Mercedes

Mercedes-féle, újabb dízel technológia - OM656

2018.08.20.

A Mercedes nemrég mutatta be új motorját az OM656-os kódnévvel ellátva. Az egység a csillagos márka egy turbós, dupla megfúvásos, valaha volt legerősebb dízelmotorja, így büszke rá a stuttgarti fejlesztőcsapat. 

A 3.0-ás jelölés szokás szerint felette áll a valós köbcentinek. A V6 után soros elrendezésű a kétféle teljesítményszintű család, 286 és 340 LE-ről beszélünk. A sima járás mellett a helykínálat szerepel fő okként a váltásnál, mild-hibrid technológia és kipufogógáz utánkezelő rendszerek jobban illeszthetők a blokkra.

A belső súrlódás 40-ről 50%-ra csökkent az új acéldugattyúk, a dugattyúgyűrűk és a Nanoslide hónolás következtében: az acélnak kisebb a hőtágulása, a növekedő működési hőmérséklet során így stabilabban megmarad a dugattyúkorona és az alumínium blokk közötti távolság. Emellett a hőháztartásban is fontos szereppel bír az acél felhasználása: az erősebb anyag kompaktabb és könnyű dugattyúkat jelent. A magasabb komponenshőmérséklet jobb termikus hatásfokkal kecsegtet, valamint a gyulladási hajlam is fokozható ezáltal, miközben a gyulladási idő csökken. Az újfajta hónolás különösen az alacsony és a közepes fordulatszám-tartományban segít mérsékelni a CO2  emissziót, vagyis a hétköznapi használat során domborodik ki ennek előnye.

A dugattyútető korábbi omega égésterénél hatékonyabb működést szavatol a lépcsőcs edényhez hasonló kialakítás. Az alkatrész egyenletesebb hőterhelést kap, emellett a térfogati kialakításból eredően a korom bekerülhet a motorolajba. A hatékonyság növekszik az omegáénál nagyobb égési ráta miatt, az injektor és gázáramlás hatékonyan, nagy légfelesleggel használja a levegőt. Összességében alacsony szinten tartható a részecskekibocsátás.

A kipufogógáz-utánkezelő rendszereket a jövő emissziós követelményeihez hangolták. Az RDE teszten (Real Drive Emissions) való megfelelőséghez ezeket a berendezéseket a közvetlenül a motorra szerelték. A hőszigetelés és a továbbfejlesztett katalizátor-bevonatnak köszönhetően hidegindításkor vagy alacsony terhelésnél sem szükséges külön termikus management az erőforrásnak – rövid utakon ez kedvező a károsanyag-kibocsátás szempontjából. A motorközeli elrendezés révén a kipufogógáz-utánkezelés azonnal, megfelelően magas hőmérsékleten tud zajlani. Ezt segíti az új kapcsolható kipufogószelep-oldali vezérműtengely is, amely lehetővé teszi a hőmérséklet állandón tartását utóbefecskendezések nélkül – vagyis nem szükséges plusz tüzelőanyag ahhoz, hogy hőn tartsuk az utánkezelő rendszert.

További ínyencség, hogy egy motoron belül egyaránt alkalmaznak alacsony és magas nyomású EGR-t (a kipufogógáz a szelepen keresztül a feltöltő elé vagy mögé kerül visszavezetésre). Ezáltal jelentősen csökkenthető a kezeletlen emisszió a teljes motortérképen végig haladva, szintén javítva az égési folyamatot és ezáltal az üzemanyag-hatékonyságot.

Összehasonlítva az előddel néhány specifikáció:

Motor

 

OM 656

OM 642

Hengerszám/elrendezés

 

6/soros

6/V

Szelepek hengerenként

 

4

4

Lökettérfogat hengerenként

cc

488

498

Lökettérfogat

cc

2927

2987

Hengertávolság

mm

90

106

Furat

mm

82

83

Löket

mm

92.4

92

Teljesítmény

LE

286 és 340

258

Nyomaték

Nm

600 és 700

620

Kompresszióviszony

1:

15.5

15.5

Emissziós besorolás

 

EU 6/RDE

EU 6

A 340 lóerős kivitelt többször is volt alkalmam kipróbálni. Finom járás, benzinmotorhoz hasonló hang és bőséges erőtartalék jellemzi. 5 másodpercig tart az új CLS-ben a 0-100 km/órás gyorsulás. A sportkupé hibátlanul önvezet dugóban, miközben szól a prémium hifi a masszázsülések társaságában. Formája egyedibb, mint egy E-osztályé, noha szinte mindenben hasonlítanak. Kidolgozása, szín- és anyagkombinációja a mai napig élénken él emlékezetemben, pedig Genfben rengeteg csillagos autóba beültem.

A jövőképet illetően, 10 milliárd eurót fordít a Daimler csoport az elektrifikált mobilitásra. A smart márka palettája hamarosan csak elektromos termékekből tevődik össze, a Mercedes személyautók között is feltűnik az EQ modellcsalád tisztán elektromos technológiával. A tehergépkocsik és a buszok terén is tervez lokális emissziót nélkülöző modelleket a nagyvállalat, amely elmondása szerint fokozatosan javul az akkumulátorok energiasűrűsége és csökken a gyártási költségük. 2025-re érezhető lesz az árbeli változás. Addig is a dízel-hibrid és benzin-hibrid vonal erősödik. Vagyis ahelyett, hogy eldobnánk a dízel technológiát, a Daimler szerint sokkal inkább még érdemes javítani rajta.

Az emissziós tények és értékek tárgyalása a cikk első részében olvasható az alábbi linken.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..