Teszt

Jól áll neki az elektromosság - Opel Mokka-e

2021.04.19.

A Stellantis csoport is belekezdett saját elektromos offenzívájába az utóbbi időben, ennek egyik legújabb eredménye az új Opel Mokka elektromos változata. A francia csoport kissé különutas megoldást választott az elektrifikáció terén, ami egyelőre úgy tűnik, bár kompromisszumokkal teli, de jó irány lehet.

A PSA, vagyis mostmár Stellantis választása, hogy nem dedikált elektromos modelljei vannak, hanem a hagyományos autóit alakítja át elektromos hajtásúra, okos megoldás, de kompromisszumokkal jár. Mások is indultak el ezen az úton, mint például a Volkswagen az elektromos Golffal, de az inkább egy gyors lépés volt, hogy legyen elektromos autó a kínálatban, amíg megérkezik az MEB platformra épített ID. modellcsalád.

Mindenesetre a franciák biztosan rengeteget spórolnak ezzel, de minden bizonnyal ez az oka annak, hogy az elektromos modelljeik hatótávja elmarad a versenytársak által forgalmazott elektromos modellekéhez képest. Így van ez a Mokka-e esetében is, ami bár stabilan hozza a 300 kilométer körüli hatótávot, messze elmarad néhány kompetitortól, bőven elegendő tud lenni, különösen városi használattal. Mindemellett kihagyják az elektromos autók nyújtotta egyik legfontosabb előnyt: nincs motor, így az utasteret bőven lehetne előre bővíteni, főleg, ha például a padlólemezben lenne az akkumulátor.

Ez a megoldás az oka annak is, hogy több modelljük, ami elektromos verzióban is elérhető (Peugeot 208, Opel Corsa), nem néz ki kifejezetten elektromos autónak. Ezzel szemben a Mokka hozza a tipikus elektromos autós, kifejezetten extravagáns, különleges külsőt. Mintha ennek az autónak a tervezésénél a gondolatmenet úgy indult volna, hogy ez egy elektromos autó lesz, ami elérhető belső égésű motorral is, nem pedig fordítva.

A Mercedes által bemutatott, egy magasságban lévő, duplaképernyős infotainment és műszerfal rendszert sokszor dicsértük mi is. Ez (más gyártókkal egyetemben) az Opel számára is feltűnt, így gyakorlatilag átültették azt az új Mokkába.

Az infotainment egyébként is kifejezetten szép és könnyű használni, de olykor kicsit mintha megakadna a szoftver, de ez minden bizonnyal egy kezdeti probléma, amit orvosolni fognak.

Mi a legmagasabb, Ultimate felszereltségű autót próbáltuk, amiből ránézésre nem maradt ki semmi, amire az embernek szüksége lehet. Belül sok hasznos tér áll rendelkezésre, a váltó hiánya különösen örömteli.

Az Opel szerencsére a belső égésű motorral szerelt verziókban is shift-by-wire megoldást használ, így ott is felszabadul a középkonzol jelentős része. A kis B betűs gomb a sebességfokozatot jelző panel alatt a rekuperációt jelenti. Ebben a fokozatban az autó sok energiát termel vissza, így egyrészt gazdaságos, másrészt ha megszokja az ember és kiismeri a használatát, szinte alkalmas az egy pedálos vezetésre is. Igazán sajnálatos, hogy néhány gyártó teljesen ignorálja az egypedálos vezetés adta lehetőségeket, de szerencsére az Opel nem hagyja ki ezt a ziccert.

Ami a csomagteret illeti, nem áll túl jól a Mokka. 350 literes csomagtartója bár elegendő, de nem ezzel fogunk hosszú családi nyaralásokat tervezni. Amit persze valószínűleg amúgy sem terveznénk, különösen pandémia idején, 300 kilométeres hatótávú elektromos autóval. Ez egy megbocsátható hiányosság, mégis csak egy városi autóról beszélünk, de kissé elmarad a versenytársaktól. A testvérmodell, a Peugeot e-2008 434 literes helyet ajánl, míg például a Kia e-Niroba 451 literig pakolhatunk.

A Mokka-e-t a jól ismert, 50 kWh-s, 136 lóerős akkumulátor hajtja, ami a többi Stellantis által forgalmazott elektromos modellt is. 136 lóerő nem sok, de elektromos autóról lévén szó nem igazán számít ez az érték, a piroslámpánál ennyivel is bőven állva hagyjuk a forgalom nagy részét. Ami a töltést illeti, nem az autón fog múlni, hogy mennyi időbe telik a töltés: kompatibilis a gyorstöltőkkel is, akár 100 kWh-ig, a probléma inkább ott van, hogy Magyarországon egyelőre nincs elég ezekből. Ugyanakkor mivel az akkumulátor kapacitása nem olyan nagy, egy 11 kWh-s töltő is néhány óra alatt feltölti.

Az Opel magyarországi honlapján egyelőre nincs ára az elektromos Mokkának. Németországban az alapverzió 34.000 euróba kerül, az általunk próbált csúcsmodellért pedig valamivel több, mint 42.000 eurót kérnek. Persze nem tudhatjuk, mennyiben tér el a specifikáció és az árazás a magyar modell esetében, de hasonló nagyságrendekkel számolhatunk valószínűleg.

Ebből persze lejön az elektromos autó támogatás, tehát egy Mokka-e vételárát az alapfelszereltségű modell esetében nagyjából kilenc millió forintra érdemes saccolni, a csúcsverzió pedig valahol 12 és 13 millió között mozoghat. Utóbbi persze hatalmas összeg, de ha valakinek engedi a pénztárcája, híve az elektromos autózásnak és egy feltűnő, jól összerakott kocsit szeretne, jó választás lehet a Mokka-e.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.25
A BMW M divízió prémium kompaktjának teljesítményét mérnöki precizitással továbbfejlesztett futómű-....
2021.10.25
Áder János köztársasági elnök a piacvezető kisrepülőgépeknél jelentősen kisebb környezeti....
2021.10.25
A Tündérszépek egy megyei szintről induló országos szépségverseny, melynek célja, hogy  hétköznapi....
2021.10.25
A zsúfolt őszi forgalom, az iskolába vagy óvodába járás mindenkitől több figyelmet kíván. ..
2021.10.25
Tolatás közben elütött egy munkást egy szemétszállító teherautó Gádoroson, a férfi a helyszínen....
2021.10.25
Az ERC3-as kategória 12. helyén, a 2WD-s magyar párosok között az ötödik helyen végezte a Rally....
2021.10.25
- Sűrűbben és hosszabb üzemidőben jár hétfőtől a 100E reptéri gyorsjárat - tájékoztatta a Budapesti....
2021.10.25
Az országban több helyen is óriási a torlódás az autóutakon, Csanádpalotánál a kilépésre várakozó....
2021.10.25
Az orosz Nyikolaj Grjazin, Konsztantyin Alekszandrov kettős nyerte a rali Európa-bajnokság (ERC)....
2021.10.25
Úgy tűnik, hogy a fényezésben is van még hova fejlődnie az autóiparnak, és a bajorok jó úton járnak....