Continental

A jövő autóinál minden gramm számít – a súlycsökkentés kulisszatitkai

2015.11.18.

A könnyűépítés, a súlycsökkentés az autóipar jelenének egyik legfontosabb trendje. Az autóipari vállalatok fejlesztői világszerte azon dolgoznak, hogy a különféle alkatrészek, részegységek könnyebbek legyenek elődeiknél. „Ezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően éves szinten több millió eurós megtakarítást érhetnek el a gyártók, a mindennapi közlekedésben és áruszállításban pedig folyamatosan jelennek meg az egyre környezetbarátabb, gazdaságosabb megoldások. A Continental cégcsoport számos divíziója ért el sikereket a súly-, illetve az alapanyag-szükséglet csökkentésében” – összegez Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Könnyebb turbófeltöltő és fékszerkezetek - A Continental-nál már több mint egy éve szériagyártásban szerepel a Powertrain divízió által kifejlesztett alumínium turbinaházzal ellátott vízhűtéses turbófeltöltő, amely 30%-os súlycsökkentést biztosít a hagyományosan acélból készülő társaival szemben. Az elsőként a Mini Hatch háromhengeres motorjában debütáló fejlesztés 1,2 kilóval kevesebb súlyt jelent, és alapanyaga miatt előnyösebb megoldást jelent az autóipari gyártóknak.

A fékrendszerek esetében – akárcsak a motornál - hasonlóan kulcsfontosságú faktor a teljesítmény, ugyanakkor itt is fontos cél a súlycsökkentés. A Continental Chassis&Safety divíziója az új merevnyerges fék fejlesztése során „nyert” 1,5 kilogrammot, ráadásul úgy, hogy a fékteljesítmény növelhető az elődök teljesítményéhez képest.

Az ökölnyerges fékkel ellentétben a Continental megoldásánál a féktárcsa mindkét oldalán van fékhenger, azonban az ökölnyerges rendszerből átemelt ötletek segítségével sikerült leküzdeni a merevnyerges fékek esetén tapasztalható erős zajt. Így egy könnyű és csendes új megoldás került sorozatgyártásba.

Amikor az alumínium sem elég könnyű - A súlycsökkentést nagyban elősegíti a hagyományos alapanyagok felváltása. A ContiTech fejlesztői a hajtómű-kereszttartó esetében a hagyományos alumíniumot poliamidra cserélték, amivel 30%-os súlycsökkentést tudtak elérni a hagyományos változatokhoz képest. „Sőt, a könnyű és teherbíró poliamid annyira bevált, hogy aggregát-csapágyak, ingaoszlopok és forgatónyomaték-támaszok is készülnek belőle, amelyek esetében akár 50% súlymegtakarításról is beszélhetünk, míg az acél helyett műanyagból készült dugattyúval felszerelt légrugókkal akár 75%-os súlymegtakarítást is el tudunk érni, ami tengelyenként 12 kilogrammos előny is lehet” – mondja Keszte Róbert. Azt, hogy a teljesítmény és a környezettudatosság nem ellentmondás, a Porsche Panamera példája mutatja. Körülbelül 400 kilóval könnyebb, mint a hasonló modellek, ami számos könnyűépítésű alkotóelemnek köszönhető. A Panamera látványos „fogyókúrájában” a Continentalnak is komoly szerepe volt - például a poliamid ingaoszloppal és egy vékony alumíniumcsőből készült hajtóműolaj-hűtővezetékkel.

Súlycsökkentő fejlesztések a belső térben - Az AMOLED kijelzőkről eddig jellemzően az okostelefonok kapcsán hallhattunk. A Continental Interior divíziója az autók kijelző felületeihez alkalmazta a technológiát. Az OLED és AMOLED kijelzők óriási előnye a hagyományos LCD kijelzőkkel szemben, hogy nem igényelnek háttérvilágítást, ennek következtében nagyon könnyűek és rugalmasak lehetnek. A Continental új, 12,3 collos AMOLED kijelzője 500 grammal könnyebb, mint hagyományos LCD elődje. A cégcsoporthoz tartozó Benecke-Kaliko pedig a gépkocsi belső terét burkoló anyagok területén honosított meg új alapanyag megoldást. A cég által kifejlesztett fizikailag és vegyileg habosított fóliák nem csupán karcmentesek, hanem tapintás és külső megjelenés szempontjából is kellemesek.

A PVC helyett poliolefineken alapuló beltéri fólia nem csak tetszetős, hanem rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátású és újrahasznosítható. A fóliák alkalmazásával mintegy 60%-os súlyelőny érhető el a hagyományos dekorációs anyagokkal szemben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....