új autó forgalomba helyezés

Járműértékesítés Magyarországon: 2013. X. és I.-X.

2013.11.04.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete értékelése a 2013. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról havonta és időarányos összehasonlításban a DataHouse Kft. adatai alapján.

A tények a DataHouse Kft. adatai alapján:

                                                                                                       Tárgyhó               Időarányos

                                                                                                                      2012 évhez viszonyítva

       db/%                            db/%

Személygépjármű forgalomba helyezések:                       5126 /   26,7%          46174 /    6,5%

Kishaszon jármű forgalomba helyezések:                             955 /   13,0%.           8419 /   -5,6%

Motorkerékpár forgalomba helyezések:                                 90 /  -15,9%.           1782 /    5,3%

Nagyhaszon jármű forgalomba helyezések:                         523 /   75,5%.           3520 /    0,4%

 

A személygépjármű forgalomba helyezés Egyesületünk ez évre a tavalyihoz képest kb. 10% növekedést prognosztizált. Az év eleji jelentős visszaesés pozitív irányba fordult márciusban, és ez a folyamat folytatódott, így október végére a piac már 6,5% pluszban van. A trend azt mutatja, hogy az előre jelzett növekedési ütem megvalósul. Amellett, hogy örülünk a piac pozitív alakulásának, óvatosan érdemes kezelni a százalékos hónap-hónap összehasonlításokat, ahol kétszámjegyű változások mutatkoznak, mivel olyan alacsony darabszám mellett jönnek ki ezek a százalékos értékek, amelyek szinte lehetetlenné teszik a havi érdemi értékelést. A 2013. október hónap kiugró eredménye továbbra is főleg a vállalati eladásoknak köszönhető, de egyes kedvező finanszírozási termékek megjelenése és a gazdasági kilátásokban a makrogazdasági folyamatok iránya nagyon kis mértékben, de megmozdítani látszik a magán piacot is.

Továbbra is azt gondoljuk ezért, hogy a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához ez az értékesítési volumen nem elegendő.

Örülünk annak a trendnek, és ennek folytatását várjuk a következő években is, amely a piac fejlődését jelzi, de a teljes konszolidációig még jó pár évnek el kell telnie és jelentős szerkezet (vissza) változáson kell átesnie az értékesítésnek.

A kishaszon járművek forgalomba helyezése esetében 2012 második félévében torpant meg az addig növekvő értékesítés, így az eredmény 2012 egész évre végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Véleményünk szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban, azonban a csökkenés folytatódott egészen augusztusig, amikor kismértékű növekedés volt, és ez folytatódott szeptemberben, majd októberben is. Véleményünk szerint ez – a beruházásokat támogató - kedvezőbb finanszírozási termékeknek és némi gazdasági élénkülésnek köszönhető. Tudnunk kell azonban, hogy a jelenlegi kishaszon jármű forgalom messze alatta marad annak, ami a kívánatos és indokolt lenne.

A kishaszon járművek területén az átlagosan havi 1000-1200 darab lenne az a minimum, amely a szakma minőségi színvonalát fenn tudná tartani, ettől is igen messze vagyunk.

A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely az eddigi jelentősebb növekedés után májusban jelentősen kompenzált. Az októberi kiemelkedő, 75,5%-os növekedés fő oka, hogy 2014-ről az EURO6 átállás miatt előrehozott rendelések vannak, amelyek átadása felpörgött. Hasonló tendenciát várunk a hátralévő két hónapban, azonban tudnunk kell, hogy a 2013 év végi növekedés árát a 2014. évi jelentős csökkenésben fogjuk megfizetni. Ez a terület az egyetlen, amely a válság előtti évhez, 2007-hez képest jelentős, mintegy 100% növekedést mutat.

A motorkerékpár piacot sújtja most már ötödik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok 2012 tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, az ettől várt, és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Az első tíz hónap tekintetében a tavalyi drámaian alacsony számokkal összehasonlítva mutatható ki mintegy 5% növekedés. Ez azonban olyan alacsony darabszám mellett történik, amely nyilvánvalóvá teszi ennek az ágazatnak a súlyos válságát. A 170 db körüli átlagos havi értékesítési darabszám országosan a rendszámos motorok esetében konszolidált piaci viszonyok között egy-két közepes nagyságú kereskedő értékesítési darabszámának felelne meg.

Általánosságban: ahhoz, hogy a szakma megfelelő területi eloszlásban tudja az elvárt szolgáltatási színvonalat biztosítani, legalább átlagosan évi 85000 új személyautó és 15000 kishaszon jármű; 3500-4000 nagyhaszon jármű és 6000 motorkerékpár forgalomba helyezése lenne szükséges. Egyelőre egyedül a nagyhaszon jármű piac tudja ezt a számot produkálni. A 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelent a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt, miközben a legális szakma folyamatos visszaesést és súlyos pénzügyi problémákat él meg. Ez a folyamat a foglalkoztatásra és a szolgáltatás területi ellátottságára egyaránt jelentős negatív hatással van és jelentősen rombolja az adózási morált.

MGE törekvései: jelentős erőfeszítéseket tettünk és teszünk annak érdekében, hogy a legális kereskedelmi és javítói szakma versenyképessége az ügyfelek, a környezet védelme és a balesetbiztonság érdekében fennmaradjon és fejlődjön, a feketegazdaság visszaszoruljon.

2014 őszétől valamennyi tagvállaltunk részvételével folytatódik az értünk hozzá PR kampány, amely a márkaszervizek valóságos értékeit hivatott hitelesen kommunikálni az ügyfelek érdekei figyelem előtt tartásával.

MGE és az Autós Nagykoalíció szoros együttműködésben tesz javaslatokat a feketegazdaság visszaszorítása érdekében, amely javaslatok célja egyfelől az ügyfelek érdekeinek képviselete, másfelől pedig a legális javítói szakma versenyképességének helyreállítása annak érdekében, hogy ne a legális szakma csússzon át a feketegazdaságba, hanem éppen ellenkezőleg.

Erdélyi Péter                                                                                                  

ügyvezető elnök

MGE

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..