használtautó átvizsgálás

Kár érte, kiváló kocsi volt!

2023.08.16.

Honda Accord 2.0 – 2013.

Egy nagyon érdekes esetet szeretnék röviden vázolni a kedves olvasónak. Mint ahogyan azt itt a Mesél a szakértő rovatban megszokhatták, ezúttal használtautó-vásárlás előtti átvizsgálásainkból szemezgetek, mégpedig egy éppen 10. évét taposó Honda Accord tárgyában. Az érdekességet az adja, hogy az amúgy jó áron árult, jó műszaki állapotú kocsi korábbi javításának kivitelezése és esztétikai minősége mennyire el tudja venni egy vevő kedvét.

Biztosan nem volt tekerve

Legnagyobb félelmünket – hogy tekert órás autót veszünk – ebben az esetben holtbiztosan figyelmen kívül hagyhatjuk, ugyanis a hirdetésben a nagyon őszintének tűnő, négyszázezer kilométerhez közelítő futásteljesítmény volt feltüntetve. Ez az autó már megdolgozott a pénzéért az éves csaknem negyvenezres futásával.

Általában azokat a kocsikat hirdetik meg ekkora kilométerrel, amelyek egyébként makulátlan műszaki állapotban, a magas futás ellenére is, nagyon megkímélt külsővel és belsővel rendelkeznek, mert hát állapotot veszünk, nem kilométert. Hangsúlyozom, hogy a kocsi hirdetési ára nem erre engedett következtetni.

Még a szervizkönyve is megvolt a kocsinak, és ott sem lódított senki: a kocsi 2018-ig évente jelent meg ugyanabban a márkaszervizben, utoljára az említett év januárjának utolsó napján, ekkor 180 ezer kilométer volt benne, most kétszer ennyi. Azóta a szervizkönyv üresen maradt, de karbantartást biztosan kaphatott azóta is, különben ennyi kilométerrel már egészen egyszerűen nem állna a lábán.

Tiszta diagnosztika

Ami a motorvezérlést illeti, az gyakorlatilag hibamentes volt. 0, azaz nulla égéskimaradás észlelés, megfelelő értékek a katalizátorról, minden fontos mérhető adat a megengedett tartományokon belül. A 115 kW-os, kétliteres, R20A motor egyébként azt hozza, amit várunk, ez az elődjéhez képest egy sokkal jobban sikerült motor, a módosított dugattyúk miatt már nem hajlamos az olajcsipegetésre, azt a kevés problémát ami pedig adódik, általában a PCV szelep (Positive Crankcase Ventilation – forgattyúsház szellőztetés, vagy más néven kartergáz szelep) leragadása, ritkábban a vezérlésmódosító (Vtech) tömítés-szűrő kombinációkának eltömődése okozza. Ezekre a motorokra a szokásos olaj- és szűrőcserék mellett a benzinszűrő cseréjét is szoktuk javasolni.

Jó gumik

Ritka, hogy egy használtautó viszonylag jó abroncsokon és szép felniken várja gazdáját. Az Accordon viszont 2019-es gyártású, tulajdonképpen prémium minőségű gumik voltak, gyönyörű, sérülésmentes felniken.

Itt csak az egyik felnikupak hiánya tűnt fel, de ez egy kezelhető probléma.

Az utastér 300.000 km felett

Kellemes meglepetést okoz a Honda utastere is. Na persze, ekkora futás már meglátszik a vezetőülésen, de vártnál sokkal jobb állapotban, enyhén kiülve, cserébe szakadásmentesen várja új gazdáját. Ha a kocsiban dohányoztak volna, ennyi idő alatt már biztosan lenne egy kiégetés rajta, de szerencsére ilyesmi sem csúfítja a 8. generációs Accord belsejét.

Az ajtófogantyú persze kopott és nem is legszebb már, a kormányon a varrások mentén látszik csak színhiány, őszintén nem tudom eldönteni, hogy újra bőrözték-e korábban, mert ha igen, akkor profi munkát végeztek vele.

A középkonzol gombjain semmi kopás, az amúgy jól extrázott (Elegance kivitelű) autó minden berendezése működött, még a klíma is! Érdemes megnézni ezt a példás csomagtartó tálcát!

A parkolássegítő rendszer azonban bemondta az unalmast. A műszerfalon is jelezte, hogy a rendszert tiltotta a vezérlő, a diagnosztikából az volt kiolvasható a (vissza)jelzőfény áramköre zárlatos lett.

Eddig meggyőző

A tisztes futásteljesítmény ellenére a Honda Accord elég jó állapotúnak tűnt mindaddig, amíg a karosszéria áttekintésére nem került sor. Nincs használtautó vizsgálat festékréteg mérés nélkül.

A tekert órák után egyébként a vásárlók legnagyobb félelme, hogy korábban volt-e törve a kocsi. Sokan kifelejtik azonban a képletből, hogy nem minden felfedezett feltárt javítástól kell fejvesztve menekülni egy használt autó mellől. Vannak minőségi beavatkozások is, amelyek nem feltétlenül csökkentik – pláne nem egy 10 éves – autó értékét úgy műszakilag, mint piacilag.

Itt viszont sajnos nem ez volt a helyzet. Az autón jó néhány korábban javított elem mellett a baloldali küszöb tartogatotta a legnagyobb meglepetést. A karosszéria burkolati elemein is lehetett látni, hogy a fényezés egyenetlen, ha pl. belenagyítok az egyik képbe, látszik, hogy mennyire szétesik a szomszéd autó tükörképe a fényezésen.

A rétegmérő azonban a küszöbön teljesen kiakadt. Pedig mi ipari minőségű rétegmérőt használunk, ami 5.000 mikrométerig ad eredményt mágnesezhető felületeken. Kézzel vizsgálva a felületet pedig jött a kegyelemdöfés, a gitt darabokban esett le a küszöbről.

Ezen a ponton fejeződött be a vizsgálat, az ügyfél próbautat sem kért, sőt, a szemlén addig megszerzett információk összefoglalásáról is lemondott.

Így múlik el a világ dicsősége

Soksor leírtam már, hogy autóvásárlóként vakok vagyunk, és sokszor a legelemibb vizsgáltokat sem végezzük el pusztán azért, mert hisszük, hogy most jó vételt csinálunk. Ezért is indokolt – még nekem is – külső, független, elfogulatlan szakértőt hívni használtautó-vásárláshoz, mert mi nem vagyunk restek lehajolni, leguggolni, alánézni. Meg is lett az eredménye.

A kocsi azóta 100.000,- Ft-al olcsóbban van hirdetve, de még mindig keresi gazdáját. Az árazása amúgy nem rossz, mert az Eurotax katalógus értéknél jóval alacsonyabb áron tették ki. Mindössze arról van szó, hogy a vevő nem szeretne együtt élni a málló vakolattal, amit tökéletesen meg tudok érteni.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.02
Nissan Navara alapokon próbál szerencsét a hazánkban most terjeszkedő Dongfeng, noha bemutatkozásuk....
2024.03.02
Elsősorban az autóiparban hasznosítható termékek receptúráinak kifejlesztésébe kezdett a Mol, a 177....
2024.03.02
A mikroprocesszor prototípusa új rekordot állított fel. ..
2024.03.02
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője rajt-cél győzelmet....
2024.03.02
A két rendőrkapitányság közlekedésrendészeti munkatársai a levegőből is figyelték a közlekedőket....
2024.03.02
Február második felében letette a szakmunkásvizsgát az az autófényezőkből álló csoport, melynek....
2024.03.02
Intelligens, benzinkutakon működtethető szélvédőmosó rendszert fejlesztett ki a budapesti székhelyű....
2024.03.02
A német konszern a tavalyi jelentős növekedés után az idén értékesítési árbevételének....
2024.03.02
A sunderlandi üzem leáll a második generációs Nissan Leaf gyártásával, és megkezdi a felkészülést a....
2024.03.02
Az MKIF tájékoztatása szerint két alkalommal is megesett az elmúlt időszakban, hogy szembe mentek....