Mesél a szakértő – Büszkeség és előítélet | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Büszkeség és előítélet

2022.07.19.

Már a rendelésnél húztuk a szánkat: ’96-os hármas Golf?

Vannak, akiket rá sem lehet beszélni a használtautók vásárlás előtti átvizsgálására és vannak, akik időt, pénzt és energiát nem kímélve járják körül még az olcsóbb autók állapotát is, mielőtt egy forintot is átadnának az eladónak.

Mi is megérjük, ha arányaiban sokallják a vizsgálati díjat

A mai használtautó árak mellett egy átlagos kocsi 2-3 millió forint között lehet. Így nagyjából a vételi ár 1%-át kell nálunk az előzetes átvizsgálásra fordítani, ami szerintem egy elfogadható arány. Amikor telefonon jelentkezett nálam az ügyfél és megkérdeztem, milyen paripáról van szó, szemrebbenés nélkül vágta rá, hogy egy 1996-os Golf 3 lenne az alany.

Meghallom, mondom, Úristen!

Adott egy 26 éves tucat autó, ami tapasztalataink szerint ennek megfelelő állapotban is szokott lenni. AZ árát első körben még nem kérdeztem, csak magamban brummogtam, hogy a kispénzű ember, azt a kicsit is annyira félti, hogy próbál biztosra menni egy lehetetlen küldetésben.

Ugyanis a jellemzően egymillió Forint alatti autóknál – ha nem sikerül róla telefonon lebeszélni az ügyfelet – kimegyünk, teleírjuk a szemlelapot hibákkal és hiányosságokkal, majd végül konklúzióként azt vonjuk le, hogy ha ez nem szerelem, ha nem elhivatott autóbütykölő valaki, és/vagy nem rendelkezik kiterjedt szervikapcsolatokkal, akkor az ilyenbe nem szabad belevágni, főleg nem napi használatú autónak.

Aztán koppantam: a kocsi hirdetési ára másfél millió forint. A Golf III. 1.6 GT olasz import. A hirdetés szerint makulátlan karosszériája és órájában mindössze 150 ezer kilométer van. Erre jön még, hogy gyári állapotú és műszaki állapota pedig kifogástalan.

Kezdett érdekessé válni a dolog, főleg, hogy közben megtudtam, hogy a kocsit az ügyfél hétvégi hobbiautónak szánja, ráadásul egy ilyen állapotban megőrzött Golf hármas már-már kuriózum.

Be is dobtam a legnagyobb magyar Volkswagen Golf klub, a GolFalmilia Facebook oldalára egy posztot, hogy ki szerint ér meg ennyit az autó. A bejegyzés alatt azonnal szakmai fórum alakult a kommentszekcióban, innen lehetett megtudni mindent a GT felszereltségről, például, hogy nem minden GT-nek volt szürke számlapos műszerfala. Hát belátom, ilyen mélységben nem ismerem a felszereltségi szinteket még az egyik kedvenc típusomnál sem, szóval hálás köszönet a klubtagoknak!

Mit láttunk?

A kis hármas valóban gyönyörű szép. Nem csak a kasztni van remek állapotban, hanem az utastér is olyan mint egy néhány éves megkímélt jószágé. Egy korabeli Golf betegséget azonban sikerült diagnosztizálni, nevezetesen, hogy a bal hátsó ajtó zárgomb nem mozog, de azért az ajtó zárható volt.

A karosszérián néhány kavicsnyomtól, karcolástól és ajtóél sérüléstől eltekintve valóban nem volt kivetnivaló. Gyári fényezésről – bár nem ígérték, de még a majdnem gyűjtő daraboktól is elvárható -nem volt szó, ugyanis a csomagtér ajtó és a tetőlemez kivételével minden elemet javítottak, fújtak már korábban. A legkritikusabb a jobb hátsó sárvédő volt, melynek hátsó-alsó sarkában 1.000 mikron fölé ugrott műszerünk. Azért ez sem katasztrófa még, a lényeg, hogy a fényezés szép és hogy ne üssön át rajta a rozsda néhány éven belül. Jaj, míg el nem felejtem: A bal hátsó sárvédő 5 centis kis díszléce hiányzott. ☹

OBD csatlakozó 1996-ban

Arról sem volt pontos tudásom, hogy egy ilyen öreg autó egyáltalán diagnosztizálható-e. Szerintem a 8 éves céges pályafutásunk során Golf III-assal nem is találkoztunk. De láss csodát, volt rajta OBD2 csatlakozó, így a Bosch diagnosztikát sikeresen csatlakoztattuk is a kocsihoz.

Na, azért a lekérhető élő adatok és a felismerni képes hibák száma erősen korlátos, de azért jobb mint a semmi. Az első nem törölhető hibakód a jobb hátsó kerékfordulat érzékelő volt. Azért okozott némi meglepetést a dolog, mert a szenzorhibás ABS rendszernek azonnal tiltania kellene magát, amit viszont minden esetben látnunk kell a műszerfalon, méghozzá egy világító ABS piktogram formájában. Ez nem volt, cserébe a próbafékezés során úgy blokkoltak a kerekek, mint annak a rendje. Jegyezzük fel!

Ezzel a diagnosztika ki is fújt, de ha nincs, egyáltalán nem biztos, hogy a hiba felszínre kerül.

Motortér, váltó, futómű

A motortérbe tekintve tisztaság fogadott, nem az a kiglancolt fajta, hanem a tisztes rendezettségre jellemző látvány. Egy kartergázcső azért törött volt, a termosztátház alól szivárgott egy kis hűtőfolyadék és a kiegyenlítőtartály kupakja is meg volt repedve.

De a motor szépen indult és járt, nem mintha szándékunkban állt volna, de nem lehetett igazán belekötni.

A próbaúton a magasan fogó, kopott kuplungra lettünk figyelmesek. Istenem, kopó alkatrész, ez legyen a legnagyobb baja, de érdemes tudni róla.

A kipufogórendszer is jó állapotban volt, a hátsó dob enyhén rozsdállt már, de egyáltalán nem a közeli cserés fajta.

A menetpróbán nyoma sem volt kopogásnak, szuper kis korabeli futómű ez. Sajnos a gumik nem voltak a legjobbak és csak tengelyenként voltak egyformák. A bal hátsó ráadásul leeresztett. Nem kínlódnék már a 7 éves gumik javításával, kell rá egy szett új, ami a 195/65R15-ös lakossági méretben nem lesz egy színestévé ára.

Igaz, hogy értéknövelő BBS felniken gurul az autó, azonban ezek mindegyike kisebb-nagyobb mértékben peremsérült volt és a mindkét hátsó keréktárcsa emblémája hiányzott.

Hobbiautónak jó lesz

A korabeli 1.6-os hármasok forgalmi értéke jó állapot esetén 700 ezer és egymillió forint között lehet. Ez a példány simán megérné a másfelet, ha a feltárt hibák nem lennének. De vannak és azért egy két helyen még foglalkozós is autó. Nem baj, hobbiautónak kell, annak pedig jó lesz és a feltárt hibák után némi alku is beleférhetett.

A vásárlás előtti használtautó átvizsgálás tehát nem csak az átlagos 8-12 éves korosztályban ajánlott, hanem minden vásárlás előtt érdemes erre áldozni.

További autós tartalmakért kövessék az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.23
A HangZóna mai vendége Grád Ottó a Magyar Ásványolaj szövetség főtitkára. ..
2024.05.23
Idén először a CATL Debrecen szponzorként csatlakozik a május 24-26 között, a debreceni Nagyerdőben....
2024.05.23
Hát Argentínában! És miért pont ott?  De ne szaladjunk ennyire előre… ..
2024.05.23
A rendőrök 2133 alkalommal állapítottak meg jogsértést a múlt heti országos akcióban, amelynek....
2024.05.23
A Ford Magyarország managementje autós újságírókat látott vendégül május közepén Alcsútdobozon, a....
2024.05.23
Az egyetlen gyári fotón szemből látható az Elroq, amelynek világpremierjére idén ősszel kerül sor. ..
2024.05.23
A kínai autógyártó és a győri műszaki egyetem kapcsolata új szintre lépett. ..
2024.05.23
E-mobilitási roadshow-t tart május 23-án és 24-én Zalaegerszegen a Greentech szakkiállítás és....
2024.05.23
Mákvirág szezon van, lilában pompázik sok helyen a táj. Ez a gyönyörű látvány sokakat megrészegít....
2024.05.23
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) adatközlése szerint márciushoz....