Mazda 6

Mazda 6 Sedan teszt: turbó nélkül is van élet

2019.02.19.

Az egyik legvonzóbb középkategóriás autóban bizonyítja a Mazda, hogy van élet a turbón innen. A 194 lóerős benzinmotorral élmény vezetni a megújult hatost.

Hogy néz ki?

2012 óta másodjára frissült a Mazda 6, bár a sportkombi a szebbik változat szerintem, a négyajtósnak sem kell szégyenkeznie. Nem sok minden változott, lássuk a leglényegesebbeket: nagyobb és hálós rajzolatú a hűtőrács, melynek alsó krómcsíkja nem felül, hanem alul csatlakozik a fényszórókhoz. Krómmal amúgy elég bőkezűen bántak a tervezők, de szerencsére ezt nem vitték túlzásba. Vékonyabbak az alsó légbeömlők, a ködlámpák a szoknyából felköltöztek a fényszóróba. Hátul a módosított krómcsík, a színre fújt alsó műanyag betét, az újra rajzolt csomagtérfedél és a szélek felé jobban kitolt kipufogóvégek árulkodnak arról, hogy történt itt valami. Oldalról változatlan a formaterv, csak a 19-es felnik újak. A szedán a kombinál nagyobb, 8 centivel hosszabb a tengelytávja és 6,5 centivel nagyobb a hossza.

A LED nappali világítással felszerelt fényszórók kiemelik a Mazda 6 érettségét, magabiztosságát, tesztautónkban minden lámpa LED-es volt, elöl oldalanként 20-20 diódával dolgozik az adaptív világítás. Belül kicserélték a teljes műszerfalat, a kormányt, a klímapanelt és a középkonzolt, az eredmény több mint elegáns. Nagyon finom a világos bőr (és könnyen koszolódik), kiváló a felhasznált anyagok tapintása, nem tolakodnak a műszerfalbetétek. Az ajtókat és a műszerfalat alcantaraszerű betét teszi kellemessé. Javult a kocsi hangszigetelése, vastagabbak lettek a hátsó kerékdobok lemezei és hatásosabb szigetelést kapott az elődjénél merevebb kocsi.

A multimédiás rendszer vakon is kezelhető, praktikus a vetített kijelző, a sávtartó agresszíven avatkozik be a vezetésbe. A könyöklő kialakításával nem voltam elégedett, tárolónak jó, de nem támasztja a könyököt, ahhoz túl hátul van. 2 méter fölötti egyének talán erre is használhatják.

Rossz időben csődöt mondtak a vezetősegédek, elég egy kis fagy, köd, vagy havazás, hogy leblokkoljon a mesterséges intelligencia, ilyenkor teljesen mi vagyunk a magunk és az autó urai. A TomTom navigáció nem mindig találja a megfelelő utat, a nyolchüvelykes (állóhelyzetben) érintőképernyő a versenytársakhoz képest kicsi és elavult a grafikája. Parkoláskor négykamerás, 360 fokos szögben látó rendszer segít, ha éppen látjuk a képet, a kijelző felbontása és a kamera képe elég gyenge. Van a kocsiban Apple Carplay és az Android Auto támogatás, a HUD a vetített információkat nem egy kis lapkára, hanem magára a szélvédőre vetíti. A radaros és kamerás tempomat immár álló helyzetig képes lassítani és innen újra felgyorsít a beállított sebességre.

A 480 literes szűk szájú csomagtartó korlátozott praktikumánál kicsit csóváltam a fejem, de miután a hokis táskám befért és a ledöntött ülésen elnyújthattam az ütőmet is, nem találtam benne hibát.

A Mazda 6 a Skyactiv filozófia szellemében épült, ilyen a felépítése, a motorja és a futóműve is. Ultranagy szilárdságú acélerősítéseket alkalmaztak a karosszériaszerkezet merevségének 30 százalékkal történő fokozására. Erősebb karosszériaszerkezete könnyebbé is vált, és ennek köszönhetően az autó össztömege csökkent, a szedán üzemkész tömege nem érte el az 1,46 tonnát. Ha van autó, ami felveszi a versenyt az Audival és a BMW-bel a működés finomságában és eleganciájában, akkor a hatos Mazda az. Tökéletességig fejlesztették mind a dizájn, mint a technika, mind a költséghatékonyság és mind a kényelem tekintetében.

Hogy megy?

A Skyactiv 2,5 literes közvetlen befecskendezésű négyhengeres benzinmotor, turbó nélkül 194 lóerő teljesítményt nyújt (percenként 6000-es fordulaton), maximális nyomatéka 258 Nm (percenként 4000-es fordulatszámon). A motor 8,1 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/óra sebességre, a Mazda 6 Sedan végsebessége eléri a 223 kilométer/órát. Az erőforrást kivételesen nagy, 13:1 sűrítési viszony jellemzi (Az általánosan elterjedt sűrítési arány manapság 9-11:1, de még egy Lamborghiniben is kisebb, mint 12:1.). A erőforrás kopogást azzal védték ki, hogy egy hosszú csövekből álló, 4-2-1 rendszerű leömlőt terveztek, amely hosszúsága okán megakadályozza, hogy a hengert elhagyó kipufogógáz visszajusson egy másik hengerbe, és így növelje a nyomást és a hőmérsékletet. Emellett az égés időtartamát is csökkentették a különleges, púpos dugattyútetők alkalmazásával, ami a gyertyánál koncentrálja a dúsabb keveréket. Új, többlyukú befecskendezőket is terveztek, és a furatot is csökkentették 4 milliméterrel. A légbeszívás mértékét nem a pillangószelep, hanem az elektromos vezérlésű szívószelepek szabályozzák.

A Mazda Skyactiv-G motorjai olyan tiszta üzeműek, hogy sok más gyártótól eltérően nem kellett Otto-részecskeszűrőt szerelni rájuk. A hétköznapi vezethetőséget segíti, hogy alacsonyabb fordulatszám mellett nőtt a nyomaték, de a csúcsnyomaték változatlan maradt.

Fogyasztásával elégedett voltam, ekkora kocsitól és ilyen erős motortól szép eredmény a 8,4 literes átlagfogyasztás száz kilométerenként. Több mint 300 kilométert tettünk meg együtt, használtam autópályán, városban és országúton egyaránt.

Milyen vezetni?

A Skyactiv futómű könnyebb, ám merevebb első rugóstag és hátsó multilink felfüggesztése a kis sebességnél mutatott mozgékonyságot kiváló nagysebességű stabilitással társítja, valamint jó rugózási kényelmet nyújt. Fékteljesítménye átlagos, a kormánya közvetlen, úttartása kedvező, ugyanakkor nem sportautó a hatos. Váltója hatfokozatú automata, nem friss, de együtt lehet vele élni. Alaphelyzetben komfortosan váltogat, de ha sietős a dolgunk a sportprogrammal fokozhatjuk az izgalmakat. Ilyenkor kitolja a rendszer a váltási pontokat, magasabb fordulatszámon kapcsol csak feljebb, korábban visszavált. 

Mennyibe kerül?

A legolcsóbb 2,5-ös benzinmotorral szerelt Mazda 6 Sedan 9,82 milliótól kelleti magát, de a tesztautóhoz hasonlóan szépen berendezett, illetve felextrázott példány ára 10,9 millió forinttól indul. A Revolution Top felszereltség mindent megad, ami szem-szájnak ingere, de a téli teszten leginkább az ülésfűtésnek és a pillanatok alatt felforrósodó kormánynak örültem.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.28
Áprilisban a DataHouse adatai szerint mintegy 80 900 személygépkocsi cserélt gazdát, 21 százalékkal....
2024.05.28
Múzeumi darabokat idéző klasszikus műveket mutatnak be a Mester tanítványai. ..
2024.05.28
Ketten meghaltak, amikor frontálisan ütközött két autó a 48-as főúton, Haláp és Vámospércs között....
2024.05.28
Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) vizsgálatot idított Waymo vállalat ötödik....
2024.05.28
Farkas Kevin megtörte a jeget, és megszerezte első pontjait a 2024-es szezonban Le Mans-ban, a Red....
2024.05.28
Hazánkban is bemutatkozott a Suzuki Swift negyedik generációja. A teljesen új modell az elődök....
2024.05.28
A 67-es főút Látrány elkerülő szakaszának bővítése keretében átadott több mint 10 kilométeres....
2024.05.28
Véget ért egy jókora dugókkal járó munka, mostantól az autósok és a gyalogosok is örülhetnek. ..
2024.05.28
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 2926-an lépték át Bács-Kiskun....
2024.05.28
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..