veterán

Mennyit ér egy Trabant?

2022.07.16.

Azonos évjárat, azonos típus, de az árkülönbség mégis sokszoros, ilyen az autópiac, pláne veteránoké. És a bontószökevényeké.

Esküszöm nem a klikkvadászat miatt készült ez az írás, mely a veteránpiacról akar szólni annak apropóján, hogy megjelent a legtekintélyesebb ilyen témájú európai katalógus. Ebben minden évben pontosan jelzik a trendeket, a korrekt összeállításban szerepelnek árak, évjáratok, állapotok.

Érdekes a kelet-európai népautó értékének alakulása a két legnagyobb legnagyobb Trabant-fogyasztó népnél, a németnél és magyarnál. Meglepőek az adatok, mert ellentétes a trend ország járműparkjának alakulásában. 

Autópiaci felvétel                          Fotó: Boros Jenő

Ami biztos, hogy más kiszolgált modellekhez hasonlóan Trabit ingyen is lehet szerezni, mert vannak még olyan kertek, udvarok, pajták, ahol örömmel megszabadulnának maradványaitól. Vannak, akik a drága trélerezés ellenére is örömmel elszállítják a donort, melynek jó némely alkatrésze, karosszériaeleme értékes, hiszen az eredetiek ritkák, az utángyártottak drágák.

Az is biztos, hogy a gyártott 3,1 millió Trabant (P70/ P50/ P60/601/1,1) többsége már az enyészeté.

Az nem meglepő, hogy sok helyen lett belőle reklámdekoráció, szobor, gólyafészek, az már annál inkább, hogy szülőhazájában ismét divat lett: Németországban egyre többet újítanak fel és vizsgáztatnak le, ennek köszönhetően egy évtized alatt háromezerrel nőtt a regisztrált állomány, ami 2021-ben már 38 173 rendszámos Trabantot jelentett.

Beszámított darab     Fotó: Boros Jenő

Fél évtized adatai azt is jelzik, hogy a németek nosztalgiázása ellenére a Trabantok nem igazán jó befektetések, mert az Old Timer Markt Preise összeállítása szerint többségük ára - befektetésben gondolkodóő tulajdonosaik reményei ellenére - nem szállt az egekbe. Az is meglepő, hogy csak kisebb mértékben emelkedtek a régi és jó állaotú P50-es, P60-as Trabantok árai az európai veteránpiacon.

Még a kitűnő állapotúra restaurált és ritka P70-es változatai sem drágultak jelentősen öt év alatt: a Zwickau-i modell ára idén 9500 euró (ami 500 eurós drágulást jelent), a kombié 15,8 ezer (plusz 900 euró). A tényleg kuriózumnak számító P70-es Coupé modell ára idén 19,5 ezer euró, ami öt év alatt plusz 900 eurót jelent.

Az új korában 9780 német márkába kerülő, immár harminckét éves és kiváló minőségben restaurált 1.1 Universal modellek ára öt év alatt közel duplájára nőtt, ami most 9700 eurót jelent. A Trabant kínálat legdrágábbjai a terepes fazonú nyitott Trampek, melyek az idei listán 14 ezer euróval szerepelnek, ami 40 százalékos drágulást jelent öt év alatt.

Többször megmintázták a Trabit, ez egy szófiai parkban áll    Fotó: Boros Jenő

Magyar panoráma

Trabantokból 310 ezret importált a MOGÜRT és forgalmazott a Merkúr. A KSH adatai szerint húsz éve még 191 266 Trabant szerepelt a magyarországi gépjárműnyilvántartásban, ez a szám idén 9050-re csökkent, az állomány átlagkora már 34,5 év, ennél fiatalabb a jóval kevesebb darabból álló négyütemű állomány.

A 600-as kombi ára 1961-ben 45 ezer Ft volt, a 601-es kombi Specialt 1984-ben 85 ezer forintért, az 1.1-es Universalt 1991-ben 340 ezer forintért lehetett rendelni. Egykor éveket kellett várni az autóra, aztán sokan örültek annak, le megszabadulhattak a Trabantjuktól, melyeket néhány beszámítós akció keretében újra, vagy másik használtra cseréltek, de többségük roncstelepen végezte.

Tavaly még közel száz, idén már csak 63 Trabantot kínálnak a hasznaltauto.hu portálon, állapottól és évjárattól függően nagy a szórás: az ajánlatok 150 ezer forintról indulnak, vannak olcsóbb, de forgalomból kivont darabok.

Igazi különlegesség a 68 ezer kilométeres és 1975-ös évjáratú egyedi építésű pickup, melyet okmányok nélkül 280 ezerért kínálnak.

Több 1990-es évjáratú Universal is eladó: a 36 ezer kilométert futottat 150 ezerért, a hasonló korú és jobb állapotú négyütemű kombikat 250 ezer forintért, vagy annál drágábban.

Reklámnak és cserealapnak is bevált      Fotó: Boros Jenő

A mezőny második felében már mindegyik 601-es ára millió feletti. Kifogástalan állapotú és ritka darab az 1962-es gyártású és 48 ezer kilométert futott P50-es, melynek ára 3,2 millió forint. A csúcsot egy SP-rendszámú, vagyis túra/raliversenyzésre és közúti közlekedésre is alkalmas 1,4 literes/101 lóerős motorral szerelt, 800 kilométert futott Trabi tartja: az 1990-es gyártású kocsit 5,45 millió forintért kínálják.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.13
A Datahouse adatai szerint 2024 első három hónapjában 37 ezer 506 új személygépkocsit és....
2024.05.13
Nagy Norbert címvédőként diadalmaskodott az autós gyorsasági hegyi Európa-bajnokság idei második....
2024.05.13
Különlegesen kifinomult V8-as szívómotorral, karbon motorháztetővel és egyedi díszítésekkel láttak....
2024.05.13
A III. kerületi rendőrök közúti ellenőrzésén akadt fenn az a motoros, aki büntetőpontokat és....
2024.05.13
Az autók belső terének 99%-a rákkeltő anyagokat tartalmaz.   ..
2024.05.13
Karambol törént ma kora reggel Balatonfőkajárnál, a 710-es főút érintett szakaszát teljes....
2024.05.12
A nyolcszoros világbajnok 7,9 másodperccel előzte meg a Hyundai versenyzőjét, Ott Tänakot. ..
2024.05.12
A MÁV-Start a vakáció előtt már egy hónappal, május 13-tól az előszezoni menetrend szerint,....
2024.05.12
A kormány marad, de kecsesebb arcot kap és változik a fénytechnikája. ..
2024.05.12
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Így marad tiszta az autó. ..