KRESZ

Kreszprofesszor: Főútvonal tábla kereszteződés előtt vagy után?

2014.12.08.

Érdekes felvetést küldött egy szlovákiai olvasónk a főútvonal táblával kapcsolatban!

Szlovákiai származású vagyok és azt figyeltem meg, hogy Szlovákiában az útkereszteződés előtt közvetlenül rakják ki a főútvonal jelző táblát, míg Magyarországon meg utána.

Gondolom a magyar logika az, hogy rákanyarodok egy útszakaszra, amit az elején főútvonalnak jelöl a sárga hegyére állított négyzet és az addig úgy is marad amíg egy újabb kereszteződésen át nem haladok. A kereszteződés ugye feloldja az előző tábla érvényességét és ha történetesen a főútvonalon haladok tovább akkor a kereszteződés után egy újabb sárga tábla jelzi majd ezt.

Mindenesetre rám bízzák, hogy emlékezzek rá majd a következő kereszteződésnél.

A szlovák logika gondolom meg az hogy amíg nincs kereszteződés addig tök mindegy, hogy főút vagy nem.


Akkor fontos bizonyosnak lenni abban hogy főúton vagyok vagy nem amikor beleszaladok egy kereszteződésbe azért közvetlenül oda rakják hogy tudjam, hogy hogy oldjam meg.

Szerintem a szlovák táblázás ebben a tekintetben biztonságosabb mert ott jelöl ahol az infót fel kell használnom, hozzá is voltam szokva és megdöbbenve tapasztaltam, hogy Magyarországon a kereszteződés után rakják ki ami nem sokat segít amikor éppen suhanok befele a kereszteződésbe.

Mi erről a véleménye? Csatolok egy szlovákiai képet. Köszönettel. Csaba



A magyar KRESZ és a kapcsolód jogszabályok azt rögzítik, hogy a főútvonal jelzés nem a következő kereszteződésig él, hanem a feloldó tábláig.

Tehát addig védett úton haladok, amíg ennek az ellenkezőjét táblával nem jelzik számomra, a kereszetződés ezt a jelzést nem oldja fel.

Ráadásul a táblák elhelyezéséről szóló jogszabály meg is erősíti, hogy:

"lakott területen szilárd burkolatú utak kereszteződése után a jelzőtábla megismétlése elegendő a menetirány szerinti minden második, harmadik útkereszteződés után, ha az így elhelyezett jelzőtáblák a főútvonalon haladók számára kellően láthatók."

Ugyanakkor városon kívül minden kereszteződés után ismételten el kell helyezni a főútvonal táblát.

Egyébként a kanyarodó főútvonal esetében a tábla a kereszteződés előtt kerül kihelyezésre.


És azért azt se felejtsük el, hogy Magyarországon a főútvonal tábla nem csak elsőbbséget szabályoz, hanem van néhány szabály, ami kimondottan ehhez kötődik:

Főútvonalon többek között:

  • 6 éven aluli gyermeket felügyelet nélkül hagyni tilos, valamint 12. életévét be nem töltött személynek nem szabad kerékpározni;
  • ha a jármű főútvonalon halad. akkor útkereszteződésben szabad előzni;
  • tilos várakozni lakott területen kívül főútvonal úttestjén;
  • a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek;
  • kerékpárral lakott területen kívül főútvonalról balra bekanyarodni csak úgy szabad, ha a kerékpáros a kerékpárról leszáll és áttolja azt;
  • rendszám nélküli járművet főútvonalon tilos tárolni.

Egy érdekes cikk található a Kreszklub oldalán: mi van akkor, amikor egy főútvonal váratlanul véget ér?

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.21
Az oroszországi új autóeladások októberben 159,2 százalékkal 112 ezer 238-ra emelkedtek éves....
2024.05.21
Claire Legras, Franciaország budapesti nagykövete volt a Széchenyi István Egyetem vendége....
2024.05.21
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) idén többek között a Continental budapesti....
2024.05.21
Idén nyártól az újonnan regisztrált autóknak kötelezően tartalmazniuk kell majd feketedobozt - írja....
2024.05.21
Ausztriában csúszott be a baki – írja a Kronen Zeitung.   ..
2024.05.20
A kimondottan elektromos buszokhoz tervezett e-SMART City AU56, elnyerte a legrangosabb elismerést....
2024.05.20
Az Automobili Lamborghini hivatalosan is megnyitott egy új bemutatótermet Stockholmban: Svédország....
2024.05.20
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.05.20
Még az elektromos ID modellek sportváltozataihoz vezette be a GTX jelölést a Volkswagen, azonban....
2024.05.20
A Li Auto kínai elektromosjármű-gyártó negyedéves bevétele nőtt, profitja csökkent. ..