Mesél a szakértő – 10+ éves hibrid Touareg | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – 10+ éves hibrid Touareg

2021.08.01.

Nem az aksival van baj.

Nem teljesen kockázatmentes olyan modellre kacsintgatni, amelyet idehaza nem is hoztak forgalomba. Nem csak az alkatrészellátással lehet gond, de adott esetben a hozzáértés is hiányos az országban, például kizárólag márkaszervizbe mehetünk vele, annyira ritka állatfajt tartunk.

Volkswagen Touareg Hybrid 2010.

Ügyfelünk is egy ilyen terepjárót nézett ki magának és rendelt is rá egy használt autó vásárlás előtti állapotfelmérést nálunk. Őszintén meg kell mondani, cégünk 7 éves történetében az első hibrid Touareg volt, úgyhogy mi is nagyon kíváncsiak voltunk rá.

A 2010-ben debütált benzin-elektromos hajtásláncú SUV erejét egy háromliteres, V6-os, 245 kW teljesítményű feltöltött benzinmotorból (3.0 V6 TSi) és egy 34 kW teljesítményű villanymotorból álló erőforrás páros biztosítja. Az osztómű felé (mert az autó természetesen összkerék meghajtású a nyolcfokozatú Tiptronic automataváltó továbbítja a nyomatékot.

Érdemes megnézni a VW korabeli videóját a rendszer működéséről.

Hibrid, vagy hidrid?

A mindössze 1,7 kWh kapacitású nikkel-fémhidrid technológiás nagyfeszültségű (névleges feszültség 288V) akkumulátor a kocsi csomagtérének alsó részében kapott helyet úgy, szinte alig vesz el a rakodótér űrtartalmából.

Sokan – tévesen – metál-hibrid akkumulátornak mondják ezt az energiatárolót, mert valószínűleg félreértik és a kocsi hajtásláncával azonosítják. Elnevezését azonban onnan nyerte, hogy az akkumulátor negatív elektródájának anyaga nikkel-oxid-hidroxid (NiOOH), amely egy hidrogén-megkötő ötvözet. A kivitel előnye a viszonylag nagy energiasűrűség, hátránya pedig nagy önkisülés, vagyis a terhelés nélküli gyors lemerülés. Ja, és „olcsó” is, a Touareg HV akkumulátora gyári alkatrészárral számolva 4,2 millió Ft.

Egyébként a korabeli tesztek alapján újkorában is csak valamivel több, mint 2 km-t tudott tisztán elektromos üzemben megtenni.

Amúgy rendben volt az autó

A 226.000 km-t futott Touareg kívül-belül gyönyörű volt, tényleg nem fogott rajta az elmúlt 10 esztendő. Ráadásul a festékréteg mérési eredmények alapján sérülésektől mentes az autó. Minden rendbenlévőnek látszott, amíg be nem indult a benzinmotor.

A jármű úgy nevezett párhuzamos hibrid kialakítású, amely lehetővé teszi, hogy a két motor bármilyen kombinációban dolgozhasson, és nagyon fontos eleme a hibrid-kuplungnak nevezett tengelykapcsoló, amely arra hivatott, hogy a villamos gépet a megfelelő időben kösse össze, illetve válassza le a benzinmotorról.

A benzinmotor indításáért is ez a kuplung, és persze az elektromos gép felel. Tehát indításkor is szerepet kap a hibridkuplung, amit ebben az autóban hallani is lehetet.

Ugyanis a benzinmotor életre keltését csörgő, fémes hang kísérte. Ez történt az első és az összes többi indításkor is. Ezért gyorsan rádugtuk – amúgy is megtettük volna – a diagnosztikát, amely ki is jelezte a szóban forgó alkatrész szorulásos tárolt hibáját. A hibához úgy nevezett freeze frame, vagyis a bekövetkezés pillanatában letárolt paramétertáblázat is tartozott, eszerint 1-2 km-el a kijelezz futásteljesítmény előtt lépett fel a hibajelenség (utoljára).

Bár a hiba törölhető volt, és nem is jött vissza, nem lehetett másra gyanakodni, mint hogy a fémes hangot a hibridkuplung hibája okozza és joggal számíthatunk arra, hogy a közeljövőben felhangosítjuk majd a személyi kölcsön reklámokat a tévében.

Ugyanis a kuplung súrlódótárcsájának és nyomólapjának cseréje a DAT rendszerben elvégzett hevenyészett számítás szerint is 800.000,- Ft lesz. Igaz hogy ezt tisztességesnek már-már aligha nevezhető, nettó 20.000,- Ft-os munkadíjjal kalkuláltam, de ahol valóban értenek ezekhez az autókhoz és megvan a felszereltségük is hozzá ott nem lesz manapság ez alatti munkadíj.

És akkor a többiről még nem is beszéltünk

A hiba azonosítása után már nem foglalkoztunk a többi részlettel, ugyanis ügyfelünk belátta, hogy egy 4,9 millióért kínált autót ép ésszel nem lehet megvenni úgy hogy egymilliós javítás lebeg Damoklesz karjaként a fejünk felett.

És persze ott lenne hozzá a többi kötelező karbantartás, a lassan csereérett abroncsok váltása és a 10+ éves autók állandó kockázata, hogy bármikor tönkre mehet valami.

Itthon nem is forgalmazták

Annak idején is megírták a szaklapok, hogy a piackutatások alapján nem lett volna kifizetődő itthon is forgalmazni a Touareg hibrid változatát, amely egyébként a Porsche Cayenne hibridváltozatának testvérmodellje.

Az összes magyarországi új modell tehát szürkeimportból származott. Nem is érkezett sok a költséghatékonynak nem nevezhető kivitelből, utcán is csak nagy ritkán látni ilyen kocsit. Ha a méret a lényeg és a hibridség, akkor ebben a kategóriában biztosan egy Lexust ajánlanék, annak legalább megvan a bázisa itthon is.

Mi lett volna vajon, ha nem rendel az ügyfél egy vásárlás előtti használt autó átvizsgálást? Soha nem tudjuk meg, de talán egy emberrel kevesebb, aki autóvásárlás után pereskedik a bíróságon azt kutatva, hogy a kocsi meghibásodása, a hiba oka, vajon fennállt-e már a vásárlás pillanatában.

Cégünk Facebook oldalán a hibrid Touareg is előbb volt látható, mint itt az újságban. Hagyományos péntek déli élő bejelentkezésünkben ugyanis nemrég éppen a Touareg-et hoztam esettanulmányként.

Ha Önnek is van kérdése a használt autó vásárlással, vagy a vásárlás előtt átvizsgálással kapcsolatban, akkor Önt is várjuk péntekenként élőben! Korábbi adásaink itt elérhetők.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..