Mazda

Mazda CX-60 teszt: elefánt a porcelánboltban

2023.01.07.

Itthon is vezettük a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt Mazda CX-60 nagytestű szabadidő-autót. Mérete, ereje és technikája lenyűgöző, de a prémium finomságok még hiányoznak belőle.

A jelenleg nálunk kapható legnagyobb és legerősebb Mazda, a CX-60 a márka első plug-in hibrid hajtástechnológiával felszerelt modellje az európai szabadidőautó-piacon. Jó hír és a márka merészségét mutatja, hogy a phev változat mellett lesz sorhatos dízel- és benzinmotoros is – alapáron hátsókerékhajtással. A konnektorossal eltöltött teszthét után azt mondom, én megvárnám és kipróbálnám azokat, mielőtt a hibrid mellett döntenék. Persze, ha ajándékba kapnék mellé egy MX-5-öst, akkor egye fene, vinném a hibridet is.

cx60_2

Hogy néz ki?

Külseje elegáns, nagyon szép a sziluettje, a megnövelt méretei ellenére megőrizte klasszikus mazdás vonásait, sőt a CX-60-as alapvetően hátsókerékhajtású platformra épül, motortere hosszú, az utaskabint hátra tolták, már oldalról nézve is dinamikus hatást kelt.

A Mazda CX-60 4745 milliméter hosszú, 1890 milliméter széles és 1680 milliméter magas. Tengelytávja 2870 milliméter, az alaphelyzetben 570 literes csomagtartó (a padló alatti üreggel együtt és Bose hifi nélkül) a hátsó üléseket ledöntve a tetőig pakolva 1726 literre bővíthető. Bringám simán befért, szabadidős használatra messzemenőkig alkalmas az autó. A csomagtérben 12 V-os egyenáramú, 150 W-os teljesítményű fogyasztót is működtető töltőaljzatot találunk, de van 230 voltos konnektor is, ami 1500 wattot képes átadni egy arra alkalmas háztartási, vagy egyéb villamos gépnek.

csomagtarto_bicikli

Az automatikusan dolgozó mátrixos LED-fényszórók vakításmentesen világítanak, a vetített (HUD) kijelző jól informál, az Apple CarPlay vezeték nélkül is biztonsággal fut, a hatalmas kijelző a Mazdákban megszokott módon nem érintésérzékeny, így a tekerőkapcsolóval kell vadásznunk a funkciógombokra. Nekem ez nem jön be, de lehet, hogy ezzel egyedül vagyok. A klíma külön konzolon vezérelhető, az ergonómia amúgy példás.

cx60_6

Hogy megy?

A CX-60 az első Mazda, amely plug-in hibrid hajtáslánccal érkezik Európába. A rendszer a négyhengeres, közvetlen befecskendezésű Skyactiv-G 2.5 benzinmotort egy nagy teljesítményű, 100 kW-os villanymotorral, valamint egy 355 voltos, 17,8 kWh kapacitású akkumulátorral társítja. A kétféle erőforrás kombinációja együttesen 327 lóerő (241 kW) rendszerteljesítményt és 500 Nm kombinált forgatónyomatékot ad: ez minden idők legerősebb közúti Mazda modellje. A Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt újdonság álló helyzetből 5,8 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára (nem érezzük ilyen gyorsnak, az Auto Bild tesztjén is 6,3 másodperc kellett a százhoz), végsebességét 200 kilométer/órában korlátozza a hajtáslánc vezérlése.

motor

A Mazda CX-60 phev a késő őszi teszten 45-50 kilométernél többet nem volt képes finom pedálkezelés mellett sem megtenni tisztán elektromosan, nyáron ez a hatótáv akár 60-63 kilométer is lehet. Váltakozó áramú töltőről a teljesen lemerült akkumulátor mintegy 3 óra alatt tölthető fel (legfeljebb 7,2 kW-tal), egyenáramú villámtöltésre nincs lehetőség, otthoni konnektorból táplálva 7-8 óra alatt tölthető 100 százalékosra az akku. A nagyfeszültségű akkumulátor az első és a hátsó tengely között helyezkedik el, a karosszériába a lehető legmélyebben beépítve. Ez különösen mély tömegközéppontot kölcsönöz az autónak. Legalább 20 százalékot mindig megőriz a töltöttségből, ez kell ahhoz, hogy biztonsággal rendelkezésre álljon minden esetben a 4x4 hajtás.

A négyhengeres benzinmotor önmagában 141 kW csúcsteljesítményre képes 6000/perc fordulatszámon, legnagyobb forgatónyomatéka 261 Nm. A villanymotor 100 kW teljesítményt ad le, maximális forgatónyomatéka 250 Nm. Az optimálisan hangolt szívórendszernek köszönhetően a leggyakrabban használt közepes és alacsony fordulatszámokon (1500-3000/perc) javult a motor nyomaték-leadása. Csak benzinnel hajtva sokkal kulturáltabban viselkedik az autó, nem lennék meglepve, ha hamarosan ráncba szednék (azaz összehangolják a két motort és a váltót) a technikát Hofuban (ott készül a kocsi) a japán mérnökök.

cx60_5

A hajtáslánc különlegessége, hogy az elöl hosszában beépített motor és a nyolcfokozatú automata váltó közé építették be a villanymotort, ezért nem is értem, hogy miért rángat a váltás a két üzemmód között. Ja, hogy a villanymotor a váltón keresztül hajt hátra? Más plug-in hibridnél mindenesetre nem érződik. Érdekes, hogy a nemzetközi menetpróbán nem tapasztaltam a problémát, pedig a kollégák többsége jelezte a Mazda képviselőinek.

cx60_4

Padlóig nyomott gázra is csak késlekedve érkezik meg a tomboló erő, bár az elektromos motor nyomatékmaximuma mindvégig a rendelkezésünkre áll, 500 Nm rendszernyomatéktól többet várunk. Sport módban valamennyit szerencsére bemutat a CX-60 a márka sportos hagyományaiból.

Milyen vezetni?

Amikor a németországi bemutatón beültem a kocsiba, megragadott kényelmes és szó szerinti nagyszerűsége. Rég vezettem ilyen kellemes autót. Minden ízében prémium, minden szegletében minőség. Nagyon élveztem különleges kényelmét és technikai felkészültségét. Szép volt a hangja, főleg, amint sportosan hajtottam. Itthon azonban elszürkült az autó, és nem azért, mert az eredeti Takumi (kívül-belül fehér) kivitel helyett egy Exclusive-line felszereltségű antracit szürkét hajthattam. Míg első találkozásunkkor úgy éreztem, hogy ez lesz a legjobb Mazda, amivel dolgom volt, addig a hosszabb teszt után úgy éreztem, hogy ez is csak egy Mazda. Ami egyrészt pozitívum, mert egy újabb testbe költözött bele a Mazda tökéletessége, ugyanakkor egy határt is szab: nem adja az egy számmal nagyobb presztízsű autók megkülönböztetett luxusát. Pedig elsőre azt éreztem, hogy ha nem is tesz túl rajtuk, de legalább ad annyit, mint a prémium kategóriás németek.

cx60_3

Hogy miben éreztem másnak, gyengébbnek? Pont abban, amiben többet vártam tőle: vezethetőség, irányíthatóság, kormányzás, menetdinamika, menetbiztonság, menetkényelem.

Éles kanyarokban, szűk utakon a nagy test hátrány, de ügyesen fordul. Futóműve kemény és túl feszes (főleg hátul), ami Németországban előny volt, az az itthoni gyatra utakon hátrány, a durva bukkanók például teljesen kizökkentik, a kocsi hajlamos elpattanni az ideális ívről. A Mazda CX-60 elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros felfüggesztést alkalmaz. Átlagos tempónál kanyarban finoman kezeli a karosszériát, a teljes sebességtartományban megelőzve annak hossz- és oldalirányú kibillenését, de nagy sebességgel haladva érezni, hogy a jelentős tömeg és az érzéketlen (amerikai hangolású) kormányzás nem válik a hasznunkra. Sőt, jelentős a farolási hajlama, az ESP beavatkozik ugyan, de meglehetősen tesze-tosza módon, nem annyira határozottan, mint például egy hasonló méretű BMW-ben.

energiamonitor

Az üresen (vezető nélkül) is nehezebb, mint kéttonnás autó (az akkumulátor tömege 175 kilogramm) a több mint 500 kilométeres teszt során - a lehető leggyakoribb töltéssel - 2,7 liter benzint égetett el, valamint 27,2 kWh energiát használt fel 100 kilométerenként. A tapasztalatom az, hogy fűtéssel, ülésfűtéssel, autópályákat elkerülve 30-32 kWh/100 kilométer a csakis elektromos fogyasztása, ha pedig lemerült lítium-ion akkumulátorral használjuk, akkor hasonló körülmények között 8-9 literes átlagfogyasztásra számítsunk.

tesztfogyasztas

A menetzaj átlagos, de a villanymotor vinnyogását nehezen szoktam meg. Bár természetellenes, akárcsak az esti nassolás, de őszintén vártam, hogy lemerüljön az akksi, hadd halljak egy kis hamisítatlan belső égésű morgást. A Bose hangszóró amúgy szépen szól, de két zeneszám között, vagy amikor Para-Kovács levegőt vesz, beszűrődik az utastérbe a villanymotor idegesítő frekvenciája.

fogyasztas_energia

Mennyibe kerül?

A belépés a konnektoros Mazda CX-60 világába 21,079 millió forint felmutatásával és átadásával kezdődik, a csúcsfelszereltségű változatokért 26,5 millió forintot is elkérhetnek. A garancia hat évig, vagy 150 ezer kilométerig szól.

Kép és szöveg: B. Cs.

toltes1

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....