járműtörténelem

A Kübelwagen história

2019.09.14.

Egy korábbi írásunkban már lekövettük a német hadiipar egyik igazi ikonjának számító VW Typ 181 evolúcióját.  A Kübelwagen évtizedeken átívelő karrierje a járművet mára egyfajta kultuszautóvá is tette. Noha életét az 1968-as Frankfurti utószalonon kezdi újra, gyökerei sokkal mélyebbről indulnak, ezt kísérjük most végig.

Feltehetőleg az autózás emblematikus modelljeinek titka az egyszerűségükben rejlik. A Kübelwagen sem lóg ki ebből a sorból, olyannyira nem, hogy az obsit után Typ 181-es frissnyugdíjaként is új karriert tudott befutni. Egykor a Frankfurti Autószalonon is akkora sikert aratott, hogy az eredetileg a határőrségnek és a katasztrófavédelem számára kifejlesztett járműnek a polgári verzióját is elkészítették. Korai története Typ 62 kódjelű verzióval kezdődik. Innen indul a sikersztori, melynek farvizén még számos variáció is születik.

Typ 62

Kódneve - Typ 82

Adolf Hitler már 1934-ben beszélt Ferdinand Porschéval egy esetleges katonai célú könnyű parancsnoki jármű létrehozásáról, de konkrét megrendelés a Harmadik Birodalom részéről csak négy évvel később landolt a VW postaládájában. Első nekifutásra természetesen a kezdeti Bogár főbb szerkezeti elemein alapuló konstrukció született. A megerősített alváz és az erős lemezkarosszéria azonban nagyon nehéznek bizonyult a párt által előírt mindössze 550 kg-os önsúly eléréséhez, így Porsche kénytelen volt megbízni a katonai célú járművek fejlesztésében jártas Trutz céget a fejlesztés bizonyos részeivel.

Typ 62

Az 1000 cm3-es motor a hátsókerék-hajtással nem ígért túl jó tereptulajdonságokat, de az önzáró differenciálmű, a portálhajtás és a végül alaposan leszorított tömeg olyan terepező képességeket biztosított a híres Kübelwagennek, amivel a korabeli tesztek szerint is felvette a versenyt az amerikai vagy a szabványos német 4x4-es katonai járművekkel. 1939-ben egy hosszabb bevetésen, Lengyelország lerohanása idején vizsgáztak az első, még Typ 62-es kódon futó előszériás járművek. A bevetés után olyan apróbb módosításokat hajtottak végre a hadsereg javaslatai nyomán, mint a sebességváltó áttétele, a rugók módosításai, a ZF önzáró diffi részlegessé tétele és a legkisebb „lopakodósebesség” 8-ról 4 km/h-ra való lecsökkentése.

Typ 82

Az immár végleges Typ 82 szériagyártása 1940 elején kezdődött. Öt év alatt több mint ötvenezer példány készült belőle, a náci haderő egyik legkiválóbb szárazföldi fegyvertényévé nőtte ki magát. Hiába álltak végfejlesztésre készen az összkerekes (Typ 86) és az erősebben motorizált verziók, a Kübelwagen (azaz „vödörautó) kiváló terepképességei, tartóssága és megbízhatósága miatt nem volt indokolt a gyártási költségek megemelésével változtatni a technikán.

Névadás

A Typ 82 fejlesztési kód természetesen nem maradhatott meg a katonák köznyelvében, így az autó legjellegzetesebb részéről kapta becenevét. Mivel ajtajai nem voltak, így igen mély, lemez kagylóülések kerültek bele. Eleinte Kübelsitzwagennek, azaz vödörülés autónak, majd egyszerűen Kübelwagennek nevezték, s a név rajtaragadt.

Kurierwagen - Typ181

A Kübelwagen reinkarnációja az előd gyártásának befejezése után évtizedekkel később, 1969-ben látta meg a napvilágot. A Németországban Kurierwagennek, az Egyesült Államokban Thingnek, Angliában Trekkernek, Mexikóban pedig Safarinak ismert autó az ősi Bogár műszaki alapjaira, a Typ 82 továbbfejlesztéseként készült. Összeurópai és NATO-támogatott projekt volt az „európai dzsip” projekt. Az európai országok hadseregeinek, rendvédelmi és hatósági szerveinek szerettek volna egy olcsó, megbízható parancsnoki, illetve járőrkocsit készíteni. A VW elővette a Kübelwagent, „modernizálta” a karosszériáját, az erősebb motort a Kharmann Ghia alvázához társítva piacra dobta a Typ 181-et.

Typ 181

A haderő Németországban és Mexikóban is élénken érdeklődött iránta, 1971-től pedig a polgári változat is megjelent. Az USA-ban is sikert aratott, és mire megegyezés hiányában az európai dzsip projekt süllyesztőbe került, a németek a NATO-tagállamokat egyenként megint csak több mint ötvenezer Kurierwagennel látták el. 1983-ban gördült le a mexikói szalagról az utolsó darab, de a polgári strandautó-verzió is 80-ig gyártásban maradt.

Schwimmwagen -Typ 166

Közvetlenül a Kübelwagen gyártásának megkezdése után érkezett az igény a frontokról: a német haderőnek szüksége van a felderítésekhez és az offenzívákhoz egyaránt egy könnyű kétéltű járműre. A fejlesztések első körben a Kübelwagen közvetlen továbbgondolásának útján indultak el, de később rájöttek, hogy új karosszériára lesz szükség. A megoldás egy kádszerűen kiképzett, jóval keskenyebb test lett, melyet a majd 30 centiméteres hasmagassággal és a bokszermotor erejének mind a négy kerékre juttatásával sikerült kiváló terepjáróvá faragni.

Ami a vízi közlekedést illeti, a kerekek által gerjesztett hajtóerő mellé menet közben kapcsolható volt egy 3 lapátos hajócsavar, amelyet a karosszéria hátsó feléről egy mozdulattal a vízvonal alá lehetett hajtani. Mindez lehetővé tette, hogy a legfontosabb pillanatban, vízre szálláskor ne kelljen a járművet elhagyni, sőt egyáltalán megállni sem. A 10–12 km/h-s vízi sebességnél a kormányzást az első kerekekre bízták, rásegíteni a járműtest oldalára erősített evezőlapátokkal lehetett.

Kiemelkedő alkalmazkodási tulajdonságai miatt a szibériai és az afrikai fronton egyaránt bevált a Schwimmwagen a katonák kedvence lett. A 25 lóerős motort két 25 literes benzintankból lehetett „táplálni”, de érdekes módon a hatótávolság mellett a menetteljesítményekre sem volt panasz. A kis tömegű csónaktest alatt dolgozó összkerékhajtás kvázi kapcsolható volt, azaz a nagyobb végsebesség elérése érdekében az első tengelyt szárazföldön ki lehetett venni a hajtásból. A járművet kétféle futóműtípussal lehetett felszerelni: normál változattal, illetve egy vastagabb, szélesebb fajtával, amely terepen kifejezetten hatékonynak bizonyult.

A rendkívüli siker ellenére mindössze két év és alig több mint 14 000 darab legyártása után a Schwimmwagen termelése anyaghiány miatt megszűnt.

Iltis -Typ 183

Az európai dzsip projekt elvárásai eleinte annyiban változtak, hogy a kiírók lemondtak a kétéltűség kritériumáról. Ezzel együtt is meglehetősen ósdi konstrukciónak számított azonban a VW kínálta alternatíva, a Kübelwagen utódja, a fent taglalt Typ 181. A hivatalosan ki sem írt tendert maradéktalanul teljesíteni egyetlen gyártó sem tudta, de az egyes országok hadseregeinek igényét mégiscsak ki kellett elégíteni.

A DKW és az Auto Union tapasztalataival gazdagodó VW így belekezdett a nem túl sikeres, 1968-ig gyártott DKW Munga alapján kifejleszteni a saját könnyű terepjáróját. Az Iltisnek tehát sokkal inkább Audi-, semmint VW-alapjai voltak: az 1977-ben megjelenő autók a Munga meghosszabbított alvázára és karosszériájának nagy részét átvéve, 1,7-es, 75 lóerős benzinmotorral rendelkeztek, és a quattrohajtás ősének tekinthető összkerékhajtással büszkélkedtek.

A polgári autókból felhasznált számos alkatrész és a „régi iskola” elve szerinti könnyű, egyszerű és primitív felépítés kedveltté tette az Iltist (=görény), de a Mercedes robusztusabb technikával fellépő G osztályosa 1979-től kezdve egyre erősebben támadta a „pozícióit”. 1981-ig mindössze 8800 darab készült a könnyű beavatkozóból, de így is a hamvába holt „európai dzsip projekt” fricskájaként vonult be a hadtörténelembe.

Polgári változata nagyon kis arányt tett ki a gyártásban, azonban az olcsóság és a könnyű szerelhetőség – mint előnyök – megmaradt a G Mercedesszel szemben, így a kanadai Bombardier megvásárolta a gyártási és forgalmazási jogot. A saját haderő részére készített, 2500 darab, különböző kivitelű Iltis mellett gyártottak az ománi, kameruni és a belga hadsereg részére is. Az utolsó új, kanadai Iltis-flottát 1997-ben állították hadrendbe.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.09
Ramiro Zapata Kolumbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.09
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint nagyjából szeptember környékén....
2020.07.09
Kísérleti Motorgyártó Központ nagy tapasztalattal: tíz éve támogatja a győri Kísérleti Motorgyártó....
2020.07.09
A Bentley Motors Roóz Balázst jelölte ki azonnali hatállyal a vállalat új európai regionális....
2020.07.09
Akár háromszázharminchét kilométeres tisztán elektromos hatótáv (WLTP1-ciklus szerint). Nulláról....
2020.07.09
 Kia bemutatta EcoDynamics+ Hybrid 48V-os dízelelektromos hajtásláncát Ceed-sorozatban  ..
2020.07.09
A Magyar Suzuki Zrt. az Esztergomban gyártott Vitarát benevezte az Év Magyar Autója 2021 díjra, de....
2020.07.09
Különleges fényezéssel, átdolgozott belső térrel, tökéletesített vezetőtámogató technológiákkal,....
2020.07.09
Az elmúlt években jelentős mértékben fejlődtek és változtak az ipari szabványok és igények. Ezek....
2020.07.09
A Scania megkezdte 355 Euro 6-os autóbusz leszállítását Santiago de Chile közösségi közlekedési....