szabályok
A tárca ezzel szeretné javítani a használtautó ágazat hazai terjeszkedését és fejlődését.
A kínai szaksajtó szerint He Ja-tong, a tárca szóvivője kijelentette, hogy a minisztérium továbbra is együttműködik az illetékes hivatalokkal a 2024. februári - négy másik ügynökséggel közösen hozott – döntéssel összhangban, amely a használt autók exportjának országos kiterjesztését célozta.

A hivatalos adatok szerint Kína 2023-ban 275 ezer használt járművet exportált, mintegy 6,88 milliárd dollár értékben. Tavaly már több mint 436 ezer használt autót vittek ki külföldre Kínából, ami 58,5 százalékos, vagyis rendkívül nagy növekedést jelent.
Az új exportszabályok értelmében az exportálandó járműveknek meg kell felelniük a nemzeti minőségi szabványoknak: a WM/T 8-2022 szabvány érvényes a használt személygépkocsikre, illetve a WM/T 9-2022 szabvány a használt haszongépjárművekre és pótkocsikra. Minden eladandó használt járművet egy harmadik félnek, a tanúsítványt kiadó ügynökségnek kell megvizsgálnia, és az exportőröknek fel kell mutatniuk a hatóságoknak az ellenőrzésről szóló jelentéseket.
Emellett az exportőröknek be kell tartaniuk a célországok importszabályozását is, beleértve a megfelelőségi nyilatkozatok kiadását, ahol ez szükséges. A hatóságok ösztönzik a vásárlókat a központi karbantartási rendszer használatára, és a járművek szerviztörténetének ellenőrzésére.

Ezek az intézkedések az exportgyakorlatok szabványosítását, illetve annak a biztosítását célozzák, hogy a járművek megfeleljenek mind a hazai, mind a nemzetközi műszaki elvárásoknak.
Az új intézkedések egy időben születtek azzal, hogy az illetékes hatóságok és az iparági szereplők górcső alá vették a használt autópiacot, hangsúlyt fektetve az átláthatóságrá, különös tekintettel arra, hogy megugrott az úgynevezett „nulla kilométeres használt autók” száma. Olyan járművekről van szó, amelyeket eladottként regisztrálnák, miközben minimális vagy semmilyen futásteljesítménnyel nem rendelkeznek.
Az ilyen, gyakorlatilag új autókat a kereskedők használtként értékesítik, gyakran kedvezményes áron, kibújva az új autók készletstatisztikáinak elkészítésére vonatkozó kötelezettség alól. Elemzők ezt a gyakorlatot az autógyártók túlméretezett gyártókapacitásaival és a felhalmozódó készletekkel hozzák összefüggésbe. Az idei áprilisában Kína eladatlan személygépkocsi-készlete 3,5 millió darab volt, miközben egyes autógyártók ötven százalékosnál kisebb termelési kapacitással működtek.
A múlt hónapban az illetékes tárca tárgyalásokat folytatott az autógyártókkal és a használt járműveket értékesítő platformok működtetőivel, hogy megvitassák ezt a helyzetet, javítsák a hatósági felügyeletet és megteremtsék a torz piaci adatok szerepeltetését megakadályozó keretrendszert.
Piaci elemzők szerint a használt járművek exportjának hatékonyabb szabályozása hozzájárulhat a felhalmozódó készletek csökkenéséhez, az átláthatóság növeléséhez és a viszonteladási gyakorlatba vetett bizalom helyreállításához.