Mesél a szakértő – Focus a fókuszban | Autoszektor
szakértő

Mesél a szakértő – Focus a fókuszban

2015.07.14.

Mit lehet találni egy kis odafigyeléssel az egyik legnépszerűbb alsó-középkategóriás autón?

A Ford Focus, különösen a második generációs változata nagyon népszerű autó lett és ez nem lehet véletlen. Az úgynevezett Golf-kategória örök királya természetesen a névadó. A Volkswagen mindig eleget tesz bele ahhoz, hogy az aktuális modellt ne lehessen letaszítani trónjáról. A Ford a Focus II-vel viszont tökéletesen találta el a mércét ár-érték arányban.

A Focus kinézete divatos, futóművét külön is érdemes megemlíteni, és a céges flották számára kedvező 1.6-os TDCI motorral kijött a jó átmenet a dinamika és a takarékosság között. Ezen felül a Ford jelentős flottakedvezményeket adott, ráadásul háromféle kasztnival is kapható, így szakértőként annyi Focus-t szemléztem már, hogy csukott szemel is fel tudom venni az extrákat, meg tudom állapítani, hogy melyik felszereltségről van szó. Érdemes még hozzátenni, hogy a Ford sikereses sales-es kollégái még a rendőrségi tendert is megnyerték anno, így egy rahedli kombi Focus rendőrkocsiként is szolgált, illetve szolgál még ma is. Ha ezek is megjelennek majd a használtautó piacon, akkor lesz csak igazán érdemes ismerni a típus sajátosságait. Akit pedig csak a legújabb, legbrutálisabb Focus érdekel, hát arról is szóltunk már néhány szót.

Annyira népszerű volt a "rendőrfókusz", hogy játékautóként is lehetett kapni egy időben

Tápláléklánc

Ha sok az egér, sok lesz a macska is. Nyilvánvaló, hogy amelyik kocsiból sok fut az utakon, ahhoz a típushoz lesz mindenféle utángyártott alkatrész. Sőt, utángyártott alkatrészből is többféle minőség. Egy szemrevételezéses szemle alkalmával persze nem kerül minden azonnal a felszínre, de van néhány – a gyakorlott szem számára – viszonylag könnyen kiszúrható dolog, amiből kiderül, bizony silány minőségű javítással, olcsó szükségmegoldásokkal állunk szemben. (Na azért nem most nem erre gondolok.)

Karosszéria elemek

Kora tavasszal már rávilágítottunk egy cikkben arra, hogy sok esetben olcsó, másolt alkatrészekkel javítanak autókat. Akkor rágtuk magunkat át azon is, hogy milyen hátrányai vannak a silányabb minőségű alkatrészek felhasználásának. Aki lemaradt, az feltétlenül lapozzon vissza, hadd ne kelljen leírnom még egyszer, köszi!

Nemrégiben egy csere előtt lévő, főképp Focus-okból álló flottát vizsgáltam. Szerencsére voltak még nem, vagy gyári alkatrésszel javított darabok is köztük, úgyhogy van referencia is.

Ma két szembetűnő alkatrésszel foglalkozunk, az egyik a motorház fedél, a másik pedig a fényszóró.

A járműgyártók igyekeznek a legkisebb alkatrészeiket is ellátni saját emblémájukkal. Csak mi gondoljuk, hogy ennek mindössze az öncélú hiúság az oka, sokkal inkább van szó arról, hogy ők is védekezni próbálnak az ellen, hogy hitvány minőségű alkatrészek kerüljenek a járműveikbe, ráadásul ha egy márkaszerviz tudja, hogy itt-ott milyen jeleknek kell szerepelniük egy alkatrészen, ezek hiányában megvonhatják például a garanciát.

Csak egyszerű csőbilincs, mégis ott figyel a BMW propeller

Na de most már tényleg térjünk rá a fényszórókra. Mivel ezek a lámpák a kocsi elején vannak, egy ráfutásos balesetben, vagy ne adj Isten frontális ütközésben szinte azonnal törnek, tehát viszonylag gyakran van szükség a cseréjükre is. Minek abba Ford embléma? Van tök ugyanolyan, csak embléma nélkül.

Klasszikus Ford embléma a baloldali fényszóróban

Azt ugye már mindenki tudja, hogy a járműgyártók nem gyártanak le minden egyes kis alkatrészt külön, hanem beszállítóikon keresztül kapják az alkotóelemek nagy részét. Sokszor halljuk, hogy az eredeti minőség sokkal olcsóbban is megkapható, csak éppen nem lesz rajta csillag, propeller, négykarika, vagy más márkajelzés. Ez csak az eredeti beszállítókra igaz, a tipikusan másolásra berendezkedett gyártókra nem!

A jobboldalon márkajel nélkül

Térjünk át a motorház fedél kérdésre

A következő autó vizsgálatánál két dolog tűnt fel azonnal, és csak utána a harmadik. Az első, hogy a fedél zsanérjainak csavarjai rozsdásak, és szerelési nyomok láthatóak rajtuk. A másik, hogy a motorháztető fényezése friss és ropogós.

Rozsda és szerelési nyomok

Később a festékréteg mérés is igazolta a gyanúmat, pedig az gyári érték is lehetett volna. A cserélt alkatrészek alapozva érkeznek, aztán a szervizben fújják színre őket. Ezt szakszerűen úgy is meg lehet oldani, hogy nem (sokkal) tér el az eredeti, gyári festékrétegről, de itt ez sem sikerült. A Ford embléma pedig a fedél belső feléről hiányzott…

Makulátlanul fényes, friss festés - embléma sehol

A motorház fedél belső része természetes koszolódással és az eredeti jelzéssel

Volt rögtön egy másik Focus is, amelyen ugyanezt lehetett felfedezni, de volt egy csavar a dologban. Amellett, hogy gyári embléma ezen sem volt, cserébe találtam rajta rozsdát, mégpedig nem is csak amolyan kezdődő jellegűt.

Az utángyártott alkatrész alapozó bevonata ugyanis nem valami strapabíró. Amennyiben ezt nem követi tisztességes fényezőmunka, annak ez lesz az eredménye.

Könnyen lehet, hogy idővel a fenti kékszínű tető is így jár majd

Aki kíváncsi egy taiwani beszállító Focus sárvédőjére, az klikkeljen át ide!

Konklúzió

Önmagában a nem eredeti alkatrészekkel való javítás még nem tragédia. Azonban a gyenge minőségű alkatrész, és a hanyag javítás rövid idő alatt visszaüt majd. Érdemes ezeket még a használt-autóvásárlás előtt felfedezni, vagy ha magunkban nem bízunk eléggé, akkor bízzuk szakemberre a vizsgálatot!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....