Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace teszt: Mint a villám!

2019.12.23.

A Jaguar első autója szoros hajrában nyerte el az európai Év Autója díjat 2019-ben. A modellt a hazai importőr jelölte az Év Zöldautója 2020 díjra. Hogy ezt megnyeri-e, nem tudom, de hogy nagyon izgalmas autó, az biztos.

Hogy néz ki?

Ian Callum veterán dizájner hattyúdala az I-Pace, olyan esszencia, amelyben benne van egy életút minden tapasztalata és mindannak az igénye, ami még kikívánkozik egy művészből, egy alkotó emberből, de talán már nem lesz idő megvalósítani. Igazán brit és igazán Jaguar, amely minden porcikájában a lehető legtávolabb áll mindentől, ami átlagos. Egy centi híján 3 méter a tengelytávja, hossza közel 4,7 méter, szélessége pedig egy centivel haladja meg a 2 métert. Légellenállási együtthatója 0,29, amiből látszik, hogy a dizájnt nem áldozták be a hatékonyság oltárán. Szabadidő-autónak néz ki, pedig 14 centis hasmagassága smafu, mégis, ha terepre kell menni, nem adja meg magát. Felárért légrugós (tesztautónk is az volt, merész padkák mellett is bátran parkoltam), így könnyen felemelhetjük és bátran bóklászhatunk vele mostoha terepen is (offroad állásban 23 centi a hasmagasság, 50 centi a gázlómélység), annyi villanymotor, kilowatt és lóerő hajtja, hogy csak kiszabadul, a nemzetközi bemutatón még dagonyázni is elvitték az újságírókat, akik először azt hitték, ez csak vicc.

Csomagtere meglepően nagy, a 656 literes puttonyba simán befért a hokis cuccom, az ülések ledöntésével a hasznos tér 1453 literre bővül (a padló csaknem sík), a motortető elő alatt pedig további 27 literes üreggel gazdálkodhatunk.

Az utastér tipikusan jaguaros, az anyaghasználat minőségi, a műszerfalat bőrbe varrták az érdi Dräxlmaier dolgozói, az indítás után lassan életre kelő kijelző hatalmas, kezelése nagyon bonyolult, a napi számláló átállításához félnapos kutakodásra volt szükség, amelynek során még a darkwebet is bejártam a fedélzeti menü sikátoraiban. A klíma tekerőgombbal állítható, de ez sem egyszerű, húzni, nyomni, tekerni kell és vagy sikerül beállítani a hőfokot, valamint az ülésfűtés erősségét vagy sem. Néhány dolgot azonban érdemes elengedni, sosem fogjuk teljesen kiismerni képességeit és rejtett tartalékait. Hamarabb kapunk agyvérzést... A világítás teljesen LED-es, felárért szélvédőre vetített kijelző tájékoztat, vezetősegédekkel Dunát lehetne rekeszteni.

Hátul sem rossz benne ülni, az ülések szélesek, a lábtér tágas, a fejtér pedig magasságfüggő, kis emberek jól elférnek az üvegtető alatt.

Hogy megy?

A mintegy 600 kilónyi 432 darab magas energiasűrűségű zsákos cellás lítiumion-akkumulátorát a padlóba építették, így az autó tömegközéppontja mélyen található, emiatt aztán kimozdíthatatlan az ideális ívről, igazi sportautóként viselkedik. Álló helyzetből 100 kilométer/órára 4,8 másodperc alatt ugrik, de sokkal beszédesebb az, hogy bármilyen sebességtartományban azonnal képes még tovább gyorsulni.

Váltója egyfokozatú, az irányváltás gombokkal vezérelhető, motorból viszont kettő van, mind a két tengelyt egy-egy 147 kilowatt teljesítményű villanymotor hajtja, így összesen 400 lóerő és 696 Nm nyomaték fölött basáskodhatunk. Alaphelyzetben 50:50 százalékban osztott a hajtás, de a körülményeknek megfelelően a differenciál ezt bármilyen arányban oszthatja.

90 kWh-s koreai (gyártója az LG Chem, nettó kapacitása 84 kWh) akkumulátora elméletileg elég 400 kilométerre, nálam a 360 kilométert mardosta a megtehető legnagyobb hatótáv, de bármennyire is próbáltam ösztönözni magam a normális közlekedésre, párszor elszállt az agyam és ide-oda ugrattam vele a hipertérben és -időben. 60-ról 160-ra, 100-ról 200-ra, 30-ról 130-ra. Csak így százasával, mint a magyar urak. A fogyasztás ennek megfelelően nem lett rekord alacsony, de nem is túl magas, a 21,2 kWh/100 kilométer érték süvegelendő. Ha a hatótávot növelni akarjuk, egyértelműen vissza kell fognunk magunkat és a takarékos mód mellett használnunk kell a regeneratív módot, amelynek erősebb fokozata akár egypedálos kezelést is lehetővé tesz, azaz fék helyett csak elengedjük a gázpedált és az I-Pace brutálisan lassul, egészen megállásig.

Töltése nem rövid idő, főleg, ha nem találunk 100 kW-os töltőoszlopot, hiába tud annyiról áramot venni, ha legtöbbször csak 22 kW-os oszlopra tudjuk csatlakoztatni. Ha találunk valahol szabad 50 kW-os egyenáramú töltőt (CCS szabvány), 1,5 óra alatt 80 százalékosra pumpálhatjuk az energiaszintjét, ami kb. 250-300 kilométerre elegendő. Otthoni 7 kW-os, 32 amperes falitöltőn (AC-n 7,2 kW a maximum) egész éjszaka alatt töltve, 13 óráig tart a teli tank. Ugyanez sima 230 voltról 2 napig is eltarthat.

Milyen vezetni?

Az alumínium karosszéria nagyon merev, a tömeg elosztása 50:50 százalék, ez ideálisnak mondható, az üresen 23 mázsás tömeg (adaptív lengéscsillapítókkal és légrugókkal, spirálrugókkal 22 mázsát nyom) azonban egyáltalán nem az. Hogy mégis élményautó, arról a nyári mátrai közös zsűritesztünk tanúskodott, amikor egymás után többször sprinteltünk fel és le a Kékesre. Mindannyiszor levakarhatatlan vigyorral szálltunk ki a hatótávjától könnyedén megszabaduló Jaguarból. Hogy ne gyulladjunk meg, extrém terheléskor kinyílnak az aktív beömlői, az akksik folyadékhűtést kaptak, ráadásul a klíma is hűti az életfontosságú alkatrészeket. Bátran lehet versenypályán játszadozni a nehéz monstrummal, csak legyen ehhez elég delej, vagy a közelben konnektor. Ha bajban vagyunk, magunk kapcsolhatunk teknősbéka-üzemmódot, ami kiiktat minden fölösleges fogyasztót és ad még kb. 10 kilométer hatótávot.

Mennyibe kerül?

A Meridian hifi parádésan szól, a sok extrával az autó ára extrém magasra szökött, az alapáron 27,1 milliós I-Pace a képeken látható tesztautó esetében 33 milliósra hízott. Megnyugtató, hogy használtként is van jövője, a Jaguar az akkumulátorra 8 év/160 ezer kilométer garanciát vállal, az I-Pace-re amúgy a 3 éves általános garancia vonatkozik, mint minden itthon megvásárolt Jaguar modellre.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....