Mesél a szakértő – Autóvásárlások a családban | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Autóvásárlások a családban

2015.12.29.

A családon belüli tanácsadás az egyik legnehezebb feladat. Az is baj, ha kérik a tanácsomat, az is, ha nem, máris mondom miért.

A cikkben felhasznált képek nem a szóban forgó autókról készültek, illusztrációk.

 

Az ünnepek előtt a tágabb család két tagja is autót vásárolt. Kezdjük talán párom unokatestvérének „új” BMW-jével. A családfő, az édesapa láthatóan nem akarta a véletlenre bízni a vásárlást, ezért már nyár óta sokat kérdezett, mit, hogyan kell megnézni egy autón. Sok típus szóba jött az E-osztályos Mercedes-től az 5-ös és a 3-as sorozatú BMW-ig. Végül egy 2006-os 320d lett a megfejtés, méghozzá első blikkre egy remek darab került a családi garázsba.

A belső tér alapkoncepciója a BMW-nél hosszú évek óta nem változik

Tévúton járok, sajnos néha-néha én

Így énekelt Máté Péter és így jártak a rokonok is, amikor az ország keleti végéből Ausztriába utaztak egy hirdetés miatt. A megtekintett BMW köszönőviszonyban sem volt azzal az állapottal, amely a hirdetés leírásában volt, illetve a személyes megtekintésen már azonnal szembeötlő volt a több kisebb rozsdásodás és lelakott belső tér is. Nem baj, legalább ettek egy jó wiener Schnitzel-elt, és hazajöttek.

Go west!

Újabb hirdetés, de már 150 km spórolással. Ezúttal a Dunántúl a cél. A dombok között megbújó kis faluban egy közlekedésmérnök kollégám árulta a ráncfelvarrás előtti hármast, amely, meg kell, mondjam, gyönyörű állapotban van. Bár az autót, csak az ünneplés közepette, egy-két jó szatmári kupica után mutatták meg, hirtelen alig találtam valamit, amit ők ne vettek volna észre.

Elölről csinos, de...

120.000 km az órában, makulátlan belső tér, magas felszereltség sportcsomaggal (futómű, ülések, kormány miegymás) ülésfűtéssel és xenon-fényszórókkal. Be is indítottuk, szépen jár. A váltója, na az olyan BMW-s. Ízlések és pofonok: nekem nem szimpatikus, mert túlságosan sportos a kapcsolási érzet, nem egy vaj puha besiklás, mint egy VW-ben, hanem határozott bekattanás, amihez kell némi nyomóerő.

... hátulról ez a lámpa nem sikerült, szerencsére néhány év múlva jött a facelift

Én egy ilyen autóba már csak automata váltót tudok elképzelni, mert a kézi váltó, amellett, hogy kapcsolgatni kell, rendelkezik kettőstömegű lendítőkerékkel, ami okozhat fejfájást majd 150.000 km után, de erről még lesz szó, mert jön a család másik felének autóvásárlása.

Az UFO Civic

Az év még mindig 2006, csak ugrunk egyet a távol-keletre. A japánban felkelő nap új szelet hozott a formatervezők szélcsatornájába és megszületett az azóta is UFO-Civic névre hallgató modell.

Toshiyuki Okumoto igen merészet húzott, amikor a főnök asztalára dobta a látványterveket. Hasonló formával azelőtt senki sem találkozott, a futurisztikus külső pedig szintén a jövőbe mutató belső társult. Ez a modell indította aztán a lavinát, és főképp a távol-keleten egyre jobban elengedték a fantáziájukat a tervezők.

És még az idő próbáját is kiállta, pont annyira divatos, mint amikor megjelent

A újszerű lemezek alatt a technika természetesen nem sokat változott, hiszen itt még nem volt hibrid hajtás, egyszerű belsőégésű motorokkal csinálták őket. A benzines még volt némi mozgástér, hiszen 1.4-es és 1.8-as változat is kapható volt, viszont aki dízelt akart, az adózhatott rendesen, mert a kasztni méretéhez kicsit túlzottnak tűnő, 2.204 cm3-es turbós motort kapta 140 lóerővel.

Gyorsan valami finomat

Élhetnénk ezzel a szakácskönyv címmel, mert a gyermek Pestre költőzését és itteni mozgását segítő autót gyorsan kellett megvenni. Az álom az UFO-Civic volt, de a vevők kizárólag szimpátia alapján választottak kocsit. Egyáltalán nem voltak tisztában azzal, hogy a csillogó külső egyáltalán nem garantálja a műszaki tartalmat sőt.

Sikeres megtévesztés

Aki nem tudja, mit kell figyelni, vagy csak egy-két dolgot olvas a neten, hogy milyet ne vegyen meg, az várhatóan bele fog futni még a legalapvetőbb dolgokba is a vásárláskor. Ígértem, hogy visszatérünk a kettős tömegű lendítőkerék kérdésére. Tegyük hát ezt!

A vásárlás után elvitték az ismerős szerelőhöz a kocsit, hogy a tiszta lappal indulást egy olajcserével és a szűrők cseréjével megtegyék. Ekkor tűnt fel a szerelőnek az, amit, ha elhívtak volna egy szakembert, azonnal feltűnik: a kettős tömegű lendítőkerék azonnali cseréje szükséges. Ez nyilván rántja magával a teljes kuplung szerkezetet is kinyomó csapággyal, kuplungtárcsával és nyomólappal együtt.

Az autó nem volt összesen két hónapig a rokonoknál, mert a családi kupaktanács úgy döntött, hogy nem vállalják be a munkadíjjal együtt mintegy négyszázezer forintra rúgó javítást. Meghirdették hát az autót és továbbadták.

Sajnos ez az autó is elkelt, mire én is ránézhettem volna, mondjuk a diagnosztikával, rétegmérővel és a többi módszerrel, pedig nagyon kíváncsi lettem volna, hogy mi minden kerüli el egy laikus figyelmét egy kívülről csinos kisautón.

Mekkora a bukó?

A kocsit át kellett íratni, ami az eredetiség vizsgálattal együtt 137.000,- Ft. Az eladáson elbuktak még 200.000-et. Nem szokták beleszámolni, de a vásárlással töltött idő (keresgélés, utazgatás, szervezés, telefonálás) is költséget jelent. Még a vételár átutalása után is fizetni kell néhány tizedszázalékot, ami egy kétmilliós utalás után megint egy ötjegyű szám forintban.

Kint is UFO, bent is UFO

Summa-summárum majdnem négyszázezer forint ment el a semmire, hiszen se autó, se élmény. Kíváncsi lennék, hányan bosszankodnak ilyen dolgokon ahelyett, hogy egyrészt jobban átgondolnák, hogy egyáltalán szükség van-e autóra, vagy a meglévő lecserélésére, illetve ahelyett, hogy a vásárlás előtt lennének inkább okosabbak, és a fenti összeg töredékéért átvizsgáltatnák az autót, mondjuk velünk!

Ha a családban merül fel a jármű vásárlás mindig gondban vagyok. Ha megkérdeznek, vagy át is vizsgáltatják velem a kocsit, akkor lehet izgulni, hogy ezerszázalékosan dolgoztam-e, mit fognak észrevenni még, amit én nem vettem észre, vagy mi romlik el, amit esetleg még vizsgálni sem lehet előzetesen. Ha meg nem kérdeznek meg, akkor ott a kérdés: nem is tartanak jó szakembernek, nem kíváncsiak a véleményemre. Az orvosok szeretnek családtagot operálni? :)

Off topic – témán kívül

Idén már nem lesz több Mesél a szakértő cikk. Jövőre azonban töretlen lendülettel folytatjuk az esettanulmányok sorát, bízunk benne, hogy tanácsainkkal, olykor elrettentő történeteinkkel tudunk változtatni a vásárlói szokásokon, de főleg abban, hogy amint egyre több tudatos vásárló lesz a piacon, úgy a kereskedők – hogy is mondjam? – pofátlansága is alábbhagy majd.

Végül, akinek még nincs elege a karácsonyi videókból, most megnézheti az „Éneklő Szakértő” karácsonyi privát klipjét. Előre szólok, hogy totál amatőr alkotás, nézzék inkább a mögötte megbújó szeretetet és jó szándékot!

BEVÁLLALOM, HOGY MEGNÉZEM!

BOLDOG ÚJ ESZTENDŐT, MINDEN KEDVES OLVASÓMNAK!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....