közlekedésbiztonság

Még több figyelem gyalogosok és kerékpárosok közlekedésbiztonságára

2015.07.18.

A legfrissebb statisztikák szerint 2013-ban az Európai Unióban 7600 gyalogos és kerékpáros vált közúti közlekedési baleset áldozatává. Ez olyan, mintha minden egyes héten lezuhanna egy utasokkal teli utasszállító repülőgép. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) által publikált legújabb jelentés rávilágít arra, hogy a védtelen közlekedők kiemelt figyelmet igényelnek, mert bár a közúti balesetek halálos áldozatainak száma az elmúlt közel másfél évtizedben jelentősen csökkent, ennek mértéke ebben a szegmensben sajnos jóval lassabbnak mutatkozott. Míg 2004 és 2014 között a gépjárművek részvételével bekövetkező baleseteknél a halálozási ráta 53%-kal csökkent, addig a gyalogosok esetében ez az arány csupán 41%, a kerékpárosoknál pedig mindössze 37% volt.

·         Az elmúlt 12 évben 138.400 gyalogos és kerékpáros veszítette életét közúti közlekedési balesetben

·         Az Európai Unió elkezdte felülvizsgálni a gépjárművek biztonságos közlekedésének szabályait: a szakemberek azért harcolnak, hogy az új technológiák mihamarabb alapkövetelménnyé váljanak. Az új gépjárművek gyalogosvédelmi tesztjeit tovább kell fejleszteni, és ki kell terjeszteni a kerékpárosokra is.

·         Az EU tagországoknak be kellene vezetniük a lakott területen belüli 30 km/órás sebességkorlátozást.

A gyalogosok halálozási kockázata nagymértékben eltér az Európai Unió egyes országaiban. Hollandiában és a skandináv országokban érezhetik magunkat leginkább biztonságban a gyalogosok, ezzel szemben mintegy hatszor nagyobb a kockázat Lettországban, Litvániában, Lengyelországban és Romániában. Ebben a rangsorban Magyarország valahol félúton helyezkedik el, ahol az egymillió lakosra jutó közlekedési baleset halálos gyalogos áldozatainak száma 14,4.

Így alakult a közúti közlekedés halálos áldozatainak száma 2002-2012 között az Európai Unióban (forrás: ETSC)

A közlekedésbiztonsági szakemberek statisztikai adatokkal is alátámasztották megállapításaikat, mely szerint a kerékpározás és gyaloglás egyre népszerűbbé válásával a közlekedésbiztonsági kockázatuk várhatóan csökkenni fog, hiszen a motorizált közlekedési módokat választóknak egyre inkább meg kell osztaniuk az utakat a gyalogosokkal és kerékpárosokkal. A téma aktualitását tovább erősíti, hogy bár az Európai Unió 2010 és 2020 között szeretné felére csökkenteni a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát, az Európai Bizottság márciusi jelentése szerint a csökkenés tavaly szemmel láthatóan mérséklődött. A csökkenés mértéke Magyarországon az EU átlagát jóval meghaladta, 5,5%-hoz képest 9% körül alakult.

A közlekedési balesetben meghalt gyalogosok számának alakulása 2003-2013 között Az Euróoai Unióban (forrás: ETSC)

Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezetője a témával kapcsolatban megjegyezte, hogy álláspontjuk szerint a gyaloglás és kerékpározás nyilvánvaló egészségügyi és környezeti haszna ellenére méltatlanul kis mértékben részesülnek a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos fejlesztésekből. Úgy látja, az új gépjárművek kötelező közlekedésbiztonsági felszereltségének felülvizsgálatával az EU komoly muníciót kapott a kezébe ahhoz, hogy további erőfeszítéseket tudjon tenni a közlekedő emberek életének megmentéséért.

A Volvo gyalogosvédelmi rendszere automatikusan fékez, ha kerékpárost észlel

Az ETSC például azt javasolja az EU-nak, hogy a gyalogosvédelmi teszteket tegyék kötelező feltételévé az új gépjárművek típusengedélyének kiadásához. Továbbá ezeknek a teszteknek ugyancsak figyelembe kellene venniük a kerékpáros elütésekkel kapcsolatos közlekedésbiztonsági szempontokat is. Az Intelligens sebességasszisztens (ISA - Intelligent Speed Assistance) közvetve ugyancsak jelentős mértékben hozzájárul ahhoz, hogy – a sofőr a sebességhatárok könnyebb betartásával – mérsékelje a balesetek bekövetkezésének kockázatát. Megjegyezzük, vannak olyan gyártók, melyek extraként már kínálnak ilyen technológiai megoldásokat az újonnan forgalomba helyezett gépjárművekhez. Mindezeken felül az ETSC nem csak a személygépjárművek esetében, hanem a teherautók és kamionok esetében is kiemelkedően fontosnak tartja a szabályozás és a követelmények szigorítását.

A 30 km/órás sebességhatár népszerűsítésére egy külön program is szerveződött

Tagországi szinten a jelentés javaslatokat fogalmaz meg a sebességhatárok csökkentésére. A szakemberek megállapították, hogy a lakott területen és a gyalogosok és kerékpárosok által használt egyéb övezetekben a 30 km/órás legnagyobb megengedett sebesség jelentősen csökkenti a baleseti kockázatot. Több országban már felismerték ennek az intézkedésnek a hasznosságát. A német kormány például bejelentette, hogy a helyi hatóságoknak sokkal szabadabb teret fog biztosítani a 30 km/órás övezetek bevezetéséhez, elsősorban a főutak mentén található oktatási intézmények környékén.

Így képzeli el az ETSC a városban közlekedők hierarchiáját (forrás: ETSC)

A riport érdekes megállapítást is tett, mely szerint a gyalogosok és kerékpárosok baleseti kockázata gyerekkorban a legkisebb, de a felnőtté válással progresszíven növekszik. A jelentés arra is kitér, hogy a városi közlekedéstervezésnek a közlekedési módok hierarchiáján és együttműködésén kell alapulnia, ahol a gyalogosokat, kerékpárosokat, és tömegközlekedéssel utazókat kell előnyben részesíteni.

Az ETSC teljes jelentése (angol nyelven) ITT olvasható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....
2024.04.17
Nyugat-Európában már egyre gyakoribb, és 1-2 éven belül itthon sem lesz ritka, hogy a kereskedők....
2024.04.17
- Újabb pályázati kör nyílt meg kedden az Európai Unió ingyenes InterRail-bérleteket biztosító,....