használtautó átvizsgálás

Ilyen is lehet egy autó 200.000 km után

2023.09.26.

14 évesen is jó a hibrid Lexus

1998-ban, egy évvel a Toyota Prius megjelenése után a márka luxusdivíziója, a Lexus kiadta az RX300h-t, amely prémiumbőrbe csomagolta a korszerű hajtástechnológiát. Magyarországon hivatalosan 2000-ben kezdődött az értékesítés, de a szürkeimport révén már ezelőtt is szembe jött néhány példány csúcshibridből.

2005-től jött a 2. generáció, itt a hibridet már 400h-nak hívták. 3,3 literes V6-os benzinmotorja mellé elöl egy 167, hátul pedig egy 68 lóerős elektromos gép került. A hajtásmenedzsment pedig összesen 272 lóerőt tudott kipréselni az erőforrásokból. Amúgy pedig tök menő módon összkerekes: a benzinmotor ugyan csak az első tengely kerekeit hajtja, de az ügyes elektronika megoldja a hátsó kerekek hajtását is. A hátramenet is formabontó lett. A váltóban ugyanis nincs ilyen lehetőség, cserébe az első kerekek hajtásláncból való kikapcsolásával a hátsó villanymotor irányt vált és kész. Zseniális.

Sokan rövid életet jósoltak nekik

Nem lett igazuk. Az első Priusok – bár már keveset látni belőlük – 20+ évesen és bőven túl sokszázezer kilométeren is mennek, az aksik, köszönik szépen jól vannak. És ha mégsem így lenne, akkor a leleményes másodvonalas javítóipar ma már cellánként is képes aksit javítani.

És persze mennek a Lexus hibridek is, végül is a technika alapja ugyanaz. Ha a technika nem is fárad el olyan könnyen, mint gondolnánk, a dizájnról ez már nem feltétlenül mondható el. Persze 2000-ben az első generációs RX is űrhajónak számított, pont úgy, ahogyan egy 2023-as mutat ma. Az elmúlt 15 év alatt nem csak az intelligens rendszerek miatt változott meg gyökeresen az autógyártás, hanem a dizájnerek is belehúztak, éppen ezért tűnik úgy, hogy a 10-15 éves autók formaterve mára korszerűtlennek, koránál sokkal öregebbnek tűnik.

Mindig csak a lepukkant verdákat hozod

Sokszor hallom, hogy a Mesél a szakértő cikkekben 99%-ban olyan használt autókat mutogatok, amiknek a vásárlás előtti átvizsgáláson valami súlyos bajuk derül ki, és ezek általában a legalsóbb árszegmensből valóak. Előbbire az a magyarázat, hogy éppen erre született a rovat, vagyis, hogy bemutassuk, egy vásárlás előtti átvizsgálással mennyi minden feltárható előre, ami miatt kétszer is meggondolandó, hogy belevágjunk-e a kalandba. Utóbbival kapcsolatban pedig újra és újra ki kell jelenteni azt a tényt, hogy az átlag magyar autóvásárló sajnos nem keresgélhet a 4 millió forint feletti ársávban, mint mondjuk ez a Lexusos ügyfél.

2009-es, 200.000 km-es

A facelift-es, 2. generációs Lexus RX400h-t 4,2 millióért dobták fel a használt autó portálra. Hiába a 14 éves életkor, ez a kocsi a kereskedés féltetővel fedett részén kapott helyet, nem véletlenül. Előző tulajdonosai annyira szépen tartották a kocsit, hogy ennyi idő elteltével is öröm ránézni.

Hogy azonnal megcáfoljam magam, itt visszacsatolnék a kettővel ezelőtti bekezdésre. Ugyanis a 2000-es évek második felében még mindig hódító buborékformát (ld. Mercedes-Benz S-osztály – W220 akkor kifutó modellje) ma már megmosolyogjuk, mert a formatervezés éppen az ellenkezőjét csinálja most: minden szögletes, egyenes vonalak mentén fut.

Amiért mégis jó ránézni, az a szépen megkímélt karosszéria. Nincs körben mindenhol leverve, egységes a fényezés és így maga a szín is, ami nagyon szokatlan egy tizenéves autótól. Persze kavicsfelverődés az volt rajta és a díszlécek is tették a dolgukat: mivel először ezek találkoznak a rányíló ajtókkal, ezért ezeket lehetne már fényezni.

Naná, hogy ezt is körbe mértük a rétegmérővel, hiszen ez kihagyhatatlan része egy vásárlás előtti vizsgálatnak. De nem kellett csalódnunk. Az RX400h csak két elemén volt fújva, de talán színt nem is nagyon kapott, inkább csak lakkozhatták valami karc miatt, mert 50 mikronnal volt vastagabb a bevonat, mint a gyári fényezésű elemeken.

De a legjobb a belseje

A kormány szerintem gyári bőrözésű és nem kopott. A szintén bőr ülések egyáltalán nem viseltesek. A vezetőülésen persze némi repedezettség látható, de ezt egy profi bőrfelújító újjá tudja varázsolni. A hátsó ülések meg olyanok, mintha soha senki rájuk sem ült volna.

Valaki mégis pakolászhatott ott, mert egyetlen kisebb esztétikai hibát mégis fel kellett jegyeznünk, az pedig a bal hátsó ajtókárpit bőr részének sérülése volt, de talán ennyit meg lehet bocsátani az autónak.

A gombok nincsenek lekopva, nem foltosak, nincsenek kiégetve a kárpitok, egyszóval nagyon egyben van ez a kocsi. Mégis találtunk hibát: a jobboldali visszapillantó tükör függőleges irányban nem volt hajlandó megmozdulni.

Na, mi újság a hajtással, meg az akksival?

Elsőként ezt diagnosztikával vizsgáljuk, ahol minden vezérlőegység 0 hibakóddal várta a kollégánkat. Sőt, a 6 henger is 0 gyújtáskimaradást produkált. A lambdaszonda és katalizátor értékek is a helyükön voltak. A motor járása gyönyörű, de váltóval volt egy bökkenő.

Amikor a benzinmotor leáll, a hajtáslánc kapcsolásakor volt egy rántás. Nem vészes, de pont érezhető, ezért ennek vizsgálatával behatóbban kell foglalkozni a közeljövőben.

Az akkumulátorpakk mind a 15 modulja ezredohmra ugyanazt a belső ellenállás értéket produkálja, egyszerűen tökéletes. A hibrid vezérlésben minden akkumulátorkárosító esemény (lemerülések, túlmelegedések) száma zéró. A cellablokkok töltöttségi szintje is azonos volt, a legnagyobb és legkisebb feszültségi szintek mindössze 0,1 Volt differenciát mutattak. Úgyhogy ezzel tuti nincsen baj.

Utolsóként gördülhetett le a gyártósorról

A 400h verziót 2009. júniusáig gyártották, ezt követően már a 3. generáció jött 450h néven, nagyobb motorral, tükörindexszel és még egy sor újítással. Ezt a kocsit 2009. 06. 12-én állították először forgalomba Németországban, Magyarországra pedig 2018-ban érkezett. Amiért második generációs, nagyjából 1 millióval olcsóbb és ebben az állapotban megvételre kifejezetten ajánlott.

Mivel az ügyfél nem keresett újra, azt gondolom hozott egy jó döntést és megvette a kocsit a használtautó vásárlás előtti átvizsgálás után. Erről tanúskodik a Járműszolgáltatási Platform is, amelyben az utolsó eredetiségvizsgálat a mi szemlénk után két nappal történt.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.12.05
Mindig izgalmas, ha nem sulykolni akarják beléd a környezetvédelmet, hanem lazán meggyőznek. ..
2023.12.05
Elégedett tulajdonosa mindössze négy év alatt ment ennyit a 2019-es évjáratú LC 500-assal, amely....
2023.12.05
A Tesla kikötötte a Cybertruck majdani vásárlóinak, hogy nem adhatják el pickupjukat egy éven belül....
2023.12.05
A meteorológiai előrejelzések alapján kedd estétől nyugat felől újra intenzív havazás kezdődhet,....
2023.12.05
2023 első tíz hónapjában 91 ezer 439 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 2,8....
2023.12.05
Börtönbüntetés várhat arra a zalai férfira, aki jogosítvánnyal soha nem rendelkezett, de több....
2023.12.05
Valenciában, a MotoGP 2023-as idényének szezonzáró futamán a BMW XM Label Red modellé volt az egyik....
2023.12.05
Idén tizenkettedik alkalommal hirdette meg abroncsadományozási programját a Hankook Tire....
2023.12.05
A Honda befejezte hagyományos autóinak elektrifikációját, és megtette a következő lépést a plug-in....
2023.12.05
Nyolc év után, napi öt vonatpárral újraindult a vasúti személyközlekedés Szeged és Szabadka között....