyota gyakorlatilag hátradőlhetnek, már most bőven a határ alatt teljesítenek. Esetük jól mutatja, hogy mivel időben felszálltak a „hibrid-vonatra”, flottájuk átlaga jelentősen a későn kapcsolók alatt van, így ők biztosan nem fognak büntetést fizetni.

A Renault-Nissan csoport, a Hyundai-Kia konszern, a PSA és a Ford izgalmas helyzetben van, ők valóban versenyt futnak az idővel és a kibocsátással. Míg a Renault esetében jó esély van a bírság elkerülésére, a Ford valószínűleg nem ússza meg és ha a PA Consulting számításai helyesek, körülbelül 1 grammal fogják túllépni a 95g/km-s álomhatárt.

A Volkswagen, a Jaguar-Land Rover és a német prémiumautók gyártói, a BMW és a Daimler nincsenek túl jó helyzetben, utóbbiak esetében persze nem meglepő, hogy az általuk forgalmazott autók nem feltétlenül a legkörnyezetbarátabb járművek. Ugyanakkor a Volkswagen helyzete nehéz, rengeteg eladott autójuk miatt óriási büntetésre számíthatnak, így az ID.3-tól minden bizonnyal sokat várnak a wolfsburgiak, attól függetlenül, hogy minden bizonnyal pontosan tudják, hogy a bírságot elkerülni nem tudják, legfeljebb csökkenteni.

Attól függetlenül, hogy jelenleg a bírság lehetősége is motiválja a gyártókat, korábban sem tétlenkedtek. A márkák legalább fele magasabb csökkenést ért el az átlagos CO2 kibocsátását illetően 2010 és 2016 között, mint amekkorát várhatóan 2016 és 2021 között fognak. A csökkenés tendeciájának lassulása arra utal, hogy kezdik elérni a hatékonyság fenntartása melletti CO2 kibocsátás csökkenés határát.

2021-ig még van egy év és nem tudhatjuk, milyen trendek befolyásolják majd az átlagokat. Az utóbbi években nyilván nem sokat segített a SUV-mánia, de ha hirtelen tényleg rákapunk a hatékony autókra, még reális is lehet a 95 grammos határ, ami ellen egyébként sokan tiltakoztak.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.04.03
Autók nagy benzinmotorral. Mindennapi használatra indokolatlan? ..
2020.04.03
Hicabi Demirci Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.04.03
Alighanem a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős volt az utolsó magyar autós páros, amely....
2020.04.03
A martorelli gyár SEAT Leon gyártósorára szinte rá sem lehet ismerni. Ma  már nem autókat gyártanak....
2020.04.03
Különleges akcióval népszerűsíti részben vagy teljesen elektromos típusait a Peugeot Európa egyik....
2020.04.03
A társadalom világszerte nehéz időket él meg. A koronavírus terjedésének megelőzése érdekében....
2020.04.03
Egy amerikai pincérnővel gonosz tréfát űztek munkaadói. Ő azonban nem találta humorosnak az ügyet,....
2020.04.03
A nyitott 356-osban az eredeti négyhengeres helyett egy 911 Turbóból származó hathengeres,....
2020.04.03
Négy órára nőtt a személygépkocsival Romániába utazók várakozási ideje péntek délelőttre a nagylaki....
2020.04.03
A 2017 szeptembere óta a CleverShuttle, az egyik legfontosabb német iránytaxi-szolgáltató....