Mesél a szakértő – Már a hirdetés is gyanús volt | Autoszektor

használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Már a hirdetés is gyanús volt

2020.11.14.

Pedig a képek alapján gyönyörű volt az autó.

Amikor a használt autó vásárlás, vagy vásárlás előtti állapot felmérés megrendelése előtt arról faggatnak azt ügyfelek, hogy milyen autót érdemes venni, sokszor felmerül lehetőségként a Volkswagen Golf. A típus egyértelműen a kategória királya. Nagyon ad rá a VW, hogy ezek a modellek mindig az adott kor és szegmens legmagasabb technológiai színvonalát képviseljék, elég egy pillantást vetünk az új, immár nyolcadik generációs Golfra.

A 4. generáció óta ráadásul minőségben, megjelenésében, anyaghasználatában is a prémium szegmenset idézi meg ez az alsó-középkategóriás autó. Az ötös 2004-ben került a piacra. Bőséges motorkínálata mellett ebben a modellben jelent meg a Golfoknál a DSG váltó is.

A kivitel és a felszereltség is eléggé tág határok között volt változtatható. Tudom, mert 2005-ben szüleim új autójának kiválasztásakor elég sokat foglalkoztam a dologgal. Akkor egy 1.6 FSI Sportline kivitel mellett döntöttünk és nem bántuk meg. A 14 együtt töltött év és a több mint 180.000 megtett kilométer alatt egy vízhűtőt, egy injektort és talán stabilizátor rudakat kellett rajta cserélni, no meg megadta magát a központi zár. Természetesen évente márkaszervizben végezték el a kötelező karbantartásokat. Egyszóval megbízható autóról van szó és már csak a neve alapján is képvisel valamiféle presztízst.

Mára a Golf ötösök legidősebbje 16 éves. Áruk ennek megfelelően ereszkedett a széles körben megfizethető kategóriába, ugyanakkor kategóriatársaihoz (pl. Peugeot 307) még mindig versenyképes. Egy igazán jó állapotú Golf 5 1.6 most másfél millió forint körül ér, minden meglévő hiba azonban csökkenti ezt az árat.

13 éves, 130.000 km-es és még piros is!

Ügyfelünk egy ígéretes adatokkal rendelkező 1.6 Sportline-ként hirdetett autót nézett ki. Az internetes megrendelésben megadta a hirdetés URL-jét, ami nem csak azért jó, mert így nem kell bepötyögnie a kocsi eladójának elérhetőségét, hanem azért is, mert így mi is tudunk előzetesen tájékozódni, hogy milyen munka várható. Az autót 1,6 millió forintért kínálják.

A hirdetést természetesen PDF-ben lementjük az ügyfél mappájába, ezért tudok most idézni belőle. Rögtön megragadta a szememet, hogy Sportline kivitelű. Mivel 14 éve elég sokszor átrágtam magam a Golf V. Sportline felszereltségi listáján, majd bő öt évig én jártam a kocsival, pontosan tudom, mit kell tartalmaznia a felszereltségnek és hogy milyen felnivel adták ki őket.

Azonnal feltűnt, hogy nem sportülések vannak benne és hogy a könnyűfém keréktárcsák sem eredeti Sportline felnik. Ezen kívül a legnagyobb truváj, hogy 15 mm-el ültetett sportfutóműnek kell lennie alatta, ezt kép alapján nem könnyű eldönteni, de a kerékjáratok szabad magassága alapján itt sem stimmelt a dolog.

Sima Trendline

A VW-csoport autóinál nagyon gyorsan meg lehet tudni, hogy milyen alapkivitelben készült. A csomagtérben és a szervizkönyv első lapján megtalálható, úgy nevezett vevőszolgálati matrica tartalmazza a rövidített elnevezést. Első dolgunk volt, hogy ezt megnézzük és láss csodát, a legpuritánabb kivitellel, Trendline-al volt dolgunk.

A "TREND" felirat árulkodik

Az irodában lekérdeztük alvázszám alapján a kocsi gyári kivitelét és kiderült, a mai szemmel nézve szegényes alapfelszereltségen túl csak az ESP-t rendelték meg hozzá. Némiképp árnyalja a dolgot, hogy a kocsi osztrák és amit ott ugyanúgy Trendline néven fut, az nálunk nem ugyanaz a felszereltség. Kitalálhatják az olvasók, odakint több extrát tartalmaz a Trendline felszereltség, mint itthon. Itt a kettő helyett négy elektromos ablakemelő és sima fekete tükrök, kilincsek és díszlécek helyett mindezek fényezett változata került az autóra.

A lényeg, hogy a Sportline kivitel legnagyobb húzásai, a sportfutómű és az első sportülések nincsenek a kocsiban.

Mi van ezzel a kilométerrel?

Nem egész 130 ezer kilométer, az évi 10.000-es futásteljesítményt jelent. Az Eurotax katalógusban erre a járműkategóriára az átlagos éves futás 15.600 km, ami mostanra 245.000 km-re rúgna. A különbség feltűnő, ezért a diagnosztikával megpróbáltuk kideríteni vajon mi igaz ebből.

A kocsit szervizkönyvvel hirdetik, ami nagyon jó, csak azt felejtették el beleírni, hogy nincs vezetve. A szervizkönyv utolsó bejegyzése 2011 decemberéből származik, amikor 33.000 km volt a kocsiban. Érdekes, ez majdnem éppen az előbb említett átlag és nincs okunk azt feltételezni, hogy az ezt követő 9 évben nem így használták a kocsit, hiszen az frissen lett importálva a sógoroktól.

Részlet diagnosztikai lekérdezés jegyzőkönyvéből

A diagnosztikai lekérdezésben csak a műszeregységből kiolvasható adat szolgáltatott direkt információt és az nyilván megegyezett a kijelzett értékkel. Viszont a következő átvizsgálásig hátralévő út FIGYELEM: 1.165.500 km volt! Ez semmiképpen sem lehet valós érték, hiszen ennek az autónak 15.000, vagy ennek legfeljebb a duplája lehet a szervizintervalluma. Legjobb tippem, hogy a valós futás valahol a katalógus által is említett 245.000 km környékén lehet, de sajnos ezt egyértelműen bizonyítani nem tudom. Segítséget nyújthatnának a különböző járműtörténeti lekérdezések, de mivel azok eredménye nem garantált, most nem dobtam ki az ablakon erre 5-6 ezer forintot a cikk kedvéért. Elég csak a kormányra ránézni: egy 130.000 km-t futott Golf bőrkormánya nem így fest és a belső ajtókárpit se ereszkedik meg ennyitől…

De állapotot veszünk nem kilométert!

Az erős gyanú, hogy ebben az autóban kétszer ennyi kilométer van, sajnos csak a kisebbik baj, volt ezzel a kocsival. A központi zár (típushiba) nem működött, a hátsó ablakfűtés áramköre szakadt volt. Ezt, ha éppen nincs párásodás, amikor egy gyanútlan vevő megnézi a kocsit, vagy nem jut eszébe ezt is tesztelni, bekapcsolni, akkor diagnosztikai műszer nélkül ez ki sem derül, cserébe annál bosszantóbb hiba, amikor észrevesszük.

Ezekkel a hibákkal is együtt lehet még élni, nem is ez volt, ami kiverte a biztosítékot, hanem az, hogy korábban milyen szinten lett összetörve a kocsi.

Részlet a GOR-CAR digitális állapotlapjából: minden jobboldali pirosban!

A festékréteg mérés eredménye önmagáért beszélt. A bal első sárvédőn kívül a kocsi minden jobboldali elemét javították és ebbe sajnos beletartoznak a küszöbök és az oszlopok is. A jobb hátsó sárvédőn a műszerünk méréshatárának közelében, 2.356 mikrométeres érték volt mérhető, ez a 20-szorosa a normális értéknek! A jobboldali ajtókon 8-900 mikron is előfordult, az első sárvédőn a normálisnak mondható átfényezés értéke, 200 mikron volt mérhető.

Az igazi ámulat az oszlopok és küszöbök takart felületeinek mérésekor következett. Itt az 50-70 mikron helyett mértünk a C-oszlopon 1.500, a küszöb hátsó részén 2.200 mikrométert, de a küszöbön elöl is 7-800, illetve a többi oszlopon mindenhol 500-1.500 mikron körül jelzett festékrétegmérő. Magyarul ez a kocsi jobbról olyat kapott, hogy fal adta a másikat.

Mindezek mellett eltörpülnek további, kisebb hibák, mint például a kalaptartó baloldali zsinór akasztójának törése. A könnyűfém keréktárcsák felszerelése elvileg OK, de azok milyen állapotban vannak? Mind a négy peremsérült! Ennél még egy acéltárcsa-dísztárcsa komináció is esztétikusabb.

Mi ebből a tanulság?

Az, hogy ami túl szép, hogy igaz legyen, az általában nem is igaz. Ezt sokan nem hiszik el, pontosabban hisznek abban, hogy ők a kivételek és valami csoda folytán megtalálták a legtutibb vételt. Olyan ez, mint a királyfi fehér lovon: „...a királyfi oly kevés, s az, hogy jön tévedés”

De nem kell feltétlenül beleszaladni az ilyenbe. Van, aki tud segíteni, hogy elkerüljük az ilyen és ehhez hasonló ballépéseket, amik nagyon a pénztárcánkra mennek. Mivel ez az autó a javítások ellenére viszonylag szépen volt fújva, jó volt a motorja, váltója és fékrendszere, egy átlagos autóvásárló a felsoroltakból rossz esetben semmit sem észre és hazavisz ez óratekert, visszajavított és kisebb, de annál bosszantóbb hibáktól hemzsegő autót.

A másik út, hogy vásárlás előtt, bármilyen ígéretes is a kiszemelt kocsi, rendelnek rá egy előzetes, teljes körű helyszíni használt autó átvizsgálást, higgyék el, megéri!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.01.21
Ha a járvány után normalizálódik a helyzet, véget vethet a Forma–1-es versenynaptár folyamatos....
2021.01.21
Gerald Peigneux Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2021.01.21
Baleset miatt torlódás alakult ki az M1-es autópályán Budapest felé a Fejér megyei Nagyegyházánál....
2021.01.21
Mintegy 5,7 milliárd forint értékben megkezdődik két 45 méteres komp és két, 35 méter hosszú....
2021.01.21
A World Highways szerint 2020-ban javult a közlekedésbiztonság színvonala Japánban. ..
2021.01.21
Kínai partnerrel közösen gyárthat mellékvonali motorvonatokat a MÁV Szolnokon - közölte az....
2021.01.21
A Hyundai Motor új képeket közölt vadonatúj városi (B-szegmens) szabadidőjárművéről, a Bayonról -....
2021.01.21
Összeütközött egy kamion és egy kisteherautó az M0-ás autóút 25-ös kilométerszelvényénél, az M1-es....
2021.01.21
Súlyos sérüléssel végződött a körforgalomnál történt baleset a 710-es számú főúton - írja a police.....
2021.01.21
Mérnöki fejlesztő központot hoz létre Veszprémben a ThyssenKrupp magyarországi központja 2,2....