Kommunikáció

Járművek összeköttetésben a világgal

2017.10.03.

A 21. század technológiai fejlődése befolyásolja az autóipari fejlesztéseket is. Amióta összenőttünk az okostelefonokkal és az egyéb kütyüinkkel, azóta folyamatosan próbál az autóipar is lépést tartani az elektronikai cégekkel. Az információáradat és az eszközök folyamatos kapcsolata azonban veszélyekkel is jár.

A mobiltelefonok és az internet felbolygatta az autóipart is, hiszen ma már fontosabb, hogy van-e USB-aljzat és minimum 10”-os kijelző az autóban, mint hogy milyenek az idomai vagy milyen motor hajtja. A „connected car” összeköttetésben van minden eszközünkkel, a többi járművel, a járműgyárral és az interneten keresztül az egész világgal.

Kezdjük az OBD-csatlakozóval

A jármű első igazi külvilági kapcsolata a diagnosztikai csatlakozó volt. Elsősorban a motorvezérlő szoftverének módosítását lehetett az OBD-csatlakozón keresztül elvégezni. Vannak olyan eszközök, melyek a telefonra továbbítanak információt a jármű üzemeltetési adatairól, kiolvashatók hibakódok távolról és a flottaüzemeltetőknek szükséges minden adat egységes rendszerbe gyűjthető és elemezhető.

 

 

Szoftverfrissítés

Az autógyártók a komplex elektronikai rendszerek miatt úgy adnak ki szoftverfrissítéseket az autókra, mint a telefongyártók és szoftverkészítők az okostelefonra és alkalmazásokra. A javított szoftverek feltöltése legtöbb esetben nem a szervizből történik, hanem a diagnosztikai műszer közvetlenül a gyárból tölti le az alvázszámnak megfelelő frissítéseket. A járműtulajdonos sokszor nem is tudja, hogy az olajcsere során járműve egy szoftverfrissítést is kapott.

 

 

Csatlakoztasd a telefonodat

Az okostelefonunk nélkül szinte el sem tudjuk képzelni életünket a mai pörgő világban. Amikor beülünk az autóba, akkor sem szeretnénk elveszíteni ezt a kapcsolatot, ezért az autó átveszi a telefonunk szerepét is: megjegyzi a címlistánkat, a telefonunkról játsza a kedvenc zenéinket, azonnal jelzi a dugókat és rövidebb útvonalat kínál, miközben szórakoztatja az egész családot, hiszen minden ülés előtt különböző műsor megy a kijelzőkön.

A telefonos irányítás már a szórakoztató elektronikán túlmutat, egészen a járműirányításig ér, hiszen üzenhetünk autónknak, hogy jöjjön értünk, vagy elküldhetjük leparkolni, amíg elintézzük ügyeinket.

https://www.youtube.com/watch?v=BpRGc40adTc

A Land Rover egészen a távirányítós autók szintjére egyszerűsítette az okostelefonról irányítható járművét, hiszen a telefon kijelzőjén megjelenő kormánykerék forgatásával tudjuk kormányozni az autót, amiben nem kell vezetőnek ülni.

https://www.youtube.com/watch?v=QjJ2wKCMq5w

A Ford okosórára küldi az elektromos és hibrid járműveinek adatait, így pontosan tudjuk, hogy milyen távolra juthatunk az autónkkal, mielőtt még beülnénk. Utazásainkról adatokat gyűjt, és kiértékeli vezetési stílusunkat, valamint amikor leparkolunk a töltőállomáson, akkor látjuk, hogy mikor töltődött fel az autó, így át tudjuk adni helyünket.

 

 

Az autóipart is utolérte a kiberbűnözés

Nemrégiben több, világszintű hackelés érte a számítógépes rendszereket, amit több multinacionális cég is megsínylett. Azzal, hogy a járművek hálózatait kinyitjuk a világ felé, potenciális veszélynek tesszük ki a közlekedőket. Amikor az első SIM-kártyák megjelentek az autókban, a szórakoztató elektronikán keresztül illetéktelenek képesek voltak átvenni az autó irányítását, ezért ma már a járművön belül elkülönített kommunikációs hálózatokon futnak a biztonságkritikus funkciók üzenetei. Megjelentek viszont az önvezető járművek, melyeket akár az okostelefonunkkal is le tudunk parkoltatni, illetve irányítani, ahogy azt feljebb láttuk is működés közben.

 

 

 

A Kaspersky Lab, a világ egyik legnagyobb számítógépes biztonsági megoldásokat kínáló cége végzett egy felmérést az autógyárak járműirányító alkalmazásaival, ahol 9 alkalmazásból 9-et sikerült feltörni! Az idei Frankfurti Autószalon alkalmából tettek egy újabb próbát, már 13 alkalmazást vizsgáltak. A korábbi kudarcok ellenére, a feltört 9 alkalmazás mindegyikét újra fel tudták törni, a legtöbb esetben még frissítés sem érkezett azóta az applikációkra. Végül a 13 alkalmazás közül 1 volt, ami a tesztel közül az egyiknek ellenállt, bár nem minden hackelési módszerre volt megoldása.

 

 

 

A teszt azt mutatta, hogy a sokat emlegetett „connected car” biztonságos valósággá váljon, ahhoz az autógyáraknak nem csak autót kell jól építeni, hanem a felhasználói szoftverek területén is fel kell nőni a 21. század kihívásaihoz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....