Aston Martin
Az új Aston Martin Valiant egy limitált kiadású, versenypályákra összpontosító verziója a Valournak, melyet a Forma-1-es ász, Fernando Alonso meglátásaira hallgatva építettek meg.
Az új, közutakon is használható speciális kiadás egy 734 lóerős, 5,2 literes ikerturbós V12-es motorból nyeri az erejét, a nyilvánosság előtt pedig a Goodwoodban megrendezésre kerülő 'Festival of Speed' nevű eseményen debütál majd.
Az autóból mindössze 38-at fog készíteni az Aston Martin Q-részlege. A Valiant a 2023-ban szintén korlátozott példányszámban piacra dobott Valour továbbfejlesztett verziója, amely egyébként a V12 Vantage-ből származó testreszabott karosszéria-szerkezeten alapult.
Az Aston szerint az új jármű a kétszeres vb-győztes Alonso "személyes megbízása" eredményeként jött létre, aki a márka F1-es csapatánál vezet 2023 óta.
A spanyol pilóta elmondása szerint egy extrémebb, versenyautó ihlette verzióját szerette volna megnézni a Valournak, így azt tanácsolta az Aston Martin mérnökeinek, hogy a teljesítmény és a leszorítóerő növelése mellett csökkentsék az autó súlyát.
A V12-es motor forgatónyomatéka ugyanazt kínálja majd, mint a Valour, viszont a teljesítményt - a hatfokozatú kézi sebességváltónak köszönhetően - 29 lóerővel növelték. Az Aston globális márkafőnöke, Marco Mattiaci szerint az autót "rögeszmés súlycsökkentési program" keretében kezelték.
Ez magába foglalja a 3D-s nyomtatott segédváz alkalmazását, amely állítólag 3 kilogrammot takarít meg, a merevség csökkenése nélkül, valamint egy magnéziumból készült nyomatékcsövet, amely 8,6 kilogrammal teszi könnyebbé a Valiantot.
A lítium-ion akkumulátor használata 11,5 kg-ot spórol meg, míg a 21 hüvelykes, könnyű magnézium felnik 14 kilogrammal csökkentik a tömeget.
Bár az angolok nem hozták nyilvánosságra az autó össztömegét, a Valourhoz képest nagyjából 100 kilogrammal lesz könnyebb a Valiant.
A karosszéria nagyrészt mindenhol szénszálból készült, és a stílusmódosításoknak köszönhetően nő a leszorítóerő, miközben csökken a légellenállás is.
A szénszálas hűtőrács állítólag növeli a levegő áramlását a motorba, az autó szárnyai pedig erősen le lettek faragva. A kerekekre aerotárcsákat szereltek fel a turbulencia csökkentése érdekében, míg hat bemeneti nyílást is tettek rá, amelyek hűtik a kerámia fékeket. A kerekek körül nyílások is vannak, amik lehetővé teszik a fékek által termelt hő elvezetését is.
A kétüléses autó belseje a motorsport-funkcionalitásra helyezi a hangsúlyt, nagy mennyiségű szénszálas réteggel karöltve.
Az új kormyánykerék vékonyabb kerettel rendelkezik, a sebességváltó pedig szintén új kialakítású. A versenypályára készült mivoltjából a Valiant acél erősítéssel lett felszerelve, valamint Recaro Podium ülésekkel is, amelyek négypontos versenyhevederrel is felruházhatók.
Az Aston Martin nem hozta nyilvánosságra a 38 darab Valiant árát, viszont úgy tudni, hogy mindegyik közel 2 millió fontba - tehát nagyjából 940 millió forintba - fognak kerülni.