Év Magyar Autója

Mennyit fogyasztanak a villanyautók télen?

2021.01.08.

Az Év Zöldautója 2021 díjra jelölt villanyautók közül négyet, a konnektoros hibridek közül pedig egyet sikerült elkérni közös zsűri tesztre december elején. Nem volt túl hideg, hó sem esett, mégis megtapasztaltuk, milyen nehéz a villanyautózás télen. 

 
A hibrid Renault Captur jól bírta a gyűrődést, az öt tesztelt autó közül egyedül vele lehetett lelkiismeret-furdalás nélkül hajszolni a kilométereket. A Nissan Leaf a legöregebb mindközül, 250 kilométer feletti hatótávjával a jóllakottak nyugalmával vett részt a közös teszten. Az ID.3 a trónkövetelők lenéző magabiztosságával és 260 kilométeres hatótávval kecsegtetett, a Hyundai Kona EV (még a ráncfelvarrás előtti modellt kaptuk tesztre) pedig a világból is kivitt volna a több mint 370 kilométeres autonómiájával. Mi a helyzet a cuki Hondával? Legutoljára érkezett meg a budaörsi találkozóhelyre, 110 kilométeres hatótávval. Gyorsan rádugtuk a Mobiliti 50 kilowattos töltőjére. Ám annak esze ágában sem volt tölteni. 10 perc bénázás után kerestünk egy másik oszlopot, azon már elindult a töltés. Éhesek voltunk, elsétáltunk a közeli bútoráruházba reggelizni, amíg betolunk pár hot-dogot, szépen teletöltődik a Honda e. Ez volt a terv. Fél óra múlva vissza is értünk, de már az alkalmazásban láttam, hogy baj van. Hogy áll a Honda - kérdezték a többiek (a teljes zsűri, azaz Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán és jómagam vettünk részt a teszten). Sehogy, 50 kilowatt helyett 10 kilowattal töltött, így alig 125 kilométerre elég energiát gyűjtött csak be. A 10 kilowatt 3900 forintba került, soha sehol ennyit nem fizettem töltésért, pedig jártam már pórul Németországban, Ausztriában és Belgiumban is. A 125 kilométer semmire sem elég, a terveink szerint 130 kilométeres kört tettünk volna meg az autókkal élvezetes útvonalon, ahol még villanyautóval is izgalmasan lehet vezetni. Ennek lőttek, rövidebb útvonalat kellett rajzolnunk a térképen, ráadásul olyant, amely töltőt is érint, mert a Honda e téli viszonyok között nagyon erőteljesen zabálja az elektronokat. Végül Tatabánya körül cirkáltunk, és persze megint tölteni kellett a Hondát, ezúttal a Mol Plugee vendégszeretét élveztük. Összességében sikeres volt a teszt, az első hatvan kilométeren még össze is tudtuk hasonlítani a villanyautók fogyasztását és a kellemetlen idő ellenére voltak percek, amikor élveztük az elektromos autók vezetését. A Honda e is parádés, ha van benne elég delej. 
 
Röviden az autókról
A Renault Captur E-Tech Hybrid Plug-in a legelső konnektoros hibrid a B-szegmensben, amely 100 százalékban elektromos üzemmódban és vegyes ciklusban akár 50 kilométer, városban pedig akár 65 kilométer hatótávolságot biztosít. A WLTP kombinált ciklus szerinti üzemanyag-fogyasztása 1,5 liter/100 kilométer, szén-dioxid-kibocsátása pedig 32 gramm/kilométer. A vezetés élményét 160 lóerős teljesítmény garantálja. Akkumulátorának kapacitása 9,8 kWh. 
Tesztfogyasztás: 4,4 liter benzin/100 kilométer
 
2020 második felében frissítést kapott a Kona család, így megújult az elektromos változat is. Kompakt, mindössze 4,18 méter hosszú a kétféle, 39 és 64 kWh-ás folyadékhűtéses akkumulátorral és továbbra is kétféle, 136 és 204 lóerős teljesítményszinttel kapható a Hyundai Kona Electric. A közös teszten az erősebbik változat szerepelt. Ez 7,6 másodperces százas sprintet ad, legnagyobb forgatónyomatéka 395 Nm, végsebessége 167 kilométer/óra. Már az alapáras Kona-e hatótávja is meggyőző, 289 kilométer, de a nagyobb akkumulátoros változat igazi hosszútávfutó a maga 449 megtehető kilométerével (WLTP-szabvány szerint mérve). A töltéshez Type 2 és CCS csatlakozó áll rendelkezésre, előbbi váltakozó árammal 7,2 (felárért 10,5 kW), utóbbi egyenárammal felárért akár 100 kW-os töltést is fogad. Crossoveres magas építésből adódóan ülései az átlagosnál magasabbra kerültek, könnyű a ki- és beszállás, az ülések is komfortosak, valamint átlagos mérettel négy felnőtt gond nélkül elfér benne. Csomagtere 332 literes, ami a támlák síkba döntésével 1114 literesre növelhető. 
Tesztfogyasztás: 16,2 kWh/100 kilométer
 
A világszerte népszerű Nissan Leaf frissített változata jelentősen megnövelt kapacitású akkumulátorral, izmosabb villanymotorral kapható. A Nissan Leaf 3.Zero e+ modell akkumulátorának energiasűrűsége 25 százalékos, energiakapacitása pedig 55 százalékos növekedésen esett át, 192 cella helyett 288 cellából áll. Névleges kapacitása 62 kWh lett, ami a gyártó szerint 385 kilométer megtételére elegendő egy töltéssel (WLTP szabvány alapján mérve). Erősebb villanymotor hajtja a megnövelt hatótávú Leafet, teljesítménye 160 kW (217 lóerő), legnagyobb forgatónyomatéka 340 Nm. A frissített modell az új hajtáslánccal álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 7,3 másodperc alatt gyorsul fel és végsebessége eléri a 157 kilométer/órát. A Nissan Leaf továbbra is elérhető 40 kWh kapacitású akkumulátorral, 270 kilométeres hatótávval és 150 lóerős villanymotorral.  
Tesztfogyasztás: 18,9 kWh/100 kilométer
 
A tesztelt Volkswagen ID.3 1st Edition modell 420 kilométeres hatótávval (WLTP) rendelkezik, legalábbis papíron, téli körülmények között 390 kilométert írt ki a fedélzeti számítógép, de ha meg is akarunk érkezni a célhoz, inkább 320-330 kilométerrel számoljunk. Akár 100 kW-tal is tölthető egyenáramú töltőn. A kompakt méretű ID.3 hossza 4261 milliméter, szélessége 1809 milliméter, magassága 1552 milliméter, tengelytávja 2765 milliméter, üres tömege 18 mázsa, csomagtartója 385 literes. Legnagyobb sebessége 160 kilométer/óra. 
Tesztfogyasztás: 19,3 kWh/100 kilométer
 
A Honda e erős villanymotorja, a kompakt kocsitest, a 4,3 méteres fordulókörsugár, az 50:50 arányú súlyelosztás és az alacsony tömegközéppont sportos, lendületes karakterrel ruházza fel a típust. A Honda e-t két változatban kínálja a japán gyártó. Már a Honda e néven értékesített alapmodell is 222 kilométeres hatótávolsággal (WLTP szabvány szerint) és igen gazdag felszereltséggel büszkélkedhet, a Honda e Advance verziót (ez volt nálunk) pedig a nagyobb teljesítmény mellett olyan csemegék teszik igazán vonzóvá, mint a hagyományos belső tükröt kiváltó középső kameratükör, a prémium hifi, a fűtött szélvédő és kormány, valamint a Honda automata parkolást segítő rendszere. 35,5 kWh-os akkumulátorát a villámtöltővel akár 30 perc alatt 80 százalékosra lehet feltölteni (nekünk nem sikerült, valószínűleg a hat fok körüli hőmérséklet miatt). A csúcsmodell 156 lóerős villanymotorjának legnagyobb forgatónyomatéka 315 Nm, a százas sprinthez 8,3 másodperc szükségeltetik.
Tesztfogyasztás: 18,4 kWh/100 kilométer
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.06.23
14. alkalommal mérhették össze tudásukat a versenyzők Székesfehérváron - írja a police.hu. ..
2025.06.23
Januárban és februárban 19 ezer 700 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8....
2025.06.23
Nézze meg a videót! ..
2025.06.23
A több száz család megélhetését biztosító gyár bezárása súlyos csapás a helyi közösségnek, és egy....
2025.06.23
A Continental ismét megerősítette vezető pozícióját a független nyári abroncsteszteken: a prémium....
2025.06.23
Két stájer férfi is megsérült szombaton légi balesetben. Egy 46 éves siklóernyős magyar pilóta....
2025.06.22
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 06. 23.....
2025.06.22
Egy szín története a valóság és a legenda között – írja honlapján a német tulajdonban levő olasz....
2025.06.22
A jövő héten Forma–1-es autóval tesztel a Red Bull 17 éves védence, Arvid Lindblad. A....
2025.06.22
A BMW olyan, természetes összetevőket tartalmazó anyagot fejlesztett ki, amely sok tekintetben....