kínai

Kukázhatnak több kínai autómárkát

2020.12.02.

Törvénymódosítás rendezheti át a világ legnagyobb autópiacát és járműiparát.

Hányat ismersz?

Brillance, BYD, Geely, Great Wall, ezek az ismertebbek, de ki tudja milyen kocsikat gyárt a Baojun, a Changan, a Haval, Huasong, Jinbei, Zinoro a Dolphin vagy a Wuling. És akkor még nem említettük a feltörekvő márkákat, melyek rakétatempóban lőnek ki a tőzsdén: napok alatt másfélszeresére drágult az Xpeng részvény, jelentősen nőtt a Li Auto és a Nio értéke.

És ez csak néhány a 82 kínai autómárka közül, ráadásul ott van még 35 vegyesvállalat. Nagy kérdés, hogy mennyi marad meg a nem csak villanyautós feszültséggel teli időszakban.

Nio villamos kollekció                                                                                       Forrás: gyártó

Szabadalomcsaták helyett

Hogy mire ez a nagy felfordulás? A kínai törvényhozók több évtizedes szabályozást kukáztak, ezzel a külföldi tulajdon aránya akár 100 százalékos is lehet a gazdasági vállalkozásokban, ez pedig különösen az autóipart érinti. Már az első évében látszik a trend: a globális márkák kivezetik veszteséges termékeiket portfólióikból.

A BMW például eddig is csak kényszerből gyártott kínai jelvényes modelleket, melyek német technikát alkalmazva próbáltak versenyezni az eredetiekkel, alacsonyabb áron. A németek eddig is csak taktikai okokból vártak a takarítással, pedig lett volna miért balhézniuk, de más márkákhoz hasonlóan hallgattak. Mert a külföldi beruházók az engedélyezési eljárások gördülékenysége érdekében ritkán kezdeményeztek jogi eljárást koppintások miatt: egyik német vagy francia márka sem perelt, mert nem kockáztatta kínai terjeszkedését. Ezt a csak a kínai járműbizniszben kevésbé érdekelt olaszok merték megtenni és ők is csak hazai pályán.

Betilottt Shuanghua CEO modellek                                                        Fotó: Boros Jenő

Kínai modell a Bács-Indicartól

A Piaggio az Európai Unió szabadalmi hivatalánál jelentette fel a Primavera modelljüket kopírozó kínai klónt, mely jogellenesen hasonlított az eredetire, emiatt ki is tiltották az EICMA expóról.

Az első ilyen eset évtizede történt a bolognai motorshow-n, ahonnan helyi márkakereskedők kitiltották az X5-ös BMW-t utánzó Shuanghuan CEO modellt. 2010-ben a kecskeméti székhelyű Bács-Indicar forgalmazott, a tizenkét autós szállítmány nem is közvetlenül Kínából, hanem az olasz Martin Motorstól érkezett. A kínai céget egyébként már perelte a Honda a CR-V koppintás miatt, valamint a Daimler a Smart ForTwo klónozása ügyében.

A BMW egyébként csak később tiltakozott a koppintások miatt, mert más német márkákhoz hasonlóan beruházóként nem akart újat húzni a világ legnagyobb autópiacán. A német cég közös telephelyeket működtet Kínában a helyi Brillance márkával, mely éppen a közelmúltban vonult ki az európai piacról, immár másodszor. Ki ne emlékezne elsőre, amikor 2005-ben csúfosan megbukott az ADAC töréstesztjén, amivel aztán alaposan elrontotta a később próbálkozó kínaiak járműgyártók esélyeit is.

A BMW, Honda és Smart koppintásairól is híres és 1988-ban alapított ShuangHuan márka már eltűnt a piacról: az illetékes minisztérium azért záratta be, mert forgalmának visszaesése miatt két egymást követő évben veszteséges volt, így ha indirekten is, de nem úszta meg büntetlenül a koppintásokat.

Csúfosan leszerpelt a németországi törésteszten a Brillance                       Forrás: ADAC

Telítődött a piac

Évtizeden át kétszámjegyű volt a kínai autópiac növekedése, a külföldi befektetők a kemény beruházási korlátozások ellenére is mindent megtettek azért, hogy gyártóként is jelen lehessenek Kínában. Ám a világ legnagyobb piaca telítődött, így lépnie kellett a gazdaságirányító politikai vezetésnek. A változás egyik elemeként eltöröltek azt a törvényt, mely három évtizeden át tiltotta a használtautók kivitelét. A szabályt egykor az autóhiány, a belföldi járműpark határokon belül tartása szülte, ám alaposan megváltozott a helyzet: napjainkban már akkora a túlkínálat használtakból, hogy az már akadályozza az újak értékesítését. Kínában tavaly 13,8 millió használt autó cserélt gazdát, ami valamivel több mint fele a 21,5 milliós újautó-eladásnak.

A célpiacok között leginkább az alacsonyabb életszínvonalú és kevésbé szigorú környezetvédelmi, valamint közlekedésbiztonsági szabályozású országok szerepelnek, vagyis Latin-Amerika, Afrika és Ázsia, ahol akár légzsákok nélkül is lehet rendszámot kapni. A kínai hatóságok máris elkezdték kiadni az engedélyeket a használt kocsik exportjára

Brillance V3 SUV                                                                                       Forrás: Gyártó

Száz százalékos külföldi

A piaci forgalom ösztönzésére a kínai kormány két évvel meghosszabbította az alternatív hajtású autókra érvényes adókedvezményeket, ennek keretében tartományok és városok helyi szinten félmillió forintnyi jüannal támogatják a vásárlást. Nem kevésbé fontos változás, hogy a vegyes-vállalatoknál eltörölték a minimum 51 százalékos kínai tulajdoni hányadot, ezzel szabad lett az út a száz százalékos külföldi tulajdon felé, amivel már élnek is a német cégek.

Azzal, hogy kivásárolhatják a kínaiakat, megtisztíthatják portfólióiakat is a veszteséges modellektől, sőt márkákat is megszüntetnek. Mert a BMW-nek nem igazán előnyös azonos telephelyen gyártani a kudarcos Brillance csoporthoz tartozó és kevésbé ismert, ráadásul nem éppen sikeres Huasong, Jinbei és Zinoro jelvényes modelleket, vagy akár a Dolphint.

Vagyis korábban még a kínai járműipart és állami tulajdont védelmező törvény módosításának köszönhetően a külföldi konszernek kemény döntésekkel rendezhetik át a világ legnagyobb autópiacát és járműiparát. Az értékesítési adatok ismeretében nagyjából ki lehet számolni, hogy a 82 kínai és 35 globális márkából melyik marad majd életben Kínában.

Hafei Fantasy koncepciómodell                                                                         Forrás:HAW

Startup utánpótlás és villamos forradalom

Azért nem kell aggódni, mert igaz, hogy több sikertelen márka eltűnik majd, de jönnek az életképes újak, százával állnak a startvonalnál a startupok. Az még kérdés, hogy a Nio, a Xpeng és más pályakezdők mekkora volumenre tudnak majd felfutni, és persze, hogy mennyi idő alatt.

De ha el is tűnik majd minden második, akkor is marad még bőven, mert a kínai vezetés ismét elővette a régi kampányt, vagyis virágozzék minden virág, méghozzá állami támogatással, melyet a külföldi cégek nem vehetnek igénybe. A beszállítókkal is számolva Kínában 40 millió embert foglalkoztat a járműipar és a globális konszernek forgalmának negyede Kínában realizálódik.

Lifan 320-as minik                                                                                        Forrás: Gyártó

Melyiket ismeri a listáról?

A CAMM első féléves adatai alapján Kínában a márkák top tízes listáját továbbra is a Volkswagen vezeti több mint egymillió új autóval, majd a Toyota (665 ezer db) és a Honda (609 ezer db) következik. A legsikeresebb hazai márka a Volvót, a Lotust, a Protont és a London Taxit is birtokló Geely ( 475 ezer db), majd ismét egy külföldi, a Nissan ( 442 ezer db) következik. Hatodik helyre ismét kínai márka, a Changan ( 390 ezer db) került, toplistás még a Buick ( 325 ezer db), a Mercedes (284 ezer db), az Audi (271 ezer db) és a BMW (269 ezer db).

Jinbei Badao                                                                                                   Forrás: Gyártó

Hazai márkák piaca Kínában

          2020. első félév

                 (db)

1. Geely 474 518

2. Changan 307 842

3. Haval 262 216

4. BYD 155 400

5. Roewe 153 079

6. Chery 145 533

7. Baojun 134 030

8. GAC Trumpchi 117 685

9. MG 99 683

10. Wuling 84 658

11. Changan Ossan 81 906

12. Jetta 79 670

13. Hongqi 67 397

14. Lynk&Co 54 763

15. JAC 51 561

16. Bestune 44 414

17. Fengxing 41 104

18. Fengguang 40 764

19. Jetour 37 367

20. Venucia 33 022

21. Fengshen 30 093

22. SWM 26 658

23. Wey 26 639

24. GAC Aion 20 212

25. Beijing 17 816

26. BJEV 14 690

27. Maxus 14 436

28. Nio 14 293

29. Leading Ideal 9500

30. Ora 9436

31. Yema 8388

32. VGV 7977

33. Weltmeister 7686

34. Jinbei 7661

35. Changhe 7457

36. Cowin 7246

37. Hanteng 6949

38. Soueast 6317

39. BAW Beijing 6138

40. Exeed 6111

41. Zhonghua 5253

42. Borgward 5012

43. Xpeng 4696

44. Zotye 3573

45. Foton 3408

46. Neta 3368

47. Qoros 2837

48. Senova 2706

49. BAW 2646

50. Ciimo 2428

51. Haima 2377

52. JMEV 2277

53. Huansu 1937

54. Denza 1923

55. Dorcen 1869

56. Lark Auto 1518

57. Zedrive 1501

58. Geometry 1165

59. Enranger 1113

60. Levdeo 1051

61. GreatWall 952

62. Karry 897

63. Leap Motor 879

64. Everus 631

65. Link Tour 412

66. Yudo 402

67. Lifan 337

68. Leopaard 331

69. Huasong 300

70. Bisu 291

71. Landwind 258

72. Keyton 211

73. Aiways 207

74. QiZhi 199

75. Hycan 124

76. Jinbei 80

77. Luxgen 77

78. Sitech 60

79. DF-Zengzhou 37

80. Arcfox 10

81. Senia 2

Forrás: CAAM

 

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.14
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nehéz idők. ..
2022.08.14
Légtérberepülést tart a Magyar Honvédség augusztus 15-én a kora délutáni órákban Budapesten, az....
2022.08.14
Inárcs közelében lassítja a forgalmat a baleset - írja a Katasztrófavédelem honlapja. ..
2022.08.14
Jól fogadták az utasok a Szeged és Hódmezővásárhely között menetrendszerűen közlekedő....
2022.08.14
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában tisztázzunk a titokzatos autós rövidítéseket, és a....
2022.08.14
Zwickaui járműgyárában aVolkswagen július 14-én üzembe helyezte Szászország első olyan gyorstöltő-....
2022.08.14
"Annyi durva dolog történt mostanában az utakon, hogy úgy gondoltuk, hozunk egy kis pozitív....
2022.08.14
Ahogy mozdul az autóipar a villanyosítás és az önvezetés felé, úgy lesz a vezetés élménye egyre....
2022.08.14
Meghalt egy fának ütköző autó sofőrje Bakonysárkány és Mór között - írja az MTI. ..
2022.08.13
Ideiglenesen kikerült a rendelhető modellek közül az új Lexus LX Japánban, ugyanis annyi rendelés....