Mesél a szakértő – Jeep kell! De, hogy olajat is kelljen cserélni? | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Jeep kell! De, hogy olajat is kelljen cserélni?

2020.07.04.

Valaki még mindig csodálkozik, hogy a használt autóval foglalkozni kell vásárlás után.

Újabb esettanulmány, vagy inkább tanulságos mese következik. Egy olyan témáról lesz szó, amelyet legalább fél évente megéneklünk külön is, de minden használt autó vásárlós történetünkben szó esik róla. Ez pedig nem más, mint a használt autó vásárlás utáni teendők.

Jeep Grand Cherokee

Adott egy fiatalember, aki kinézte magának a Jeep igazi terepjáróképességekkel is felruházott modelljét, a Grand Cherokee-t és rendelt rá egy vásárlás előtti teljes körű kockázatelemző állapot felvételt. A háromliteres dízelmotorral, automataváltóval és összkerékhajtással rendelkező járműbe valódi luxusfelszereltségek is bekerültek, amikor tizenöt évvel ezelőtt legyártották. Fűthető, elektromosan állítható, memóriás bőrülések, esőszenzor, automataklíma, tolatóradar, multimédiás fejegység.

A 218 lóerős turbódízel motor eddig 285.000 km-t tekert az órába, nem kétséges, hogy megfelelő karbantartás mellett még legalább ennyit tudnia kellene a nem túlságosan kihegyezett erőforrásnak.

Nem mentes a korábbi károktól

Gyorsan foglaljuk is össze a jármű helyszíni átvizsgálásának eredményeit, amelyek nem is annyira lesújtók. Egy 15 éves használt autónál szinte csak matematikai esély marad arra, hogy előzménykárral ne rendelkezzen. Ezt az autót is többször, több helyen javították már. Rövidebb felsorolni a gyári fényezésű elemeket, amelyek a hátsó sárvédők és a bal hátsó ajtó, illetve a tetőlemez. A lényeg azonban most jön, a küszöbök és az oszlopok belső felületein mért festékréteg vastagsági értékek alapján a kocsi szerkezeti elemei nem voltak korábban sérülve, tehát joggal számíthatunk annak eredeti tulajdonságaira.

Ki ne maradjon, a baloldali fényszóró törött volt. Erre azonnal fel lehetett figyelni az erős belső párásodásból. Ilyenkor, ha a porvédő fedél sértetlen és a helyén van, gyanakodni kell arra, hogy a lámpa valahol törött, vagy repedt. Ezt nem mindig találjuk meg, mert könnyen lehet, hogy megbontás nélkül nem is lehet észre venni, itt most „szerencsénk” volt: az irányjelző részen egy pár centis repedést lehetett könnyen kiszúrni. Nincs mese, cserélni kell, de talán bontva is találunk megfelelő alkatrészt, és nem kell a gyári elemet megvásárolni – a költségekről később.

Jól bírja a gyűrődést

Itt most nem az ütközés során elszenvedett deformációkról beszélünk – bár azt is elég jól tolerálja a több mint két tonnás saját tömeggel rendelkező terepjáró – hanem az idő vasfoga is nehezen ejt csorbát rajta. Ennek az autónak működött a klímaberendezése, korához és futásteljesítményéhez képest jól mutattak a bőrkárpitok, nem volt erősebb kopás a kormányon.

Ezzel szemben az elektromos ülésállítás végállását újra kell programozni, ezt a diagnosztikai lekérdezés is hozta. Volt egy izzítógyertya szakadásunk, amely törölhető hibakód volt, de ez nem jelenti azt, hogy ezzel már nem kell foglalkozni, hiszen a nyári melegben szemlézett autó nem biztos, hogy vezérelt ki izzítást, úgyhogy a hiba ezért nem is tért vissza.

A bal első ajtó tömítése (kédere) sérült volt, a motorház fedél belső hő- és zajvédő burkolatának rögzítése pedig hibás. Egy ugyanilyen burkolat a tűzfalon is szakadt, hiányos volt.

Mire kell költeni?

A motoron, a szelepfedél környezetében olajfolyás volt látható. Nem egy végzetes hiba, de érdemes lesz megszüntetni.

A lámpát ki kell cserélni. Az új, gyári alkatrész kiskereskedelmi ára 100.000 Ft körül van, az utángyártott ennek a fele, bontóból talán olcsóbb.

A gumiabroncsok gyakorlatilag az autóval egyidősek, ráadásul téli kivitelűek. Téli gumit 6 éves kora felett nem ajánlatos használni. Profilmélységük sem megfelelő már, ezért arra kell készülni, hogy vásárlás után 4 új abroncs kell majd az autóra. Elfogadható minőségben négy évszakos abroncsot, ebben a méretben 35.000 Ft/db ár alatt nemigen találunk. Prémium abroncs pedig inkább 45.000 Ft-ért kapható rá. Szereléssel együtt tehát közel kétszázezer forint azonnal rámegy az abroncsokra, de ez is a muszáj-kategória.

Miért kell minden olajat lecserélni?

Már túl voltunk a vizsgálaton és az eredmények megküldésén is, amikor ügyfelünk újra felhívta a szakértő kollégát, és arról érdeklődött, miért kellene itt minden olajat – értjük itt a motorolajat és szűrőjét, a váltóolajat és szűrőjét, az osztóműolajat, illetve a differenciálmű kenőanyagát – lecserélni?

Bár az autóhoz volt szervizkönyv, annak utolsó bejegyzése 10 évvel és bő 100.000 km-el ezelőtt volt. Ez nem azt jelenti, hogy azóta nem volt olajcsere. Nem is jelentheti, hiszen a kocsi jó eséllyel megállt már volna, ha nincs például motorolajcsere, hanem csak annyit, hogy nem tudjuk biztosan, hogy mikor kapott friss olajat.

A használt autó megvásárlása utáni olajcsere szerviz olyan, mint a koronavírusos időszakban a kézmosás: automatikusan kell, hogy jöjjön, különben túl nagy kockázatot vállalunk. Ugyanez igaz a váltóra is, ha hidrodinamikus automataváltós autót vettünk. Bár a gyártók általában nagyvonalúan nem írnak elő olajcserét a váltókra, ökölszabály, hogy azt 60.000 km-ként le kell cserélni. És ha már így benne vagyunk az olajok cserélgetésében, akkor az összkerékhajtás osztóművében és a differenciálműben is érdemes kenőanyagot cserélni. Ha nem láncos vezérlésű motorról lenne szó, akkor még idevehetnénk a vezérlés elemeinek cseréjét is, biztos, ami biztos, alapon.

Biztosan jó választás ez az autó?

Hobbicélra csak a nagyon tehetőseknek. Ha munkára tudjuk fogni az ilyen autót, tehát a ráköltött összegért meg is dolgozik, akkor jó választás lehet, de a bevételszerző tevékenységünk nem függhet attól, hogy bírja-e a technika, amivel dolgozunk.

Aki 15 éves használt luxuskocsit vásárolna, de tart a szervizköltségektől, sőt, még az olajcserét is azonnal meg szeretné spórolni, annak egészen egyszerűen nem javasolnám, hogy ilyenbe (vagy bármilyen autóvásárlásba) belevágjon!

El kell fogadni, hogy az autó jelentős költséghely. Azért kerül egy új korában bőven 10 millió forint feletti kocsi 15 évesen 1,9 millióba, mert a fenntartása nagyon drága. A kenőanyagok cseréje szerényebb árfekvésű szervizben is meghaladja majd a 150.000 Ft-ot, alsó hangon ennyi lesz a gumik cseréje is. A lámpa (ha találunk bontottan) legyen 40.000,- Ft! Még egy kis munkadíj és alulról szagolgatjuk a 400.000,- Ft-os számlát. Nagyon sok pénz, de hangsúlyoznám, hogy még így is csak az alapvető dolgokat raktuk helyre az autón.

Aki erre nem készül fel, azt kellemetlen meglepetések érik majd, és ezt sajnos garantálni lehet. Ügyfelünk így is jól járt. Ha mástól nem, hát tőlünk megtudta, hogy körülbelül mire kell készülnie!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.13
Nyáron történik a legtöbb közlekedési baleset a magyar közutakon és külföldön is - mondta az....
2020.08.13
Egy újabb márka, a Fiat-Chrysler csatlakozik az elektromos autók egyre bővülő táborához. A....
2020.08.13
A tavasz jellemzően nagyon csapadékos. A francia Közúti Kockázatok és Mobilitás Új....
2020.08.13
A Magyar Közút Nonprofit Zrt., az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, az ORFK Országos....
2020.08.13
Filip Karan Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.08.13
Hiába várták a MOL Racing Team versenyzői a Liepaja Ralit, a COVID-19 járvány újra felülírta a....
2020.08.13
A nemzetközi motorsportok globális visszatérésével kezdetét veszi az Aston Martin Racing Driver....
2020.08.13
A koronavírus-járvány következtében átalakulnak a vásárlási szokások: a Nemzeti Útdíjfizetési....
2020.08.13
Szinte közhellyé vált "motorosokról" beszélni, akár dicsérni, akár szidni akarják őket...
2020.08.13
A Jaguar Classic hat, egymáshoz illő E-type-párossal ünnepli az emblematikus sportautó 60.....