Szegedi Tudományegyetem
Az 50. SZTE Állásbörzét rendezték meg október második hetében a József Attila Tanulmányi és Információs Központban. Az esemény első alkalommal jelentkezett közösen a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatallal, így a 24. Pályaválasztási Napok programjával együtt a középiskolásoktól a felnőttekig minden korosztályt meg tudott szólítani a rendezvény. Az állásbörzén 46 vállalat képviselőit találhatták meg az érdeklődők, a pályaválasztási napokon 66 kiállító mutatkozott be.
Fotó: Kovács-Jerney Ádám / SZTE
– A Szegedi Tudományegyetem immár 25 éve folyamato-san félévente megrendezi az állásbörzét, amely összekapcsolja a munkaerőpiaci szereplőket és az egyetemistákat – mondta Prof. Dr. Gellén Klára. Az SZTE oktatási rektorhelyettese hangsúlyozta, a pályaválasztási napokkal közös rendezvény hidat képez az általános iskolásoktól egészen a munkaerőpiaci szereplőkig. – Lehetőséget biztosítunk arra, hogy egy valóban tervezhető életpálya rajzolódjon ki az érdeklődők előtt, hiszen az általános iskolások nemcsak középiskolák, szakképző intézmények iránt tudnak érdeklődni, hanem a felsőoktatásba is betekintést kapnak – mondta.
Salgó László Péter, a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal főispánja arra hívta fel a figyelmet, hogy a régió három legnagyobb munkáltatója is képviselteti magát a kiállítók között, utalva ezzel a BYD- és a Mercedes-gyárra, valamint 12 ezres munkavállalói létszámával a Szegedi Tudományegyetemre.

Dr. Kőkuti Attila, a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara elnöke elmondta, kiemelt programjuk a pályaorientáció. – Ezt már nagyon korán kezdjük, általános iskolásokat viszünk különböző cégekhez, bemutatjuk, hogy milyen munkalehetőségek vannak. Amikor odakerülnek, hogy el kell dönteniük, az életüket milyen irányba próbálják vinni, akkor már kaptak egy képet, és ezzel reményeink szerint nagy mértékben tudjuk segíteni ezt a folyamatot – hangsúlyozta az elnök.
Az 50. SZTE Állásbörze megnyitóján átadták a tavaszi állásbörze kedvenc kiállítójának járó elismerést, melyet a kecskeméti Mercedes-Benz Gyár képviselője vehetett át. A csillagos márka ezúttal is a fő helyen, a bejárat közelében állította fel modern és nyitottságot sugalló standját, ahol „élőerőben” sem volt hiány. Az érdeklődők mindig találtak olyan autógyári kollégát, aki válaszolt a kérdéseikre.

Közel két tucat nyitott pozíciót hirdet jelenleg a Mercedes, ezek között van mechanikus és elektromos karbantartó, termékbevezetési technikus, szereldei specialista a köz-ponti utómunka területére. De szerszámkarbantartó mun-katársakat is várnak a présüzembe.
Keresnek egyebek között gépészmérnököt létesítmény-üzemeltetésre és a robotkarbantartáshoz, terméktervezőt az összeszerelő üzembe, minőségbiztosítási mérnököt a méréstechnika és a roncsolásos anyagvizsgálat területére, üzemmérnököt az energiaellátáshoz.

Az SZTE Állásbörze bejáratánál a hallgatók karszalagot kaptak, amely tanult szakterületük szerint volt színkódolva: például a leendő informatikusok színe a kék, a mérnököké a zöld volt. Ezek alapján a kiállító munkáltatók azonnal láthatták, hogy az érdeklődő fiatal milyen szakterületen szerez majd diplomát.
Nagy érdeklődés övezte a BYD kínai elektromosautó-gyár standját, ahol mindenekelőtt HR-gyakornokokat és specialistákat kerestek, de hamarosan villamos-, gépész-, vegyész-, mechatronikai-, ipari- és projektmérnöki területre is hirdetnek felvételt. Az épülő autógyár IT, pénzügyi, adó- és vám, valamint logisztikai specialista pozíciókba is várja a frissdiplomások jelentkezését. Az angol nyelvtudás természetesen minden pozíció esetén alapkövetelmény.

A BYD egyébként idén tavasszal állított először standot a legnagyobb szegedi állásbörzén, korábban azonban már két alkalommal is ott volt az SZTE Mérnöki Karának rendezvényén, először a Londoni körúton, majd a Mars téren. Ugyanakkor a város, illetve a megye több középiskolájában is bemutatkozott már korábban a Szegeden elektromos autógyárat építő BYD.
Az autógyár második, őszi bemutatkozása az Ady téren sokkal hangsúlyosabb volt, mint a tavaszi belépő. Kiállítottak két elektromos autót a főbejárat elé, ahogy korábban a Mercedes is többször megtette ezt. Az egyiket Szegeden is gyártja majd a BYD. Nagyobb alapterületű standon jelentek meg – mondjuk, nem igazán kiemelt helyen –, több munkatárs várta az érdeklődőket. És türelmesen válaszoltak minden kérdésre. Egyebek között annak a kerekes székes fiatalembernek is kimerítően reagáltak minden felvetésére, aki ottjártunkkor érdeklődött a lehetőségekről.

Volt jó néhány régi, visszatérő kiállító, utóbbiak sorába tartozik a már több mint öt éve Szegeden dolgozó Lufthansa System. Rendre nagyon szép standdal jelentkeznek az állásbörzén, ahogy most is, és növekedésükre jellemző, hogy az év közepén már a harmadik irodájukba költöztek Szegeden. Új bázisuk a KÉSZ Építő Zrt. ultramodern, fenntartható Tilia irodaháza a belvárosban.
Miután 2022 végén autóipari mérnökirodát nyitott Szegeden az elektromechanikus kormányrendszereket fejlesztő Thyssenkrupp Automotive üzletága, ugyancsak állandó kiállítója lett az állásbörzéknek. Autóipari high-end hardver- és szoftverfejlesztést végeznek a világ legnagyobb autómárkáinak, a szegedi csapatukat szoftvertesztelőkkel, valamint funkcionális- és kiberbiztonsági területen is bővítik.

Volt néhány nagy hiányzó az őszi állásbörzén, kihagyta az eseményt a már tavasszal is távol maradó Linamar, pedig a cég a szomszédos megyében dolgozik és „emberemlé-kezet óta” állandó részvevőnek számított. Korábban nagy standdal és három egységgel is képviseltette magát a Continental, ebből a két járműiparhoz köthető láb, a makói Contitech és az Automative idén már hiányzott.
Portálunk rendszeresen tudósít az egyetem állásbörzéiről, ha kíváncsi, milyen volt az esemény korábban, kiket kerestek a munkáltatók három, vagy hat évvel ezelőtt, ide és ide kattintva olvahatja beszámolóinkat.
A szerző fotói
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!