Skoda Octavia

Méltó folytatás – Skoda Octavia Style 1.5 TSI teszt

2020.10.25.

Eljött az idő, hogy a Skoda újra felforgassa az állóvizet a kompakt szegmensben, méghozzá egy olyan autóval, ami már nincs is annyira messze legendás nagytestvérétől.

Egy új Octavia generációs bemutatkozása mindig felforgatja a kompakt szegmenst, ugyanis immáron 24 éve működik a „szinte Golfot, olcsón” recept. Azóta az autópályák megkérdőjelezhetetlen ördögmotorosai lettek lízingrendszámos cseh szedánok és kombik, amik mögött mindig több elgondolás és odafigyelés rejlett, mint amennyit a szürke szövetüléses cégautók sejtettek. Ott voltak a Simply Clever megoldások, a semmihez sem hasonlítható méretű belső terek, no meg persze a tetszetős formatervek. Ennél közelebb azonban sosem engedték a Golfhoz. Legalábbis eddig.

Az új Octavia minden létező szempontból elképesztő ugrás az elődjéhez képest, amit már az első pillanatban érezni a volán mögé huppanva. Egy minőségi, minden részletében karakteres és átgondolt utastér fogad. Szinte átfolyik előttünk a félig szövettel fedett műszerfal, amibe igényesen tudtak integrálni még egy 10-colos kijelzőt is. Mintha a cseh márkának több játékosságot engednének, hogy aztán megszülethessenek olyan, valóban egyedi formai megoldások, mint a szárnyas belső ajtókilincs, vagy az új generációs kétküllős kormány.

Akármennyire is igyekszem az autókat a hagyományos értékek szerint értékelni, tehát leginkább a menettulajdonságaikra koncentrálni, az új Octavia esetében egyszerűen nem mehetek el szó nélkül a zseniális digitális egységek mellett sem. Ugyanis az infotainment kezelhetősége és tudása mostanra legalább annyira hozzátesz egy autó hétköznapi használhatósághoz, mint a jó motor és váltó kombináció. És itt most valamit nagyon eltalált a Skoda.

Olyan érzésem volt, mintha a Simply Clever megoldásokat sikerült volna átültetniük a digitális térbe. Legjobb példa erre az Okosklíma menü, ami annyit csinál, hogy megnevesíti, és külön gombra helyezi azokat a funkciókat, amikért eddig manuálisan kellett tekergetni a klímát és a légbeömlőket. Egy gombnyomás a lábak melegítése vagy a kezek melegítése, ő majd intézi az irányítást. De például a hangulatvilágítást is sikerült egy következő szintre emelni, ugyanis külön állítható a lábtér és a műszerfal színe, de vannak előre beprogramozott hangulatok is: Tél, Nyár, Óceán, Race – ami valamiért angolul maradt.

Ráadásul, ha végighúzzuk az ujjunkat a képernyő alatti fényes felületen, akkor a hangerőt is állíthatjuk. Bár hidd el nekem, csak akkor fogod onnan állítani a hangerőt, amikor arcoskodni akarsz a szomszédnak, hogy a Te céged mennyivel többet költött rád. Amik viszont tényleg hasznosak, azok a kormány valóban sokfunkciós tekerői, amikkel végre majdnem olyan könnyedén konfigurálhatjuk a digitális műszercsoportot vagy a biztonsági rendszereket, mint egy Mercedesben. Igazából érdekes módon pont az informatikai háttér teszi szokatlanul modernné az Octaviát.

Viszont hiába viszi el a showt a két hatalmas, egész jó felbontású kijelző, közben mégis megmaradtak a klasszikus Octavia értékeknél. Otthonos, tágas, nagyszerű kilátással elöl és hátul egyaránt, a kombi esetében akár 640 literes csomagtérrel. Ráadásul hiába számít unalmas autónak, engem mégis elképesztően inspirálnak a vonalai, ami általában meglátszik az elkészített képek számában is. Nagyszerűen működik az új Octavián is a Jozef Kaban által bevezetett kristályos formavilág puhított, de még felismerhetően skodás változata.

Egyre ritkábban kapunk kéziváltós tesztautókat – szomorú tendencia –, de most különösen örültem a manuálisnak. Egyrészt, mert egész jó a váltásérzet. Egy kicsit ugyan akadós, de mindig pontos, határozott. Másrészt a Scala óta tudom, hogy a 1.5 TSI egyszerűen nincs összhangban a DSG-vel. Itt is igaz, hogy semmiképpen sem szabad ott elváltani, ahol kéri a rendszer, mert beleváltunk egy óriási lyukba, ami 2000-es fordulatig vért izzad, hogy felépítse a turbónyomást. Pedig lehet ezzel dinamikusan közlekedni, a 150 lóerő már minden helyzetben elég erőtartalékot jelent, de nagyon érzékeny a megfelelő fordulattartományra.

Én pedig a rezonanciára, amiből most különösen sok jutott, amikor éppen kéthengerezett. Érdekes módon eddig egyetlen hasonló motorral szerelt tesztautóban sem lehetett ennyire intenzíven érezni, ha részterhelésen lekapcsolt két hengert a négyből. Általában csak a műszerfalon felvillanó apró „eco” feliratból sejtettem, itt viszont érezni az egész kasznin. Ezt eddig öt tesztautóból egyik sem produkálta ennyire intenzíven. Mondjuk 6,6 literes átlagfogyasztást sem, ami eddig a legkedvezőbb, amit kihoztam ebből a motorból, pedig csak kisebb kasznival próbáltam.

Konfigurátor alapján a tesztautó 9,6 millióról indít listaáron, amire élből rápipálhatunk egy 899 000 forintos árkedvezményt. Úgy már valamivel jobb bolt, mint a nyolcadik generációs Golf, noha egyre inkább eltűnőben az alá-felé rendelt viszony és ezzel együtt az árkülönbség is. Na jó, azért egy olyan poént elrejtettek benne, hogy a távolságtartó tempomat egy 8-as Golf grafikával érzékelteti, hogy mennyire van közel az előttünk haladó. Mindezt egy neonrácsos felületen, hogy némi retrowave az ebbe a modellbe is szoruljon. Hiszen a Skoda legalább annyira büszke lehet a múltjára, mint a jelenére az Octaviával.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Megkezdte a Kia új elektromos modelljének gyártását a zsolnai gyárban. Stílusosan, egy-egy Kia EV4....
2025.12.06
Levélben fordult az olasz miniszterelnök az Európai Bizottsághoz a hibrid járművek 2035 utáni....
2025.12.06
A McLaren világbajnoki pontlistát vezető brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró....
2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....