utánpótlás

Látni és látszani!

2023.12.14.

Minden évben aktuális téma az ősz közeledtével, hogy gondoskodjunk a megfelelő láthatóságról. Erre nem csak autósként, hanem bármilyen közlekedési eszközt vezetve, vagy akár gyalogosként is figyelni kellene. Minden évben olvashatnak erről az autósok, mégis mindig évben találkozok szürkületben, ezüst színű, kivilágítatlan járművel, lámpa nélkül a sáv szélén bóklászó kerékpárossal és az alapvető túlélési ösztön nélkül közlekedő gyalogosokkal. Miért?

Miért kell látni, és látszani?

Azért, mert mindenkit hazavárnak. Értse meg végre mindenki, hogy a pedáns járműtulajdonos rendkívül menő! Én mindig megdicsérem azt az ismerőst, akinek tiszta az autója, minden izzója világít, időben cserél évszaknak megfelelő gumiabroncsot, tölti fel a tartályt idény jellegű nedűvel, akkor is lecseréli az olajat, ha nincs meg a kilométer, de letelt az egy év. Mert tudja, hogy városi üzemben ez kell a motornak. Mióta már nem magamnak osztom be a szabadidőmet tudom, hogy a naprakész garázsmester szerep sok időt elvesz, ezért még jobban tisztelem azokat, akik mondjuk felelősségteljes családapaként préselik be napirendjükbe a tennivalókat, vagy munka miatt egyébként is kevés szabadidejükből fordítanak erre. Kicsit messzire szaladtunk a kályhától, de azt gondolom, hogy az évi szezonváltásoknál áldozni kell azokra a kötelességekre, amik a megváltozott időjárási körülményekben is a biztonságos közlekedésünket segítik. Volt egy, a témával kapcsolatos podcast beszélgetésünk pár hete, ahol vendégem elmondta, hogy igazoltatásoknál találkoztak olyan műszaki állapotú járművel, amiről azonnal lekerült a rendszám, és már csak útvonalengedéllyel térhetett haza. De kapnak figyelmeztetést a "félvak" autósok, vagy azok is, akik arra sem veszik a fáradságot, hogy rendesen letakarítsák a szélvédőkről a havat, vagy megvárják, míg rendesen párátlanít az autó, és kilátnak az ablakon.

De nem veszik észre?

Egyik évben hetekig figyeltem egy autóst, aki rendre "félszeműként" rótta a szokásos napi rutin köreit. Kérdem én, hogy nem lenne neki is kényelmesebb, ha messzebbre elláthatna, több mindent észlelne maga előtt? Lustaság, és nemtörődömség. Ezt hozta az a korszak, amikor már mindenkinek lehet autója, és kell is, mert elkényelmesedtünk, emiatt már nem tudunk azzal az alázattal, kicsi félsszel, és nagy megbecsüléssel beülni a volán mögé, mint apáink, vagy nagyapáink. Miért mondom azt, hogy távolságtartás és félelem? Azért, mert régen egyáltalán nem volt biztos a megérkezés. Főleg a téli időszakban. Ledermedt karburátorok, gyertyaslussz, gyújtásvezérlő hiba, mind-mind lerobbanáshoz vezethetett. Ezért aztán a sofőrök karban tartották az autóikat, és meg is tudták azt javítani, akár az út szélén is. Manapság meg olyan csináld magad tippeket olvashatunk, hogy miért ne járjunk télen üres tankkal, vagy miért veszélyes felhajtva hagyni az ablaktörlő lapátokat. Érdekes, hogy egy ilyen tipp megosztós cikkben sem olvastam arról, hogy -Miért ne járj kiégett fényszóró izzóval? -Mikor cseréltettél utoljára fagyállót az autódban? Ezeket a figyelmes sofőrnek kell észrevenni, naprakészen üzemeltetni autóját, megismerni, kiismerni, hogy minden rezdüléséből tudja, ha valami nem odaillő történik.

Látszani

Mióta bejöttek a délután négy órakor már koromsötét állapotok, jóval több világítás nélkül közlekedő autót látok. A menetfényeseket legalább szemből észlelik, de az abszolút kamikázék azok, akik még akkor sem veszik a lapot, amikor már a harmadik autós villog rájuk. Ők csak mennek bele a végtelenbe, és a sötét fekete lyukban tűnnek el kivilágítatlanul. Csak nehogy egy vétlen autósnak okozzanak balesetet felelőtlenségükkel. A másik bosszantó a sötétben, egy olyan régebbi autót vezetni, aminek szélvédőjén az apró kavicsfelverődések már törik a fényt. Bevallom a hazai 16 éves átlagéletkorú járműparkunkban ez már előfordulhat. Ha szemből egy elállított fényszóróval érkezik valaki, akkor teljesen elvakíthat, ezzel balesetveszélyes helyzetbe sodorhat. Én biztos vagyok benne, hogy három autósból legalább egy jelzi ezt, de abban már nem, hogy a „vétkes” utána jár, hogy vajon miért is villogtak rá?

A többi közlekedő

A kerékpár mindjárt nehéz üzemmé válik, amint fagypont közelében kell tekerni, közben, várni a figyelmetlen gyalogosokra, autósokra, és elfogadni, hogy sajnos ebben a szezonban sem tanúsítanak több elfogadást, mint nyáron. Pedig tisztelni kellene azokat, akik ezt az előremutató, és környezetbarát közlekedési formát télen sem akarják elengedni. De az is nagyon fontos, hogy a kerékpárosok költsenek a megfelelő lámpákra, amivel jól láthatóvá válnak, vagy ha nincs rá keret, akkor ingyenesen megkapják ezt minden évben az ORFK szervezésében országszerte. A megkülönböztető mellényt pedig nem ciki most sem használni, főleg egy kivilágítatlan külterületi útszakaszon gyalogolva. Írtam már közelekdésbiztonsági cikket az idén, ahol a gázolásokkal is foglalkoztam, ezzel kapcsolatban podcast csatornánkon is volt már néhány adás. Mégis, azóta már többen is meghaltak az utakon.  Ez ébreszt rá mindig arra, hogy ezt semmi esetre sem szabad abbahagynom, mert ha csak egy baleset megelőzhető a figyelemfelhívó sorokkal, akkor már megéri. Mert a jelszó télen sem változik: hogy mindenki hazaérjen!

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.25
Élményautózás és más programok várták a Ments Életet Közhasznú Alapítvány által támogatott....
2024.05.25
Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés....
2024.05.25
A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István....
2024.05.25
A görög autópiacon októberben a Suzuki Vitara volt a legkeresettebb autó, az esztergomi szabadidő-....
2024.05.25
Az AUDI HUNGARIA Zrt. a magyarországi vállalatok számára elérhető társasági adóból (TAO) történő....
2024.05.25
Szomorú látvány minden árpalé-rajongó számára: Geinbergben (Felső-Ausztria) egy kamion elvesztette....
2024.05.25
Volt egy légitársaság, amely 2003-ban egyszeri járatot indított, nagyon egyedi élményt kínált az....
2024.05.24
A prémium autókat nehéz gyorsan megérteni, miért olyan drágák, mitől lenne ez más, mint a többi?....
2024.05.24
Charles Leclerc, a Ferrari hazai környezetben szereplő versenyzője érte el a legjobb köridőt a....
2024.05.24
Hol máshol, mint a Nordschleifén, a sportautók, pláne a Porschék legmérvadóbb játszóterén. ..