közlekedésbiztonság
A feketedobozt általában a repülőgépekkel hozzák összefüggésbe. A berendezés a repüléssel kapcsolatos kulcsfontosságú információk feljegyzésére szolgál. Képes ellenállni az extrém körülményeknek, mint a magas hőmérséklet, a nyomás vagy az ütközés. A feketedobozban rögzített információk pontos adatokat adnak az esemény rekonstruálására, amely a balesethez vezetett, ezáltal az illetékesek további biztonsági fejlesztéseket tudnak végrehajtani a repülés terén.
Pontosan ebből kifolyólag akarja az Európai Unió bevezetni a feketedoboz használatát az autókban is – hívja fel rá a figyelmet a Topspeed.
Ha közúti baleset történik, a nyomozók csak a helyszín elemzésére, a szemtanúk beszámolójára vagy az esetleges fedélzeti kamerák felvételeire hagyatkozhatnak. A szituációk viszont gyakran komplikáltak, nehéz meghatározni, hogy mi okozta a balesetet.
Ezt egy új intézkedéssel szeretnék megoldani. Ez alapján júliustól az Európai Unióban regisztrált minden új járműnek tartalmaznia kell az eseményekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert, laikusan mondva feketedobozt. Az EU 2022. január 26-tól kezdte bevezetni a rendeletet, ami idén július 7-től már minden új autóra vonatkozni fog.
A portál szerint a rendelkezés a sofőrön kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1-osztályú személyautókra, valamint az N1-osztályú haszongépjárművekre vonatkozik majd, beleértve a 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokat és furgonokat. A rendeletben hangsúlyozzák, hogy ez az újdonság csak az új modellekre vonatkozik, a régiekre nem.
A Topspeed szerint a járművekben nem végeznek majd semmilyen átlagon felüli beavatkozást. A legtöbb esetben a feketedobozt a légzsák alapegységébe építhetik be, hogy ne lehessen kikapcsolni. A gyártóknak nehezen hozzáférhető helyre kell majd őket elhelyezniük. A készülék a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik. Baleset esetén röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el. Ilyen például a sebesség, a gáz- és fékpedál elhelyezkedése (milyen erősen taposták a pedált), a motor fordulatszáma, a kormány forgásszöge, a biztonsági rendszerek tevékenysége, a légzsák működésbe lépésének ideje, illetve a biztonsági öv használata.
A repülőgépekben elhelyezett feketedobozokkal ellentétben az autókban lévők nem rögzítik majd a hangot, emellett minden személyes adat védve lesz a manipulációval szemben. Emellett a készülék nem lesz kapcsolatban semmilyen távoli rendszerrel – az adatokat csak azt követően lehet belőle kiolvasni, ha a feketedobozt kiszerelték a járműből.