közlekedésbiztonság

Júliustól új kötelező berendezéssel bővülnek az autók – enélkül nem lehet majd az új autókat regisztrálni

2024.05.21.

Idén nyártól az újonnan regisztrált autóknak kötelezően tartalmazniuk kell majd feketedobozt - írja a parameter.sk.

A feketedobozt általában a repülőgépekkel hozzák összefüggésbe. A berendezés a repüléssel kapcsolatos kulcsfontosságú információk feljegyzésére szolgál. Képes ellenállni az extrém körülményeknek, mint a magas hőmérséklet, a nyomás vagy az ütközés. A feketedobozban rögzített információk pontos adatokat adnak az esemény rekonstruálására, amely a balesethez vezetett, ezáltal az illetékesek további biztonsági fejlesztéseket tudnak végrehajtani a repülés terén.

Pontosan ebből kifolyólag akarja az Európai Unió bevezetni a feketedoboz használatát az autókban is – hívja fel rá a figyelmet a Topspeed.

Ha közúti baleset történik, a nyomozók csak a helyszín elemzésére, a szemtanúk beszámolójára vagy az esetleges fedélzeti kamerák felvételeire hagyatkozhatnak. A szituációk viszont gyakran komplikáltak, nehéz meghatározni, hogy mi okozta a balesetet.

Ezt egy új intézkedéssel szeretnék megoldani. Ez alapján júliustól az Európai Unióban regisztrált minden új járműnek tartalmaznia kell az eseményekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert, laikusan mondva feketedobozt. Az EU 2022. január 26-tól kezdte bevezetni a rendeletet, ami idén július 7-től már minden új autóra vonatkozni fog.

A portál szerint a rendelkezés a sofőrön kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1-osztályú személyautókra, valamint az N1-osztályú haszongépjárművekre vonatkozik majd, beleértve a 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokat és furgonokat. A rendeletben hangsúlyozzák, hogy ez az újdonság csak az új modellekre vonatkozik, a régiekre nem.

A Topspeed szerint a járművekben nem végeznek majd semmilyen átlagon felüli beavatkozást. A legtöbb esetben a feketedobozt a légzsák alapegységébe építhetik be, hogy ne lehessen kikapcsolni. A gyártóknak nehezen hozzáférhető helyre kell majd őket elhelyezniük. A készülék a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik. Baleset esetén röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el. Ilyen például a sebesség, a gáz- és fékpedál elhelyezkedése (milyen erősen taposták a pedált), a motor fordulatszáma, a kormány forgásszöge, a biztonsági rendszerek tevékenysége, a légzsák működésbe lépésének ideje, illetve a biztonsági öv használata.

A repülőgépekben elhelyezett feketedobozokkal ellentétben az autókban lévők nem rögzítik majd a hangot, emellett minden személyes adat védve lesz a manipulációval szemben. Emellett a készülék nem lesz kapcsolatban semmilyen távoli rendszerrel – az adatokat csak azt követően lehet belőle kiolvasni, ha a feketedobozt kiszerelték a járműből.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....