ICDP

A magyar töltőinfrastruktúra európai viszonylatban

2022.06.21.

Az európai elektromos autótöltő infrastruktúra nagyon változatos. Bizonyos országok a töltők számában állnak jól, mások gyorstöltőket tekintve járnak az élen és van, ahol a szolgáltatás minősége kiemelkedő.

A töltési infrastruktúra megléte elengedhetetlen, ha az elektromos autók terjedése a cél. Miután az Európai Parlament megszavazta, hogy 2035 után nem helyezhető forgalomba belső égésű motorral hajtott autó (persze az Európai Tanács még beleszólhat, de lényegi változás nem várható), addigra minden európai országnak készen kellene állnia egy gyakorlatilag hibátlan töltőinfrastruktúrával.

Bizonyos államok egész jól állnak: Hollandia, Németország és Franciaország minden bizonnyal 2035-nél korábban is képes lesz fenntartani egy országnyi elektromos autót. Náluk van a legtöbb töltő, a számukat tekintve egyértelműen ez a három ország jár az élen Európában. Persze nem mindegy, milyen töltőkről van szó.

Európában átlagosan 5 gyorstöltő található 100 kilométerenként, Magyarországon ez a szám nem éri el a kettőt. Ebből a szempontból az Egyesült Királyság Európa éllovasa, közel 20 gyorstöltő található az ország úthálózatán 100 kilométerenként.

Az Unióban Hollandia áll a legjobban, őket követi Németország és Svédország. Érdekesség, hogy bár Franciaország nagyon jól áll a töltők számát illetően, a gyorstöltőkből  van még hova fejlődniük: nagyjából az európai átlagot, 5 gyorstöltőt találunk 100 kilométerenként a francia utakon.

Szintén érdekes megvizsgálni, hogy hány elektromos autó jut egy töltőre. Franciaországban például nagyjából 5, míg Svédországban például 13. Ez nem azt jelenti, hogy a svéd töltési infrastruktúra sokkal rosszabbul állna, mint a francia, a helyzet inkább az, hogy Svédországban rengeteg elektromos autót adnak el és a hálózat fejlesztése egyelőre nem tudta tartani az ütemet.

Magyarországon nagyjából kilenc e-autó jut egy töltőre, ami nem hangzik rosszul, de a tanulsága az, hogy minden szempontból le vagyunk maradva: kevés elektromos autóra jut még kevesebb töltő. Európa legtöbb országa 5-10 elektromos autó/töltőnél tart, ez az a szint, amit a többség tartani tud. Északi országokban jellemző, hogy ennél több autó jut egy töltőre, ott szinte túl népszerű az e-mobilitás a lakosság körében.

A klasszikus tyúk vagy tojás analógia itt is áll: több töltő kell Magyarországon, hogy az emberek bátrabban válasszanak elektromos autót, vagy több elektromos autó, hogy a szolgáltatók is belehúzzanak a töltők telepítésébe. Egyelőre inkább előbbi az irány, kérdés, a lakosság felveszi-e a ritmust.

Európaszerte jellemző probléma, hogy a nagyvárosokban sok töltőpont van, míg vidéki régiókban nagyon kevés. Így van ez Magyarországon is, Nógrád és Tolna megye lemaradása jelentős, de európai szinten általános jelenség.

Portugáliát számos ország követhetné, ha a szolgáltatás mínőségéről van szó. Az országban egy nagy szolgáltató fogja össze a számos szereplő által üzemeltetett töltőket, így a töltés egyszerű: egyetlen kártya vagy applikáció szükséges és az ország bármelyik elektromos töltőjét igénybe veheti a felhasználó.

Magyarország és számos másik európai ország teljesen más, kevésbé felhasználóbarát megoldást használ: szinte minden szolgáltató saját applikációt használ, ami jelentősen megnehezíti az elektromos autót használók mindennapjait.

Magyarországon a terv 18.000 töltő 2030-ra, ami már jelentős szám, a mai elektromos autók számának kétharmada. Egyelőre persze nagyon messze vagyunk a céltól nagyjából 1.700 darab töltővel, de az utóbbi hónapokban számos kezdeményezés indult, hogy behozzuk a lemaradásunkat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.23
A Leoni 10 százalékkal csökkenti dolgozói számát besztercei gyárában – írja az economica.net a....
2024.07.23
Véget ért a négy napos száguldó cirkusz, kiemelt esemény nem történt a ringen. ..
2024.07.23
Három veszélyes esetet is mutatott az MKIF az autós szállítás témaköréből. Az egyik kiteregette a....
2024.07.23
Mesés összeget, 1,9 millió dollárt  (átszámítva 660 millió forint) kapott kártérítés gyanánt egy....
2024.07.22
Saját gyártmányú humanoid robotokat használ majd a jövő évtől az üzemeiben a Tesla, kezdetben kis....
2024.07.22
Meglepően más arcát mutatta villanyosként a Hyundai Kona, mint hibridként. Szegmense legjobban....
2024.07.22
A holland környezetvédelmi és közlekedési felügyelet ellenőrei lefoglaltak 3500, Kínából importált....
2024.07.22
Csakhamar reagálnak a kínai autógyártók az EU által jóváhagyott 37,6%-os új vámra, de....
2024.07.22
Két autóbusz ütközött össze hétfő délután Miskolcon - közölte a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei....
2024.07.22
A világ legnagyobb és legdinamikusabb piacán októberben újabb, korábban sosem látott modellek....