WRC

Kalle Rovanperä vezet a Finn-ralin, Tänak és Lappi is kiesett

2024.08.03.

A Toyota kétszeres világbajnoka nyolc másodperces előnnyel vezetett péntek este, miután egy akciódús nyitó nap végén a Toyota Gazoo Racing legénységei kisajátították maguknak a képzeletbeli dobogót.

A 23 éves finn, aki még nem nyert soha a hazai futamán, a Toyotás csapattársa, a vb címért küzdő Elfyn Evans előtt vezet, miután a mai kilenc gyorsaságiból négyet megnyert. Az első három helyezettet Sébastien Ogier zárta, mindössze hat tizedmásodperccel van hátrébb, mint Evans. A nap első felében sokat esett az eső, a pályák csúszóssá váltak, a sár miatt az elöl rajtolók végre nem voltak hátrányban, nem nekik kellett takarítani a pályákat.

Remek napja volt a Toyotának, ezzel szemben a rivális Hyundai csapatnak katasztrofális napot kellett átélnie, mivel két autója is balesetet szenvedett. A bajnoki címre esélyes Ott Tänak a harmadik gyorsaságin szakaszon egy balkanyarban kicsúszott, felborult és fának ment, a navigátorát, Martin Järveoja-t orvosi vizsgálatra kórházba szállították, ahol egész éjszakára megfigyelés alatt tartották. Eközben Esapekka Lappi a negyedik helyről esett ki, miután egy lassú részen egy fának ütközött, ami kiszakította az autója hátsó felfüggesztését. Lappi várhatóan szombaton újraindulhat, de Tänakéknak befejeződött a Finn-rali.

Rovanperä a korai szakaszon a túlzott túlkormányzottsággal küszködött, de a nap felénél már 0,2 másodperces előnnyel vezetett Evans előtt. A délután megismételt pályákon azonban tovább növelte a különbséget, amikor a sárfelhordásos, nyomvályússá váló pályák még nagyobb kihívást jelentettek. Az előjelek jók Rovanper­ä számára, hiszen az elmúlt két évben a Finn-ralit a péntek este vezető versenyző nyerte.

„Ez egy igazán jó nap volt. A körülmények mindenki számára nehezek voltak, és reggel én is küszködtem, ezért próbáltam egyenletes teljesítményt nyújtani. Minden egyes szakaszon változtattunk az autó beállításain is, és a kör utolsó szakaszaira végre megtaláltuk a jó érzést. Aztán délután, amikor tisztábbak voltak a körülmények, jobb tempót tudtunk diktálni. A holnapi nap nehéz lesz: hosszú és nehéz szakaszok kis különbséggel, így semmi sem dőlt el. Mindig jó a csapattársakkal harcolni, hiszen ez azt jelenti, hogy három Toyota van az élen!"

A bajnokságot vezető Thierry Neuville volt a Hyundai utolsó állva maradt embere. Csapattársai kiesése és Kacuta Takamoto ötödik szakaszon történt balesete (egy balkanyarban kiszakította a GR Yaris jobb hátsó futóművét egy fán) után a negyedik helyen állt. A belga 16,9 másodperccel volt lemaradva Ogier mögött nap végén, de a hátránya nagy része abból származik, hogy az első gyorsasági egyik balkanyarban túlcsúszott, és tolatnia kellett.

A verseny előtti teszt hiánya miatt Adrien Fourmaux-nak a Ford Puma beállításait a gyorsasági szakaszok közötti útszakaszokon kellett finomhangolnia. A francia így is az ötödik helyen áll, 42,5 másodperces előnnyel Sami Pajari előtt, úgy érezte, hogy az etap végére jól beállította az autóját.

Sami Pajari elsőként kapott lehetőséget Rally1-es csúcsautó vezetésére. A Toyota fiatal finn tehetsége az első gyorsasági szakaszt sérült hátsó szárnnyal fejezte be, így a délelőtt hátralévő gyorsaságikat jelentősen csökkentett leszorítóerővel kellett teljesítenie, amivel sok időt vesztett. Délután azonban a megjavított autóval megnyerte a Ruuhimäki gyorsaságit – ez volt az első legjobb ideje a sportág legmagasabb szintjén, mindössze két héttel azután, hogy a másik Rally1-es újonc, Mārtiņš Sesks hasonló teljesítményt ért el Lettországban egy Forddal.

Grégoire Munster a hetedik helyen végzett a gyári Ford Pumával, megelőzve a WRC2-t vezető Oliver Solberget (Skoda), aki a Toyota csapatfőnökével, Jari-Matti Latvalával csatázott egész nap.

A szombat lesz rali leghosszabb napja, 144,22 kilométert kell teljesíteni a gyorsaságikon, beleértve a legendás Ouninpohja szakasz visszatérését is.

Az állás péntek este:

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 58m24.7s

2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +8.0s

3 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +8.6s

4 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +25.5s

5 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford PUMA Rally1 HYBRID) +48.5s

6 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m31.0s

7 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford PUMA Rally1 HYBRID) +1m52.7s

8 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +3m22.0s

9 Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR Yaris Rally2) +3m46.1s

10 Robert Virves/Aleks Lesk (Škoda Fabia RS Rally2) +3m53.3s

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.10
Míg Nyugat-Európában a második világháború után több sikeres törpeautó is készült, a vasfüggöny....
2025.12.10
Japánban és a fejlődő országokban is igen népszerű a taxisok és a vállalkozók körében a Probox,....
2025.12.10
A legszűkebb garázsok sem jelenthetnek többé akadályt.   ..
2025.12.10
A felkelő nap országában mindig is az autó alsó határát feszegették, különösen a XX. század derekán....
2025.12.10
A Mazda fejlett biztonsági megoldások iránti elkötelezettségét tükrözi, hogy a vadonatúj Mazda CX-5....
2025.12.10
Autókat vittek el, törtek fel, azokból szerszámokat, barkácsgépeket és egyebeket loptak. A....
2025.12.10
A Főtaxi, Budapest legrégebbi és egyik legmegbízhatóbb személyszállító vállalata új, társadalmi....
2025.12.10
A Mattel magyarországi képviselete adventre időzítette első, teljes egészében digitális illúziókra....
2025.12.10
Egy éves az Omoda & Jaecoo ikermárka Magyarországon, az autók importőre a Hovány és Petrányi....
2025.12.10
Willi Webert (83 éves) kedden este kirabolták stuttgarti villájában – írja a Bild.   ..