Mesél a szakértő -Mi baja lehet az egyszerű Suzukinak? | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő -Mi baja lehet az egyszerű Suzukinak?

2020.07.17.

Egy jó kis Swift-el nem is lehet mellé nyúlni, igaz? Nem.

Abszolút jó városi autó választás a hazai gyártású Swift. A 2004-ben megérkezett buborék alakú kivitel óriásit lépett elődmodell „mi autónk”-hoz képest. A szigorúan a funkcionalitásra koncentráló klasszikus Swift után, a 4. generációs modell egy sokkal jobb minőségű, ráadásul friss dizájnnal rendelkező autót kezdtek gyártani Esztergomban, amely ugyanakkor megőrizte a korábbi kivitel műszaki megbízhatóságát és sok opciós extrát kínált.

Suzuki Swift-et használtan

Mi a cégnél örülni szoktunk, ha Swift-et kell vizsgálni. A legtöbbe esetben legfeljebb a kopó-forgó alkatrészek, féktárcsák, fékbetétek, kuplung és gumiabroncsok állapotában tudunk „belekötni”, de műszakilag nem nagyon van keresni valónk. A jellemzően 1.3-as japán benzinmotorokon tulajdonképpen ismeretlen jelenség az olajfolyás. A 2010-es modellfrissítésig a 68 kW-os egyhármas volt a hegemón erőforrás. Az egyszerű, szívós kivitel nem hagy sok teret a meghibásodásoknak. (Modellfrissítés után érkeztek a változtatható szelepvezérlésű motorok, de azok is elég jól teljesítenek immár 10 éve.)

Lerágott csont, de a kopó-forgó alkatrészek szükségszerű cseréjén kívül az időszakos karbantartás elvégzése, valamint a vezérlés csere amolyan kötelező kűr hasznát autó vásárlás után. Erre bár fel kell hívni az ügyfelek figyelmét, mert aki nem járműfenntartóként éli az életét, annak miért is kellene tisztában lennie ezzel, nem számít különleges, Swift-specifikus dolognak.

Csak 140.000 km

Ekkora futásteljesítmény egy ilyen motornak meg sem kottyan, sőt azt is könnyen el tudom képelni, hogy esetleg az eredeti kuplungalkatrészeket találjuk benne.

Az utastében elkopik a kartámasz, kifényesedik a műanyag kormány, de általában nem kotyognak az ülések, megy a tükörállítás, dolgozik a klíma és nincs semmi komolyabb elhasználódás a beltérben.

Ez eddig nagyjából a gyártó és kevésbé a használó érdeme. De ha bajba kerülünk az úton, az Suzuki nagyon csúnyán törik.

Ami nem változott az elődmodellhez képest, az a japánosan könnyűre épített karosszéria. A kocsi saját tömege nem éri el az egy tonnát. Ezt elsősorban persze méreteinek köszönheti, de azért számít az is, hogy karosszéria elemei vékonyabb anyagúak, mint pl. egy német autón, hogy a merevítőelemek sem olyan vastagok, mint esetleg más kocsikon. Szóval, ha a Suzuki (vagy bármilyen hasonló felépítésű autó) ütközik, akkor jelentősebb mértékben roncsolódik.

 

A vizsgálat félbeszakadt

A szakértő minden nap több autót vizsgál. Egy autó közelébe érve akaratlanul is megakad a szeme az illesztési hibákon, színeltéréseken és deformációkon. Ez még akkor is így van, ha ezek a jelek alig észrevehetőek. Ez a munkája, ebben profi, ezért fizetik.

Korábban egy egész esettanulmányt szenteltünk a félbeszakadt vizsgálatoknak. Sajnos ez a Swift is ezt a listát hosszabbítja, mert hátulról ránézve valami gyanús lett.

Ilyen esetben, mielőtt a részletes átvizsgálást – számítógépes diagnosztikát, próbautat, esztétikai állapot felvételt, gumik és futómű összeírását megkezdenénk, előkerül a rétegmérő. A legtöbb esetben igazolódik is a gyanú.

Rétegmérés a C-oszlopon

A jobb hátsó ajtót kinyitva a C-oszlopon a műszer csaknem 3 milliméteres rétégvastagságot mutatott, ami a gyári kivitel szerinti 50 mikrométer hatvanszorosa! Ez alapján nem lehet másra következtetni, mint arra, hogy szerkezet merevségéért felelős oszlop korábban jelentősen sérült.

A csomagtér ajtót felnyitva azt láttuk, hogy a jobb hátsó sárvédő hegesztése nem gyári kivitelű volt. A belső burkolatok – így a C-oszlop burkolatának, a hátsó nyílás műanyag küszöbburkolatának – rögzítése nem volt megfelelő. Az elemek elálltak, mozogtak.

A kegyelemdöfést mégis a csomagtér fenéklemezének állapota adta meg. A spórolós javítás során erre már nem jutott pénz. A fenéklemez a korábbi ütközésben megsérült, deformálódott, de azt se nem cserélték ki, sem pedig nem húzták vissza eredeti állapotába, hanem úgy hagyták, ahogy volt: hullámosan, deformáltan.

Miután ezeket lemértük és fotón is dokumentáltuk, felhívtuk az ügyfelünket, hogy ezek után kívánja-e, hogy elvégezzük a további vizsgálati lépéseket, vagy köszönjük meg a szíves látást és búcsúzzunk el a járműtől és a kereskedőtől. Ez utóbbit választotta és másik autót keresett.

Miért baj egy ekkora korábbi sérülés?

Nem csak anyagi kár ér valakit, aki egy ilyen mértékben sérült kocsit megvásárol úgy, hogy nem tud róla. Az anyagi kár -jó esetben – csal akkor fog realizálódni, amikor el akarja majd adni a kocsit és a vevője csak sokkal olcsóbban akarja majd emiatt megvenni a kocsit. Rosszabb esetben az első hozzáértő ember, aki meglátja, felhívja majd a figyelmét erre és kezdődhet a végeláthatatlan és borzasztó drága jogi hercehurca a hibás teljesítéssel.

Ezen kívül figyelembe kell venni, hogy az ilyen mértékben sérült és ilyen minőségben javított autók előbb-utóbb csúnya rozsdásodásba kezd majd, amit szintén nem lesz olcsó helyreállítani. És ne felejtsük el azt sem, hogy ezek a kocsik gyakran beáznak, mint a néhány hete itt bemutatott Megane is…

A legveszélyesebb azonban az, hogy egy ilyen karosszéria már soha nem fog olyan szintű védelmet biztosítani a bent ülőknek, mint egy eredeti. Ezért egy ismételt baleset során – amire reméljük soha nem kerül majd sor – ki tudja milyen személyi sérüléseket okoz az, hogy a kocsi nem a tervezettnek megfelelően deformálódik majd.

Valaki megvette

Ez a megrendelés hozzánk egy hónapja érkezett. A rendszám alapján lekérdeztem az állami nyilvántartást, ahol 2020. június 8. dátummal szerepel egy eredetiségvizsgálat, vagyis az autó azóta gazdára talált. Nyilván nem a mi ügyfelünknél, ő megmenekült ettől a potenciális koporsótól, mert a vásárlás előtti átvizsgálást választotta.

Ő inkább keresett egy másik autót. A fél évvel idősebb, szintén 140 ezer km környékén járó fehér színű Swift átvizsgálása során korábbi kárt nem találtunk, cserébe nélkülözni kell a szervizkönyvet és persze nagyszervizt csináltatni. Okos döntés, örülünk, hogy segíthettünk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....