Mesél a szakértő – Import autók sérült alvázszámai | Autoszektor

használt autó behozatal

Mesél a szakértő – Import autók sérült alvázszámai

2020.10.02.

Olcsón hozzuk, itthon meg vár a meglepetés.

A hazai járművekre vonatkozó rendelkezések egyértelműen előírják, hogy amennyiben a gyártó a járművet ellátta beütött elsődleges azonosítóval (értsd: alvázszám), akkor annak eredetinek, olvashatónak kell lennie, máskülönben nem vehet részt a forgalomban, illetve részt vehet, de akkor a hazai hatóság látja el alvázszámmal. Persze csak akkor, ha ennek egyéb akadálya nincsen.

Azonosítók az autóban

A járműveket nem csak beütött alvázszámmal látják, hanem ezt az azonosítót típustól függően több helyen és módszerrel is feltüntetik az autóban. Nézzük elsőként az elsődleges azonosítót!

Azért elsődleges, mert ennek elhelyezése olyan, hogy normál körülmények között nem, vagy nehezen sérül. Ezt minden esetben a jármű fő hordozó elemén, az alvázon helyezik el. Önhordó karosszériával rendelkező autókon ezt a karaktersort beütéssel, lézergravírozással, pontmátrix-szal helyezik el az alváz különböző helyein, homlokfalon, alváznyúlványon, fő merevítő elemeken, oszlopokon, vagy akár a csomagtartó padlólemezén.

Minden egyéb helyen feltüntetett alvázszám másodlagos azonosítónak számít, mert elhelyezése, rögzítése, megjelenítése nem garantálja a hosszú időn át való olvashatóságot, illetve eltávolítása, hamisítása jóval egyszerűbb, mint egy beütött alvázszámé.

A legfőbb másodlagos azonosító a típustábla, amelyen változó információtartalom jelenhet meg, de az alvázszám mindenképpen. Amit a legtöbben látunk, és szintén másodlagos azonosítónak számít, az a szélvédő mögött elhelyezett felirat. Ezeken kívül több gyártó helyez el különböző matricákat a járművön és a hozzá tartozó fedélzeti irodalomban. Végül, de nem utolsó sorban a járművet működtető számítógépek, úgy nevezett vezérlőegységekben pedig elektronikus módon tárolják el a jármű egyedi azonosítóját.

A cikk tartalmát ebben a videóban foglaltam össze:

Külföldön nem ekkora a szigor

Magyarországon a több mint 20 éve velünk élő – és egyes vélemények szerint hatástalan – eredetiségvizsgálat azért jött létre, hogy a gépjárművekkel kapcsolatos, elsősorban lopásos bűncselekményeket visszaszorítsák. 1998. január 1-i bevezetését követően már az első évben 20%-al csökkent a gépjárműlopások száma idehaza.

Az eredetiségvizsgálat során a hatóság szerződött közreműködő partnere vizsgálja a járművön található azonosítók eredetiségét, illetve a jármű okmányainak eredetiségét is. Ha valami baj van az alvázszámmal, a kocsi megbukik és indul egy elég hosszú vesszőfutás.

De mi baj lehet egy alvázszámmal?

Rengeteg. 20 évvel ezelőtt még az volt a leggyakoribb, hogy a lopott autók egyedi azonosítóit megváltoztatták, fizikailag átírták, így próbálva tisztára mosni a lopott autót. Ezeket a külső behatásra történt változtatásokat kellett (és kell ma is) kiszúrniuk azt eredetvizsgálóknak járművön és okmányokon egyaránt.

De az alvázszámnak nem csak eredetinek, hanem olvashatónak és gyári kivitelűnek is kell lennie. Elég ha bármilyen okból akár csak egyetlen karakter is olvashatatlanná válik, akkor az egész alvázszám „rossz”.

Ez utóbbi eset alapvetően két okból történhet meg. Az egyik, hogy valahogyan megsérül az alvázszámot hordozó elem és deformálódik maga az alvázszám is a lemezen, a másik, hogy az acél hordozóanyag olyan mértékben korrodálódik, hogy az alvázszám olvashatatlanná válik. Mindkét esetre mutatok egy példát.

Azonosítsa a szakértő!

Mivel a használt autó importforrás, nyugati országokban nincsen ilyen szigorú szabályozás az autók alvázszámára vonatkozóan – talán mert nem is volt annyi visszaélés ezekkel, mint nálunk – sokszor előfordul, hogy a behozott autók alvázszáma a hazai rendeletekben foglaltaknak nem felelnek meg.

Ha máshol nem, általában az eredetiségvizsgálaton észlelik, hogy valami baj van az azonosítóval. Ekkor a folyamat megakad, a kocsi „Nem megfelelt” státuszt kap a közreműködőtől. A hatóság nem feltételezi az állampolgárokról, hogy csalni akartak, ezért igazságügyi műszaki szakértőhöz irányítják az ügyfelet, hogy ő adjon szakvéleményt arról, hogy az ismert azonosító azt a járművet takarja-e, amit a vizsgálatra vittek.

Hogyan azonosít az igazságügyi szakértő?

A jármű papírjai rendelkezésre állnak, abban megtalálható az alvázszám. A jármű is rendelkezésre áll, abban – ha az elsődleges azonosító nem is – megtalálhatók a másodlagos azonosítók. A szakértő megvizsgálja a másodlagos azonosítók eredetiségét, megszerzi a gyártótól az alvázszám alapján a kocsi eredeti, gyári kivitelét (motor, váltó, széria- és extrafelszereltségek, gyártás dátuma), erre megbízható gyári kivitel lekérdezési (fizetős) programok állnak rendelkezésre, illetve a szakértő a jármű importőréhez is fordulhat információért. Érdemes még diagnosztikai eszköz segítségével lekérdezni a jármű vezérlőegységeiben tárolt alvázszám adatokat.

Mi lehet a szakvélemény eredménye?

Legrosszabb esetben, minden igyekezet ellenére a járművet nem lehet azonosítani. Például kiderül, hogy az adott alvázszámon egy másik autót, más színben, más kivitelben, más felszereltséggel gyártott a gyár. Ebben az esetben a szomorú tények közlése után záródik a szakvélemény, a többi már a hatóságok dolga, ahol megint igazságügyi szakértő próbálja majd megállapítani a jármű eredeti alvázszámát, amely alapján például megtalálható annak jogos tulajdonosa.

Egy fokkal jobb a következő példa. Egy budapesti taxis franciaországból hozatott magának egy Volkswagen Golf VII. Variantot. A kocsi jobb első részén, pont ahol az elsődleges, beütött alvázszám található korábban megsérült. Odakint a műhely, ahogy tudta, visszaállította az alvázszámot, de az természetesen köszönőviszonyban sem volt az eredeti alvázszám kivitelével.

Az eredeti alvázszám helyére beütögetett utólag jelölés

Így került hozzám, mint igazságügyi szakértőhöz az ügy, amelynek megoldása talán meglepő lehet. A Golfban ugyanis a gyártómű nem csak egy helyre helyezi el a beütött alvázszámot, hanem mindjárt hármat is csinál belőle. A jobb első sárvédőtartó, amely egyébként a Golfoknál hagyományosan az elsődleges beütési hely, a padlómezen kétszer is megismétlik a beütést. A vizsgálat során megkerestem a többi beütött alvázszámot, a típustáblát, a szélvédő mögötti feltüntetést és még a vevőszolgálati matricát is. Minden egyéb azonosító eredeti és egymással és az okmányokkal is egyező volt, ráadásul a kocsi felszereltségei is stimmelt.

A hátsó ülés alatti padlólemezen található alvázszám: sértetlen és gyári

Szakvéleményben a jármű hatósági alvázszámmal való ellátását nem javasoltam, hiszen a másik két beütött és az egyéb, másodlagos azonosítók alapján egyértelműen kizárható volt, hogy a kocsit manipulálták. Hurrá, ügy megoldva.

Nincs meg az alvázszám

Másik gyakori ok az előrehaladott korrózió. Ez főleg létravázat járműveket érint, amelyeknek az elsődleges azonosítója a váz olyan pontjára van elhelyezve amely ki van téve a környezeti hatásoknak. Az alvázkarakterei idővel egyszerűen eltűnnek a vasról, az olvashatatlan lesz.

Ez történt a praxisomban több terepjáróval, leggyakrabban a Mitsubishi Pajero modelleket érinti ez a probléma. Most egy Land Rover Discovery 2-es új hazai tulajdonosa keresett meg azzal, hogy lepattant a hatósági ügyintézés során, mert a kocsi alvázszáma nincs meg.

Élőben egy-két karakter maradványai még halványan látszódtak, de itt mese nincs

Így is volt. Az alváz jobboldali hossztartójának hátsó részébe ütött alvázszám egyszerűen eltűnt. Előttem már többen is próbálták keresni, csiszolgatni, mert a felület szép fényes volt, de korábban még látszott volna is valami a beütésből, a vizsgálat idejére már eltűnt. De azért itt is voltak okmányok, másodlagos azonosítók és vezérlőegységből kinyert alvázszám is, úgyhogy az eredti gyári kivitellel össze lehetett hasonlítani a látottakat, amelyek alapján a kocsi rendben lévőnek tűnik, viszont a hatósági alvázszámmal való ellátást ebben az esetben nem lehet elkerülni.

Illetve egy módon mégis

Mint annyi minden más, műszaki jellegű meghibásodást ki lehet szűrni egy alapos vizsgálattal még mielőtt kifizetnénk az autót, érdemes figyelemmel lenni a kocsi alvázszámának állapotára, amit mi például minden esetben fényképen dokumentálunk a használt autók vásárlás előtti teljes körű helyszíni átvizsgálása alkalmával.

Ha viszont mi magunk megyünk ki külföldre autót hozni, az általános szemrevételezésen és próbán kívül feltétlenül győződjünk meg arról, hogy az alvázszámmal nincsen semmilyen probléma. Nem magunk intézzük az importot, akkor pedig megbízottunkat kérjük meg, hogy legjobb tudása szerint nézze meg az azonosítókat.

Így talán megelőzhető, hogy a várva várt autó még hetekig álljon tétlen, mert mi drága és hosszadalmas hatósági és szakértői eljárásokat folytatunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....