expo

Kihalnak a drága autószalonok, vagy?

2021.07.22.

Eddig csak háborúk törték meg az autószalonok sikersztoriját, amit sikerült újraírni, mert mindig feltámadtak. És most?

Amikor még szárnyalt a párizsi show. Is...    Fotó:Boros Jenő

Néhány lelkes mérnök és tőkeerős vállalkozó megvalósította élete álmát és beugrott a hypersportkocsik mezőnyébe. A piacra lépés feltétele a publicitás, amire a legjobb alkalom a rangos nemzetközi autószalonon való megjelenés. Ami persze drága, de elengedhetetlen beruházás

A legtöbb márka azt választja, hogy lefoglal egy tekintélyes méretű standot a Palexpóban.

Genf, 2020: nagyközönség nélküli premier       Forrás: Czinger

Szomszédban a repülőtér

A genfi autószalon OICA minősítésű, tehát szakmailag rangos és a nagyközönség is kedveli: látogatottsága minden évben több mint félmilliós volt. Ráadásul a repülőtér szomszédságában van, gyalog elérhető, elég átsétálni az expó komplexumba. Ennek megfelelően persze a bérleti díjak és az installációk is horribilis összeget emésztenek fel: négyzetméterenként ötszáz svájci frank, plusz takarítás díj, meg persze a standépítés és bontás költsége, a stáb, valamint a rangos ügyfelek utaztatása, vendéglátása, okos és jó megjelenésű hoszteszek felvonultatása, szóróanyag a sajtónak és a népnek.

Genf, Covid előtt        Fotó: Boros Jenő

Exkluzív társaság

A Palexpó nem a legnagyobb, de a legelegánsabb, melyen a ritka és exkluzív márkák is részt vesznek, mert a svájci piac megérdemli. A rangos designstúdiók mellett mindig ott parkoltak a legújabb Bugattik, Ferrarik, Paganik és társaik. Szóval exkluzív klub, amibe be akarnak kerülni a feltörekvők Olyanok, mint például a Czinger, mely a 2020. tavaszára időzítette modelljének premierjét, ami csak részben jött össze.

Csak szakmai belépővel     Fotó: Boros Jenő

Közönség kitiltva

2020-ban nagyot bukott Genf, mert már majdnem minden kiállító felépítette a standját és kipakolta titkolt újdonságait, amikor bejelentették, hogy a Covid miatt nagyközönség nem látogathatja a bemutatót, mert rendeletileg betiltották az ezer főnél nagyobb rendezvényeket. A távol maradt 600 ezer látogató és 10 ezer újságíró nem csak a Palexpónak okozott nagy veszteséget: Svájc legnépszerűbb rendvénye évente 200 millió svájci frank bevételt jelentett a kantonnak, mert a Nemzetközi Autószalon idején 3-4-szeresére emelték a szállodai árakat, és esténkét kaszáltak az éttermek is.

Robitizált genfi premier                Fotó: Boros Jenő

Újratervezés

A szervező GIMS (Geneva International Motor Show) tervében 2022-re ez szerepel: 15 napos autószalon helyett mindössze 3 napig tartanak nyitva, és csak a szakmának, meg a sajtónak. A nagyközönségnek maradnának a 30 perces élő közvetítések. A kiállítók három csomag közül választhatnak: a legolcsóbb 128 ezer, a legdrágább 638 ezer euróba kerülne, előbbinél egy, utóbbinál négy autót lehetne kiállítani.

A bizonytalan helyzet miatt egyelőre még egyetlen cég sem nyilatkozott arról, hogy hány márkával venne részt.

Szépségek a porondon     Fotó: Boros Jenő

Tempós fesztivál

A tavaszi genfi autószalonhoz hasonlóan korábban évente rendezték meg Detroitban az Északamerikai Autó Show-t, ám az másodszor is elmaradt. A benzingőzös nagyközönség autószomjának oltására és persze a járműgyártók igényeinek kielégítésére idén nem januárban és nem pavilonokban, hanem szabadtéren rendeznek fesztivált a Detroittól ötven kilométerre fekvő Pontiacban.

A Motor Bella nevű hatnapos eseményen 150 ezer négyzetméteren állítanák ki az újdonságokat, a tervek szerint szeptember 21. és 26. között. A M1 Concourse komplexum előnye, hogy 2,4 km-es versenypályán tempós bemutatókat is lehet tartani.

Goodwood OK!

Ami biztos, hogy idén megtartják a legendás Goodwood Sebességfesztivált, ami káprázatos rendezvény, hiszen a ritka klasszikusok mellett egyre több premiermodell látható, és július 8-11. között nemcsak statikus bemutatókat tartanak, hanem versenyeztetik is a milliárdos értékű veteránokat és egyetlen példányban készült tanulmányautókat.

Idén megrendezik a Sebességfesztivált

Költözés, biennálé

Covid előtti világunkban kétévente rendezték a legnépszerűbb őszi nemzetközi autókiállításokat, melyeket tavaly töröltek. A világjárványtól függetlenül már többször felmerült, hogy elköltözik Frankfurtból az IAA. Az újraegyesítés után sokan Berlint javasolták, ami ismét főváros lett, de végül nem tért vissza az OICA autós naptárába az Avus Automobil-Austellung, melyet a háború előtt a legendás versenypálya mellett tartottak.

Hetven év után mégis költözik az International Automobil Austellung, és a következőt már nem Frankfurtban, hanem Münchenben rendezik. Erről már tavaly márciusban döntött a Német Autógyártók Szövetsége (VDA).

Müncheni autóexpo        Forrás: IAA

Kicsit más lesz

A szervezők az ígérik, hogy nemcsak a helyszín változik, hanem rendezvény jellege is: klasszikus szakkiállítás helyett inkább mobilitásról szóló show lesz az immár IAA Mobility mely nem koncentrálódik egyetlen helyre az expó.

München több részén élőben mutatják be a közönségnek az intelligens közlekedési rendszereket, melyek az okos városok részei. Azért is szükséges koncepciót váltani, mert az egykor másfél milliós látogatottságú frankfurti IAA népszerűsge már a járvány előtt is folyamatosan csökkent.

Tanulmánymodell a forgószínpadon     Fotó: Boros Jenő         

FFP2-es maszkban

A kiszivárgó hírek szerint csak FFP2-es maszkkal lesz látogatható az erősen hiányos 2021-es IAA, melyet biztosan kihagy a Stellantis csoport, ami azt jelenti, hogy nem jelenik meg az Alfa Romeo, a Chrysler, Citroën, a Dodge, a DS, a Fiat, a Jeep, a Lancia, az Opel, a Peugeot, a Ferrari és Maserati.

Hiányzik majd a Jaguar, a Land Rover, a Kia, a Seat, Škoda, a Toyota és a Lexus is.

Nem marad távol a szeptember 7. és 12 közötti időszakra tervezett kiállításról az Audi, a Cupra, a Ford, a VW, a Mercedes, a Dacia, a Polestar, a Porsche, valamint a kínai Nio és Wei.

Frankfurt, 2005, kínai megjelenés   Fotó: Boros Jenő

Csúszik a nehezebb kategória

Hannoverben is elmaradt egy másik biennálé, a VDA már tavaly májusban bejelentette, hogy 2021. szeptemberére tolják a haszongépjárművek nemzetközi bemutatóját. A nagy kérdés, hogy mennyire maradnak zöldek az egészségügyi zónák, és persze az is, hogy marad-e újdonság a gyártók kollekciójában, meg pénz a költségvetésükben.

Online olcsóbb, de...

A járványügyi kényszer és szorosabb büdzsé is alaposan átalakítja az expókat, mert azt már megtapasztalták a gyártók, hogy az online modellbemutatók olcsóbbak, sikerük pedig azonnal mérhető, igaz nem vásárlásban, hanem kattintásban.

A horribilis hirdetési költések és autó show-okon való részvétel hatékonysága egyébként is nehezen mérhető, a klasszikus tézis szerint a reklámokra költött pénz fele kidobott, csak azt nem lehet tudni előre, hogy melyik fele...

Szovjet modellek az 1967-es genfi autószalon     Forrás: AvtoExpo

Expó krónika

A világ első autókiállítását 1897. szeptember 30-án rendezték Berlinben. A közös bemutatkozás Carl Benz, Gottlieb Daimler, Ernst Kühlstein és Friedrich Lutzman ötlete volt, az eseménynek a Carl Gause által tervezett patinás épület, a Bristol Hotel adott otthont, az Unter den Lindenen sétálók nyolc német Motorwagennel ismerkedhettek meg.

Nemzetközi autókiállítás szervezésére először a franciák vállalkoztak, az 1898-as párizsi szalonon már az európai márkák többsége szerepelt. A Majna menti Frankfurtban először 1951 áprilisában rendeztek Autókiállítást, amelyet 570 ezren, az októberi berlinit 290 ezren, a farnkfurtit a 2000-es években már közel másfélmillióan látogatták.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.07.23
Az e-autók értékesítése szempontjából Kína még nem játszott fontos szerepet a VW-ben. Az év első....
2021.07.23
A leállósávban halad a forgalom a főváros felé vezető oldalon - írja a Katasztrófavédelem négy óra....
2021.07.23
Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’....
2021.07.23
A Continental több mint tíz beszállítóját érintik az árvízkatasztrófa következményei. Ellenőrizzük....
2021.07.23
Bő fél év után tér vissza a FIA ERC mezőnyébe Vogel Adrienn és Notheisz Ivett. A Roger Racing Team....
2021.07.23
A balesetet okozó sofőrt a fővárosi rendőrök közúti veszélyeztetés bűntett megalapozott gyanúja....
2021.07.23
Mostanra annyira alapvetés lett a nagy szárny a versenyautókon, hogy furcsán hat annak a hiánya.....
2021.07.23
A Volkswagen Haszonjárművek (VWN) 2007 után újra hatalmas VW buszfesztivált szervez 2022. július 15....
2021.07.23
Múlt hét pénteken még benevezhettek a magyar kamionsofőrök az idei futamra. Most pedig teljes....
2021.07.23
– Mindjárt hét győzelmet is begyűjtött a ŠKODA AUTO a 2021-es „Év Cégautója” szavazáson, eddigi....