Smart City

Készüljünk az "egyperces" városra

2021.03.03.

A szomszédsági szintű várostervezést népszerűsítő „15 perces város” modellt követve a svédországi „egyperces város” koncepció célja a parkolóhelyek újratervezése a városokban.

A COVID-19 színre lépésével párhuzamosan világszerte megdőlt az a városi alapvetés, hogy az utca az autóké. A világjárvány terjedésének megfékezésére bevezetett lezárások során újra felszabadultak azok a területek, amelyet az autók az elmúlt évtizedekben fokozott mértékben kisajátítottak. De vajon van létjogosultsága az autómentes utcáknak?

Az európai városokat és régiókat tömörítő, innovatív technológiákat és a helyi közlekedéspolitikák kidolgozásában élen járó POLIS nemzetközi hálózat tagvárosai régóta úttörő szerepet játszanak a gyalogosközlekedés részarányának növelésében, az aktív utazás ösztönzésében, és a fenntartható, lakosság központú mobilitási megoldások ösztönzésében.

Dan Hill, a svéd Vinnova állami innovációs ügynökség stratégiai igazgatója egy olyan projekten dolgozik, amely még inkább forradalmasíthatja az utcai tereket. Hill együttműködik Kieren Long építész kurátorral, az ArkDes Svéd Nemzeti Építészeti és Formatervezési Múzeum igazgatójával, hogy újraalkossák az utcai terek használatának módjait. A koncepciót „egyperces városnak” hívják, mert utca léptékben, a mindennapi találkozások szintjén képzelhető el a működése. Az egyperces városi kísérlet az Street Moves nevű svéd kormányzati projekt része. A cél az utcai parkolóhelyek alternatív felhasználásának megtervezése, és a gyakran figyelmen kívül hagyott helyek hatékonyabb felhasználása.

Az egyperces város fából készült moduljai ötletesen és ízlésesen kombinálhatók (kép: Globetrender)

Az új közterületi infrastruktúrát könnyen összeilleszthető és rugalmasan variálható fából készült modulok alkotják. A kisebb-nagyobb modulok utcai terek lefedésére, pihenő-rekreációs célokra, a növényzet ízléses integrálására, vagy mobilitási szolgáltatások kiszolgálására (pl.: e-robogó dokkolók) használhatók. A házak ajtaja előtti újszerű megoldás kiválóan alkalmas a közösség iránti elkötelezettség szemléltetésére.

A projektet a svéd kormány gondozásában bonyolítják le, az utcák lakóinak bevonásával. Az első egységet Göteborgban telepítették, azóta több svéd városban is megjelentek hasonló megoldások. A fizetős parkolásból kieső bevétel kétségtelenül megoldandó kihívás. A bevételek hiánya és a parkoló férőhelyek csökkentésének ellensúlyozása érdekében a projektnek olyan magas színvonalú új nyilvános teret kell biztosítania az emberek számára, amely megtéríti ezeket a veszteségeket.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

nyitókép: Boomers Daily

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..
2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..
2024.05.12
Úgy tűnik, hogy a Toyota Gazoo Racing zakatoló vonatán nincs fék, ugyanis kiterjedt sport- és....
2024.05.12
Hat jármű sérült a közlekedési balesetben a Róbert Károly körúton – írta a katasztrófavédelem. ..
2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....