Mesél a szakértő! – Inkább a szemednek hiszel, mint nekem??? | Autoszektor

szakértő

Mesél a szakértő! – Inkább a szemednek hiszel, mint nekem???

2015.01.05.

Megtévesztő lehet egy kiglancolt autó látványa?

Egy újszülöttnek minden vicc új alapon, elmesélem a címben már lelőtt poén előzményét. A feleség váratlanul hazaér, férjét egy másik nővel találja a hálószobában. Az inflagranti után a férj magyarázza, amit nem lehet megmagyarázni, végső érvként pedig megkérdezi:

Te inkább hiszel a saját szemednek, mint nekem???

Megbabonázva

Az ember melegségre, meg autóra vágyik. Egész évben húzódott a kocsi csere, soha nem volt elég idő utánamenni a dolgoknak, de az, hogy karácsonykor sem tudjuk betenni az új autó slusszkulcsát a fenyőfa alá, vagy nem az új verdával megyünk az ünnepekkor rokonlátogatóba – na az már tényleg több a soknál.

Hosszas netes böngészés, néhány használtautó kereskedés meglátogatása után végre megvan a megfelelő jármű. Tudatosak vagyunk, a megtakarított pénzünket nem akarjuk egy romhalmazra kiadni, úgyhogy szakértőt hívunk a vásárláshoz, nézze át ő is az autót.

Megbabonázva állunk az eladásra felkészített kocsi előtt, érveket keresünk a kocsi mellett, ha már másodszorra is kijöttem megnézni, ez nem lehet rossz.

Átvizsgálás

Egy kereskedésben nehéz (de nem lehetetlen) jól megnézni a kocsit. Sokat elárul, hogy a kereskedő engedi-e próbaútra vinni a kocsit. A mai alanyunk egy 3 éves, kétliteres, automataváltós Mondeo volt. Azonnal a teszt lehetősége felől érdeklődtünk, és ennek semmi akadálya nem volt. A próbakör szuperül sikerült. Évente 500 autó kisebb-nagyobb menetpróbáját hajtom végre, hamar megérzem, ha valami nem úgy működik, mint ahogyan annak működnie kellene.

De itt semmi. Négy emberrel a fedélzeten is lendületes, erőteljes volt a kocsi. A váltások időben, rángatás mentesen mentek, minden a legnagyobb rendben.

Alaphelyzetben a sérülés nem látható

Lássuk, miből élünk!

Felnyitottuk a motorház fedelet. Ügyfelem figyelmét az előzetes átvizsgáláskor elkerülte, hogy a jobb első fényszóró mozgott. Alaposabban szemügyre véve sikerült megmutatnom neki, hogy a két műanyag fülecske bizony elrepedt, eltörött, ezért inog a helyén a fényszóró.

Egy ilyen, bőven 3 millió forint feletti autóra illik CASCO biztosítást kötni. Ezt mindig egy úgy nevezett CASCO szemle előzi meg, amikor a biztosító szakértője összeírja a járművön fellelhető hibákat, sérüléseket, hogy a későbbiekben ne fizessen olyanért, ami nem ebben a biztosítási időszakban történt. Ügyfelemnek elmagyaráztam, hogy egy saját hibás baleset esetén a végleg cserejogossá váló fényszórót nem fogja megtéríteni a biztosító, mondván, az a szerződéskötés időpontjában is törött volt már.

Diagnosztika

Zavarban voltam, mert csak második nekifutásra sikerült összeköttetést teremteni a saját, és az autó számítógépe között. A műszeren szépen végigfutott minden rész lekérdezése, akadt is hiba bőven. Ezek között volt kiégett izzó is, de a motor és az automataváltó tárolójában is volt 1-1 tárolt hibakód.

A motorvezérlés tárolt hibája, valamilyen kommunikációs zavarra volt visszavezethető, erről éreztem, hogy nem egy komoly hiba. Abban reménykedtem, hogy a váltónál is valami hasonlóról lesz szó, de reményem hiábavaló volt. Az automata váltóval a további kommunikáció meghiúsult, sajnos nem tudtam kiíratni a géppel, hogy mi a hiba, sőt kitörölni sem sikerült.

A PowerShift váltó előválasztó karja

A további mezőkben is akadt még érdekesség: a hátsó lengéscsillapító szabályozás is tárolt hibát tartalmazott. Amit lehetett kitöröltem a komputerből. Megint beindítottuk a motort, majd a hibakeresést megismételtem. A váltó hibája – amit nem lehetett kitörölni – és lengéscsillapítók hibája azonban megmaradt. A tanulságokat hamarosan levonjuk.

Egyéb

Az ügyfelem figyelmét felhívtam még néhány dologra. A kocsin tetszetős, 18 collos könnyűfém keréktárcsák vannak. Rajtuk csillog a DOT szám alapján egyértelműen új, 2014-ben gyártott gumiabroncs, ami szépen csillogott a ráfújt kemikáliától. Csakhogy a gumi gyártmánya közel sem volt az a prémium minőség, amit – véleményem szerint – egy ilyen kaliberű autó megérdemelne. A kínai gyártmányú abroncsok ma már egyre jobbak, de még mindig nem érnek fel a nagy nevű gyártók által produkált minőséghez. Ezen kívül fontos volt észrevenni így december közepén, hogy ezek nyári gumik, a vásárlás után azonnal számíthatunk egy 150-200 forintos gumicsererére.

Csak a hazaút hoz 1000 km-t...

A szervizkönyv németországi bejegyzései rendben voltak. A furcsa csak az volt, hogy a kocsi az első két évben átlagosan 40.000 km-t teljesített évente, a magyarországi behozatal után pedig mindössze 10 ezret – a jelenlegi óraállás alapján. Ez nem lehetetlen, mindössze furcsa, főleg, ha gondolkodunk is egy kicsit: az utolsó szervizbejegyzés után 5 hónappal került Magyarországra a kocsi. Ha az előzőekben adódó éves futásteljesítményt 5 hónapra vetítjük és kicsit jó színűek vagyunk, akkor odakint futott a kocsi még 15.000 km-t. Ez már több, mint ami a kocsi órájában van. Hozzáképzelhetjük még, hogy az autót saját lábán hozták haza, ez a Frankfurt-Budapest viszonylatban további 964 km-t (Google Maps becslés) jelent.

A szemle végén

Amikor mindent, amit lehetett megvizsgáltunk, ügyfeleimnek összefoglaltam, hogy mire jutottunk. Elmeséltem nekik a sérült fényszóró által hordozott kockázatokat. A diagnosztikai műszerrel felszínre került, és nem törölhető hibák által okozott bizonytalanságot megpróbáltuk forintra váltani. Felhívtam a figyelmüket, hogy amennyiben megvásárolják a kocsit, azonnali nagyszervizre (olaj, olajszűrő, levegőszűrő, stb.) lesz szükség, továbbá arra, hogy az első utak egyike a gumishoz kell, hogy vezessen.

Visszajelzés

Rohannom kellett, úgyhogy magára hagytam az ügyfelem az információkkal. Néhány óra múlva beszéltünk és akkor mesélte, hogy a kocsit nem vette meg. A fényszóró, a szervizelés és a gumik olyan dolgok, amelyek teljesen konkrétak, viszont a tárolt és nem törölhető hibáknak szeretne bővebben utánajárni, úgyhogy egy márkaszervizes, emeléses átvizsgálásra is befizeti a kocsit, dönteni majd csak utána fog. Azt kell mondjam, helyesen döntött. Ki kell bírni, hogy a karácsonyfa alatt nem lesz ott az autó képe.

Gyűjtsünk be minden lehetséges információt használtautó vásárlás előtt! Az átvizsgálások ára sokkal alacsonyabb, mint a javításoké…

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.21
Nagy veszteséggel zárta az elmúlt évet a ZF Group autóipari beszállító cég, amely csütörtöki....
2025.03.21
Bécs utcáin jelenleg 96 radardoboz van felszerelve. Legtöbbjük az elriasztását szolgálja, és csak....
2025.03.20
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.03.20
Meghalt a Ráckevén február végén elgázolt kézbesítő - közölte a Magyar Posta csütörtökön az MTI-vel....
2025.03.20
Alig néhány napja rukkolt elő a BYD a gépkocsik tetejébe integrált, AI-vezérelt drónrendszerével, a....
2025.03.20
Stratégiai partnerséget kötött a CATL és a NIO, melynek keretében a két vállalat a világ legnagyobb....
2025.03.20
Wayne Griffiths szerint még nem jött el az ideje egy Seat EV-nek, mivel először nyereségessé kell....
2025.03.20
A Tatabányai Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya a 11010/159/2025. bűnügyi számon....
2025.03.20
Könnyű UAS – azaz pilóta nélküli légijármű-rendszerekre vonatkozó – üzembentartói tanúsítványt....
2025.03.20
A Toyota a társadalmi felelősségvállalás, vagy épp a járműveink biztonságosságát, megbízhatóságát....