Fiat Multipla

Izgalmasan csúnya: a Fiat Multipla sztori

2021.07.15.

23 éves a Fiat Multipla, aminek a neve a köznyelvben összeolvadt a csúnyaautó kifejezéssel. Pedig a mögötte rejlő gondolat brilliáns volt, akiknek volt, imádták.

1998-ban még más volt a világ. Még sehol sem voltak az emelt hasmagasságú SUV-k, akkoriban az egyterű volt a menő, és ezt szerette volna meglovagolni a Fiat is egy minden szempontból formabontó kompakttal. Ami sikerült is nekik, mi több, ennyi év távlatából is mindenki tudja, hogy mi az a Fiat Multipla, és ez bizony Robert Giolitonak köszönhető. Ő az az olasz dizájner, aki alapvetően egy informatikai állásra jelentkezett a Fiathoz, mégis rábízták a jövőbeli prototípusok tervezését. Ő alkotta meg 1993-ban a Fiat Downtown tanulmányt, két működő elektromos motorral, a McLaren F1-hez hasonló háromüléses elrendezéssel.

Innen indult minden, majd folytatódott a Fiat Zic tanulmányautóval, aminek már a szélvédő alá integrálták a fényszóróit, csakúgy, mint a Multipla esetében. Giolto ráérzett a funkcionalitás a szépség előtt koncepcióra, és ebben támogatta az olasz vállalat. Szerettek volna eltérni a megszokottól, ezért eltértek a hagyományos 5- vagy 7-üléses koncepciótól. Megalkottak egy rövidebb, ám szélesebb autót az akkori egyterűekhez képest, mindössze két üléssorral, ám 3 ülőhellyel egymás mellett. Először az 1996-os Párizsi Autószalonon mutatták be a Fiat Multiplát, hogy így készítsék fel a piacot a szokatlan külsőre.

Még maga Giuseppe Scagliola, a Fiat akkori platform fejlesztésért felelős vezetője „kalkulált rizikónak” nevezte a Multiplát. Akkoriban más idők jártak, belefért. Igyekeztek különböző művészeti ágak segítségével reklámozni a szokatlan autót, de a közvélemény általában addig jutott, hogy a Multipla ronda. Pedig még be sem ültek, hogy megvizsgálják mennyire okos megoldással szórták tele az utasteret. Még maga Jeremy Clarkson is azt állította, hogy logikus, egyenes gondolkodással egy remekmű.

A Multipla meghaladta a korát, és egészen 2005-ig kellett várni egy újabb hasonló, 6 üléses egyterűre a Honda FR-V személyében. Ugyanakkor az eladási számok sosem repültek a magasba, és ezen még a szépítő 2004-es facelift sem segített. 2010-ben lett vége a Multipla sztorinak, hogy átadja a helyét a kisebb, de stílusosabb Fiat 500L-nek. Ami egyébként szintén Robert Giolito tollából származik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.16
A tisztán elektromos hajtású Niro EV 460 kilométeres hatótávolságot kínál és a plug-in hybrid is....
2022.05.16
Megrongálták Nyíregyházán, a KRESZ-tanpályán kihelyezett közúti jelzőtáblákat – írta a police.hu. ..
2022.05.16
Két kategóriában is magyar győzelem született a motorcsónakosok Hydro GP világbajnoki sorozatának....
2022.05.16
Idén második alkalommal került megrendezésre a Young Car Mechanic nemzetközi autószerelő verseny....
2022.05.16
Közzétette a rendőrség a hétvége baleseti adatait, amelyek szerint nagyon sok súlyos kimenetelű....
2022.05.16
Az X7 rövid időn belül a luxuskategória legsikeresebb BMW modelljévé érett. A modell megújult....
2022.05.16
Az elmúlt években a különleges i-Cockpit vezetőhely a Peugeot modellek valódi védjegyévé vált. A....
2022.05.16
Az autókhoz használt motorolajok ára megduplázódott  májusban Oroszországban – írja a carsweek.ru....
2022.05.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – itt az Útinform reggeli jelentése. ..
2022.05.15
Nem szűnnek a vasúti átkelőhelyen történt balesetek idén sem. Sajnos interjúnk elkészítése óta is....