Mesél a szakértő – A kocsit nézd, ne a hirdetést! | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – A kocsit nézd, ne a hirdetést!

2020.08.08.

A "fotelszakértés" nem működik!

Szakértés távolról, szakértés fotelből, tanácsadás csupán egy hirdetés alapán: nem működik, mesélem, miért.

A mi vállalkozásunk – a konkurens szolgáltatók közül a legrégebben – immár 6 éve van a piacon. Az ennyi idő alatt összegyűlt tapasztalat és több ezer jármű hirdetésének elolvasása, majd a valósággal való szembesülés alapján állítom, hogy egy adatlap alapján még annyit sem tudunk biztonsággal állítani, hogy az autó létezik.

Mit látunk egy használt autó hirdetésben?

Röviden megfogalmazva azt, amit szeretnénk. Kiváló állapotú, megkímélt, törés-, sőt karc- és korábbi sérülésekről, valamint hibáktól mentes, vezetett szervizkönyves, megbízható, alacsony fogyasztású és így tovább.

Csodás fényképen a meseszép Mercedes-Benz SL a hasznaltauto.hu-n

Egyre jobb fotók is születnek a használt kocsikról, ma már tényleg adnak erre a kereskedők, de sok magánszemély is autós magazinokat megszégyenítő minőségben fotóz, retusál, és színez át fényképeket, hogy a hirdetés a lehető legjobb színben tüntesse fel a portékát.

Ami a járművek felszereltségét illeti, be szokták írni a kivitel fantázianevét, pl. Highline, Active, Comfort, Privilege és még sorolhatnánk vég nélkül. De miért gondoljuk, hogy egy átlagos szkillekkel felruházott vásárlónak ezek mondanak bármit is. Viszont egy beszédes fantázianév sokat tud emelni egy autó megítélésén, mert például a Privileg, meg a Highline szavak még angol tudás nélkül is valami nagyon túlextrázott kivitelt sugallanak a vevőjelölteknek. A megoldást a tételes összeírás jelentheti, erre még visszatérünk.

Röviden, egy hirdetés természetesen a pozitívumokra koncentrál, a kisebb-nagyobb esztétikai és műszaki hibákat, hiányosságokat nem fogják feltüntetni.

Mire következtethetünk és mire nem egy hirdetés alapján?

Ott kell elkezdenünk, hogy ki hirdeti az autót? Egy kereskedés? Akkor nézzünk rá a honlapjára, saját honlap nélkül azonnal következtethetünk arra, hogy mennyit áldoz saját brand-nének építésére az adott kereskedés. Persze a használt autó hirdetési portálokra kötelező feltenni az autót, de igényességből azonnal vizsgáztathatjuk a kereskedést saját honlapja alapján.

Még mindig a fotelban ülve megragadhatjuk telefonunkat és oda is csöröghetünk. Felveszik a telefont? Ha nem, akkor visszahívnak? Milyen hangnemben tárgyalnak? Megtisztelik az érdeklődőt türelmükkel és odafigyelésüket? Képben vannak a saját autóikkal? Egy jó kereskedőnek ki sem kell néznie az udvarra, mégis azonnal tud válaszolni, bármelyik kínálatban lévő autójára vonatkozó kérdésre.

Még mindig a kommunikációnál maradva. A kereskedőt naponta akár több tucat érdeklődő is felhívja és mind ugyanazokat az általános, vagy konkrét autóra vonatkozó kérdéseket teszik fel. Türelmesen válaszolnak a kérdéseikre?

Az autókról készített képek hátteréből, vagy akár a Google Street View segítségével is ránézhetünk arra, hogy mennyire rendezettek a körülmények. Egy ember (egy főnök) csak egyféleképpen viselkedik, amilyen a stílusa (vagy a munkatársak stílusa), amilyen a telephely kinézete, na, éppen olyan lesz a kínálat is.

A felszereltség

Hol jobban, hol kevésbé számít a kínálati árba, hogy milyen egy autó felszereltsége. Azt mondják, és ez részben megerősíthető, hogy a használt piacon nem fizetik meg a magas felszereltséget, ez az első tulajdonos „sara”.

Hiába kértek egy Golf ötösbe annak idején százezrekért napfénytetőt és bőrkárpitot, egy tizenéves autónál ez már nem számít. Ha viszont egy prémium autóról beszélünk, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy például az E-osztályos Mercedes taxi kivitelben készült, vagy minden jóval ellátott, légrugós Avantgard modellről beszélünk.

Míg korábban a középkategóriától lefelé nem volt túl vagy választék az extralistán, jó pár éve nagyon fel lehet szerelni az autókat. De a több extra, több hibalehetőséget is rejteget magában. Xenon fényszórós Astra? Működik az a Xenon és a mosója? Automatikusan sötétedő külső tükör? Nincs megfolyva benne az elektrokróm folyadék? Sokzónás digitklíma? Hűt? Tovább is van, mondjam még?

Xenon lámpa van, csak nem működik

Minden hirdetés alatt ott szerepel, hogy tájékoztató jellegű, nem minősül ajánlatnak és még a változtatás jogát is fenntartják.

Nem minden rosszul leírt felszereltséglista mögött kell rossz szándékot feltételezni. Könnyen előfordulhat, hogy például összekeveredik két nagyon hasonló autó papírja a kereskedés asztalán, vagy feltételezik, hogy egy nagy Volvo-ban van ködfényszóró – nem volt.

Érdemes a vásárlás előtti átvizsgálás után összevetni a szakértő által felvett felszereltségi listát a hirdetésben szereplővel, és ha van eltérés, akkor azt tisztázni a kereskedővel. Ez otthonról nem fog menni!

Műszaki állapot

Hát igen. A végére maradt az a dolog, amit bármennyire is nézzük a hirdetést, bármennyit faggatjuk az eladót, nem fogunk tudni kideríteni, ha nem vagyunk a helyszínen. Mi sem!

Sok ügyfelünk érdeklődik nálunk, mielőtt megrendelné a teljes körű helyszíni átvizsgálást tőlünk, hogy elküldene néhány hirdetést előzetesen, nézzük át, hogy melyiket lenne érdemes egyáltalán vizsgáltatni.

Ha nem is utasítjuk vissza csípőből az ilyen felkéréseket, mindig leszögezzük, hogy a szakértő is ugyanazt a hirdetést látja, mint az ügyfél. A „papír” mindent elbír, a mesél is papírra születtek, mégsem hisszük róluk, hogy igazak. Szívesen kiválasztunk az alternatívák közül egyet, ami a legígéretesebbnek tűnik, de mindig tisztázzuk, hogy a helyszínen minden borulhat, ne ránk legyen mérges, ha 10 perc után kiderül, hogy rommá volt törve az autó.

Szétesett burkolatok: ilyenek miért nem látunk a hirdetésekben?

Az autók műszaki állapota kizárólag a helyszínen, minél jobb technikával, minél több tapasztalattal rendelkező szakértő jelenlétében állapítható meg. Ha nincs lehetőség a személyes megtekintésre, mert például több száz kilométerre található lakhelyünktől az autó, akkor keresni kell egy szolgáltót, például minket, aki profin átnézi a kiszemelt autót, majd a vizsgálati eredményeit a rendelkezésünkre bocsájtja. Fontos, hogy a szolgáltató független legyen, akinek egyetlen érdeke, hogy a vizsgálati díj ellenében a saját ügyfelét tájékoztassa minél teljes körűbben.

Hallgassunk is a szakértőre, ha már fizettünk neki

Sokan nem hiszik el, hogy mondjuk egy fékcsere akár 200.000,- Ft-is lehet, aztán a szervizben méltatlankodnak a számla láttán, vagy annak ellenére nem csináltatnak az autón egy rutin karbantartást, hogy ezt minden esetben javasoljuk, aztán csodálkoznak, hogy tönkrement a motor. Igazságügyi szakértőként hetente több megkeresést kapok, hogy használtan vásárolt autójuk nem sokkal az adás-vétel után tönkrement, adott esetben több százezer forintért javítható hibát produkált.

Ezeknek az ügyeknek a nagy része könnyen megelőzhető, egy vásárlás előtti állapot felméréssel, hogy a szakértő véleményére támaszkodva meg se vegyük a súlyos kockázatokat hordozó autót, úgyhogy az ilyesmire nagyon érdemes áldozni. Vásár után okos a paraszt – tartja a mondás, de ennek nem feltétlenül kell így lennie. Tudunk segíteni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.03
A HangZóna mai vendége Pintér László r. alezredes. ..
2024.10.03
Káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós....
2024.10.03
Pánik a reptéren.   ..
2024.10.03
Összehangolt akció zajlott Kaposváron és vonzáskörzetében, 94 szabálysértővel szemben léptek fel a....
2024.10.03
A német gyártó a 19A 00010 ZDK-259-101-es számú alkatrészként is ismert ketchupot osztogatta ingyen....
2024.10.03
Stabilizálódni látszik a cégautóflotta-piac, az új autók beérkezése újra a régi ütemben zajlik, a....
2024.10.03
A sofőrös limuzin valódi rétegmodellnek számít, hiszen bár igény van rá, kevés fogy ilyen autóból.....
2024.10.03
Az utolsó versenyhétvége következik a kamion Európa-bajnokság idei szezonja során, Spanyolországban....
2024.10.03
Rossi Moor tegnap sikeresen megkezdte az  MMR csapat pilótájaként a hivatalos tesztet a Moto 2 es....
2024.10.03
Az elektromos minibuszuk napelemekkel és 65 hüvelykes kijelzővel is rendelkezik. ..