Skoda Auto

„Kis Monaco Mladá Boleslavban”

2018.09.06.

Az új Fabia bemutató második betétprogramjaként Škoda Múzeum után rövid látogatást tehettünk a gyárban is. A múltból a jelenbe néhány perces autóúttal érhetünk el.

A Škoda fellegvára a Mladá Boleslav-i központ, ahol 1905 óta gyártják a márka autóit. Egészen 1940-ig minden itt készült. Később bővült gyártás és a cseh város mellett az országban még két helyen Kvasinyban és Vrchlabíban is folyik termelés.

A második világháborúban a Mladá Boleslav-i gyárat a földig bombázták, így a világégés után újból kellett építeni az üzemeket. Ma ez a gyár adja a Škoda teljes darabszámának csak nem felét, tavaly 547 ezer autót gyártottak itt.

Škoda gyár madártávlatból

Mladá Boleslavban szinte minden a Škodáról szól, a gyártás mellett itt található a fejlesztési részleg, valamint számos kiegészítő terület központja is itt kapott helyet. A valamivel több, mint negyvenezres Mladá Boleslavban a lakosság csaknem fele a Škodánál dolgozik. A monacónyi területen elterülő gyárkomplexum azonban tovább bővül, hamarosan elkészül az új festőüzem és további új gyártóegységes létesítése is a középtávú tervek között szerepel. Napi ezerkétszáz kamion rakodik és biztosítja az alkatrész utánpótlást, hogy a termelés zökkenőmentes legyen.

Napi 1200 kamion szállítja be az alkatrészeket

Mi a termelési rész– úgymond – kevésbé látványosabb részét néztük meg, ahol nem a szikrázó robotkaroké volt a terep, hanem sokkal inkább az emberi kézi munkáé. Karoq és Rapid gyártósor egyik oldalán még a csupasz kasztnit láthattuk, a másikon oldalon már a kész autót meózták. Furcsa érzés, hogy a kettő között mindössze tíz méter a távolság, persze csak keresztben, hosszában nagyobb a túra. A három műszakban hatfős brigádok dolgoznak, mindenki egy-egy munkafázist végez, de hetenként váltják a feladatokat, hogy elkerüljék a túlzott monotóniát. Ez persze így is embert próbáló feladat, emiatt a gyártósoron jellemzően nagy a fluktuáció.

A soron szerelők többsége férfi, a nők a minőségellenőrzésen és a gyáron belüli alkatrész szállításon dolgoznak

Átlagosan három évet dolgozik itt egy munkás, utána valamilyen más területen folytatja. Speciális dress code-t is bevezettek. A munkaruha pólójának színe pontosan megmutatja, hogy ki milyen feladatot végez az üzemben. Így már messziről tudni lehet, hogy ki a szerelő a brigádvezető, vagy például azt is, ki az, aki még csak próbaidejét tölti.  A gyártás digitális dokumentáció mellett zajlik, de mindemellett egy papíralapú regisztráció is végigkíséri az autót, amit aztán archiválnak. Ennek köszönhetően több évre visszamenőleg ellenőrizhető kik végezték az egyes munkafázisokat.

6-700 i-be szállást spórol meg ez a robotsegéd

Talán bocsánatos bűn a mcdonaldsi hasonlat, de aki látta Az alapító című filmet az felfedezhet némi párhuzamot a „két műfaj” termelékenysége és a hatékonysága között. Persze ez már javában a huszonegyedik század, ahol nemcsak professzionális szerszámok segítik a szerelést, hanem a lehető legpontosabban ki vannak találva az egyes munkafázisok. Mindemellett igyekeznek olyan ergonomikus - ha lehet így definiálni – munkafeltételeket is kialakítani, ahol a dolgozó legkevésbé fárad el. A leglátványosabb mozdulat az összeszerelő sor azon része volt, ahol a műszerfalat helyezik be. Itt a szerelő egy széken ülve robot emeli be a kocsiszekrénybe, majd a munkafolyamat végén ki. Ezzel napi 6-700 ki-be szállást és nem mellesleg felesleges görnyedést „spórolnak” meg. A cél tehát a szükségtelen lépések, mozdulatok számának folyamatos csökkentése. Még ezzel a tudatos munkaszervezéssel együtt is egy munkás 4-5 kilométert tesz meg műszakonként.

A csarnok közepén több konyhasziget is helyet kapott

Természetesen ehhez a precíz logisztikai háttér elengedhetetlen. A Škodánál kaotikus raktározási technológiát alkalmaznak. A kamionról történő lepakolás utána robotok odateszik le az alkatrészeket a csarnokon belül, ahol van hely. Mindezt megjegyzik, és amikor szükséges akkor pontosan tudják, hogy korábban hova deponálták. Az alkatrészek innen kerülnek az adott összeszerelő egységbe.

A hagyományos mellett számos robottargonca szállítja az alkatrészeket

A szerelőszalag mellett már automata, robot vagy kézi irányítású targoncák népesítik be a sorok közötti utakat. Szállítmányuk már a specifikációinak megfelelő sorrendben alkatrészek sorakoznak. Nem tévedhetnek, hiszen minden legördülő autó már valakié, ugyanis Škoda népszerűsége olyan nagy, hogy raktárra ma egyáltalán nem gyártanak autót.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....