Teszt

Jelvény a kabáthoz - Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo

2014.05.04.

Az Insignia Country Tourer nevéhez híven kitüntetés, jelzés kíván lenni a folyamatosan növekvő szabadidő-autós piacon. A modell formai és műszaki megújulásával egyidejűleg megjelent újdonság tökéletesen demonstrálja, hogy az Opel rendelkezik az ehhez szükséges tudással és eszköztárral.

Szöveg: Horváth Miklós, Fotó: Besenyei Gergely

Az Opelnek mindig is voltak szép formájú autói, de az Insignia megjelenése óta a portfólió minden modelljét határozottan vonzó köntösbe öltöztették a Rüsselsheimiek. Korábban – azaz 2008 előtt – a márka jelenléte az utakon talán azért volt erős, mert megfizethető, egyszerű és kis fenntartási költségűnek számítottak a körbe zárt villámosok. Elsősorban tehát nem a formavilág nyomott a latban, amikor a szalonban vagy a használtautó kereskedőnél döntésre került a sor. Gondoljunk csak az 1991-2010 közötti Astrákra (F, G, H), vagy az ugyan ebből a korszakból származó Corsákra, talán nem sértődik meg senki a jelenlegi tulajok közül, ha azt mondom, hogy a felsorolt autók inkább jók, mint szépek. Azonban az Insigniával érkezett formanyelv mindent átírt, de szó szerint. Megszépült a Corsa, Astra, Zafira, megszületett az Ampera, a kis Adam (nem a stand up-os, ő egy korábbi évjárat), a Mokka és a Cascada. Ezek a formatervek egytől-egyig az Insignia génjeit hordozzák, és mindenfelé azt kiáltják, hogy most már szépek vagyunk mi is, különösen az OPC verziók. Számomra a középkategóriás szépségverseny második helyezettje az Insignia, de csak azért, mert időközben Mazdáék is frissítettek egyet a 6-oson.

Arcizma sem rándul - Az Opelnél mindig is értették ezt a szélcsatorna dolgot. A kombi karosszériák között is élvonalbeli a Country Tourer 0,28-as légellenállási együtthatója - képre kattintva galéria nyílik

A Vectrát nyugdíjba küldő modell ráncfelvarrását öt év elteltével tartották szükségesnek megejteni. A lágy vonalakkal átrajzolt front- és farrész kimondottan jó formába hozta az egyébként is vonzó külsejű középkategóriást, de a tervezők úgy gondolták, hogy ez önmagában nem elég. Ha már a Sports Tourernél, azaz a kombinál létezik AWD, akkor van még egy patron, amit ellőhetünk – zajlott a képzeletbeli ötletelés a dizájn központ meeting termében! Így kapott emelt hasmagasságot és műanyag toldatokat a Country Tourer és egyúttal belépőt abba a ringbe, ahol olyan modellek versenyeztek eddig, mint például a Volvo XC70, VW Passat Alltrack, Audi A6 Allroad, Peugeot 508 SW RXH és a Subaru Outback. A kombi alapjaira épült soft terepes az említett műanyag kiegészítők mellett 2 cm-es futómű emelést kapott, Haldex-kuplungos összkerékhajtást és elektromos vezérlésű hátsó differenciál művet. Ezen felül az ESP-t a lehetséges off-road igénybevételhez igazították, és alsó motorvédő burkolatokkal is ellátták a végterméket. A Sports Tourer kivitel külső paramétereihez képest a Country Tourer hossza (4908 mm), szélessége (1856 mm), magassága (1520 mm) és tengelytávja (2737 mm) érintetlen maradt, mégis utóbbinak robosztusabb a megjelenése és 360 kg-mal gyarapodott a tömege.

A FlexRide futómű és az adaptív 4x4 hajtás mögött elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés rejlik

Az ajtókat kitárva minden részletben visszaköszön annak a ténye, hogy a modellkínálat díszével állunk szemben. Az első szériában kifogásolt részletek teljes mértékben orvosolva lettek, ehhez párosítottak még egy kifogástalan összeszerelési minőséget, jó anyagokat és harmonikus színeket. A brandy-barna perforált ülések nem csak jól formázottak, de tág határok között állíthatók és könnyű megtalálni bennük az ideális pozíciót. Az egyéb burkolatok minősége és az illesztések résezése is prémium kategória szintű. A műszerfalnak annyira hiányzott a facelift, mint egy falat kenyér. Végre eltűnt a gombrengeteg a középkonzolról és a vezető előtti műszeregység is könnyebben áttekinthető lett, valamint ha mérsékelten is, de személyre szabható az itt megjelenő infó halmaz. A folyadékkristályos panel grafikái egyszerűek és ráeső fényben is jól leolvashatók, a középső infotainment kijelző pedig egy igazi high-tech darab. A magyar nyelvű menürendszerben gyorsan kiismertem magam, jól működött a hangutasítás és a betűfelismerés is, és a csatlakoztatott kütyükkel (telefon, USB stick, iPod, stb) is akadálymentesen boldogult a rendszer. A kezelőszervek működése és működtetése semmi kívánnivalót nem hagyott maga után, sőt! Bármi is történt a beltérben a Bose hangrendszer mindenért kárpótolt, kivéve a kerregő dízelhangot!

A brandy-barna, perforált bőrkárpit (864 ezer forint) a legdrágább tétele ennek a konfigurációnak

Hoppácska! Ez meg hogy lehet? Kérdezhetik az Insigniát nem ismerők, akikkel eddig elhitettem, hogy az Opel kínálatának jelenlegi büszkesége a motorindításig szinte hibátlan. Igen, ez így igaz. Csak az a fránya gázolajos-biturbós lenne egy kicsit csendesebb, merthogy az útburkolat felől érkező támadásokat tökéletesen tompítja a futómű, és a sztrádatempó közbeni szélzaj sem zavaró, de sajnos a kocsi orrában lévő aggregát mintha stílusidegen szerzet lenne. És ha már a kifogásolni való részleteknél járunk, mindenképp megemlíteném, hogy az összekerék-hajtás és az egyéb koloncok okozta 360 kg-os súlygyarapodás böcsülettel leterheli az egyébként tekintélyes, 195 lóerős teljesítményt. A közel húsz mázsás jószág ennek következtében emlékezetes fogyasztást produkált a városi poroszkálások során. Az 1-es villamos vonalán zajló felújítás mentén – a Bécsi út felől haladva az Árpád-híd irányába – sikerült egy alkalommal közel 40 percet vesztegelnem a kocsisorban és történelmi magasságokba tornászni a napi átlagot. Ha a közelmúltban tesztelt összkerekes autók átlagát veszem alapul, mint például Volvo V60 D5 Polestar-tuning, vagy a méreteit és motorját tekintve is jóval nagyobb Grand Cheeroke-t, talán nem meglepő, hogy a Country Tourer 13,6 literes átlagára úgy néztem, mint gyújtogató a vizes szalmára. Ehhez képest sikerült a tesztátlagot 9,2-9,5 liter/100 km közötti értékre levinni, de csakis annak köszönhetően, hogy az átlagosnál óvatosabban és kimértebben kezeltem a gázpedált a hátralevő napokban.

Az új IntelliLink csomag 300 ezer forintos felára tartalmazza a kulcs nélküli nyitás-zárást, az elektromos csomagtér ajtó mozgatást, az egérpad vezérlést és a multikormányt, valamint az RF700 Touch rádiót

Ennyit a finnyogásról. Egyébiránt azzal a magyarázattal nyugtatgattam magam, hogy a kimondottan városi jövés-menéshez nem mondható megfontolt döntésnek a BMW 5 Touringnál is nagyobb, AWD kombit hadrafogni, ergo aki mégis ezt teszi - annak toll a fülibe - ne sírjon a benzinkútnál. A Country Tourer motorkínálata egyébként sem a spórolásról szól, mindössze két dízel és egy benzines aggregát közül lehet választani. A belépő modell a szimpla turbós dízel, 163 lóerős teljesítménnyel, ezt követi a tesztautónk dupla turbós, 195 lovas erőforrása és a csúcs verziót az ugyancsak kétliteres, benzines Turbo Ecotec jelenti, ami fogyasztásban továbbra sem ígér alá a felsoroltaknak, viszont csendesebb, kifinomultabb járáskultúrával teszi élvezetessé a használatot.

A hatalmas méret ellenére meglepően könnyű a csomagtér ajtó

A mindennapokban egyébként kellemes az együttélés az Opel új kombi terepjárójával. Személy szerint engem jó érzéssel töltött el, ha ránéztem vagy benne ültem. A helykínálat az utasoknak legalább olyan mértékben volt megfelelő hátul, mint az elöl ülők számára. Az utazási komfort is kifogástalan, bár a futómű alapbeállítása kissé feszes, de ezt egy gombnyomásra feloldhatjuk és lágyíthatunk a karakterisztikán. A forma alapján egyáltalán nem indokolt a bunker-feeling, a vaskos oszlopok miatt azonban jól jön a holttér-figyelő és a tolatókamera asszisztenciája. Ha valakinek olthatatlan kanyarvadászat-ingere támadna, nagy valószínűséggel orrtolást tapasztalna ha a végletekig forszírozza a tempót, az ilyen szélsőségtől mentes használat során azonban semleges reakciókra számíthat a higgadt sofőr. A hatfokozatú automataváltó működése semmilyen körülmények között sem kívánta a kézi beavatkozást, ezért a közel 500 km-es teszthét teljes egészében a kormány mögötti fülek használata nélkül telt el. A csomagtartó ajtaja hatalmas, a tér, amit gombnyomásra feltárunk vele úgyszintén óriási, hiszen 540 literes és a támlák majdnem szintbe döntésével pedig másfél köbméteresre bővíthető. Összességében elmondható, hogy az apró hibái ellenére is kellemes autó, méltón viseli az Insignia nevet, ami angol nyelvben a kitüntetésre, jelvényre vagy rendfokozati jelzésre utaló kifejezés.

A sofőrsegéd csomag felára 610 ezer forint

A tesztautót a 11,4 milliós alapárhoz képest, további 2,5 milliónyi extra beszerelésével tették minden önmagára és környezetére igényes férfi számára ellenállhatatlanná. Ennek köszönhetően kamerák, szenzorok pásztáztak körülöttünk mindent és alkalmasint a városi araszolgatáshoz is kaptunk segítséget. Továbbá a New Driver csomag részeként a távolságtartó automatika, a ráfutásérzékelő, a sávelhagyás- és jelzőtábla figyelés is jelen volt a start gomb megnyomását követően, miközben a prémium hangrendszer és tapipad is hozzájárult a „dolce vita” megtapasztaláshoz. A legolcsóbb Country Tourer 9 120 000 forintba kerül, ehhez képest a második bekezdésben felsorolt kategóriatársak mindegyike többet kóstál, mindemellett nagyok az eltérések a hengerűrtartalom és a teljesítmény felhozatal terén (lásd: a Peugeot 508 RXH-nál a hibrid hajtáslánc miatt nem összehasonlítható, a Subaru Outback-nél pedig a 2,5 literes benzinmotor az egyetlen alternatíva, ami a tesztautó teljesítményét megközelíti). Ennek tükrében tehát a „mit válasszunk” dilemmát továbbra is az ízlések és pofonok mentén kell eldöntenie mindenkinek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....