Mesél a szakértő – Nem akarod tudni, mennyire volt összetörve | Autoszektor
használt autó vásárlás

Mesél a szakértő – Nem akarod tudni, mennyire volt összetörve

2022.02.17.

A 2008-as Mazda 2 előző életében kifli lehetett.

A japán gyártó gyorsan népszerűvé vált kisautója, a 2-es Mazda elég gyakori vendég nálunk. A teenager éveit megkezdő autóban 158.000 kilométert mutatott a műszeregység. Hamar megbukott nálunk ez a kocsi, mert a karosszériáján olyan dolgok voltak láthatók és mérhetők, ami miatt már nem nagyon javasolnánk a megvételét. Egy újabb vásárlás előtti használtautó átvizsgálás igaz története.

A futásteljesítmény nem igazolható

Import autó, ezért a Járműszolgáltatási Platform lekérdezéssel nem megyünk sokra, ott annyi lesz az első regisztrált futásadat, amennyire visszatekerték, amikor behozták. Na, jó, ne legyünk rosszmájúak, nyilván nem minden behozott autó óráját állítják vissza, maradjunk annyiban, hogy erős a csábítás.

Főleg, ha a szállításkor elveszik a szervizkönyv, és ezzel még egy bizonyítási lehetőség kiesik a kezünkből. Ennek a kocsinak sem volt meg a szervizkönyve, de végül a szemrevételezés és a motorikus állapot alapján nem tudtunk belekötni a futásteljesítmény valódiságába. Végül is a 13 év alatt összeszedett csaknem 160.000 km – feltételezve, hogy ezt második autóként használták – nem is annyira hihetetlen. Ez 12-13 ezer kilométer évente.

A hirdetés

Nagyon fontos kiindulópontja a járművek felmérésének a hirdetés több szempont szerinti vizsgálata. Ha valamit túldicsérnek, az már eleve gyanús. Jó bornak nem kell cégér – mondják és valószínűleg éppen az igazságtartalma miatt válhatott közhellyé ez a mondás.

Két helyen is megütötte a szemünket a kocsi kiemelkedően jó állapotára utaló szöveg. Az egyik mindjárt a hirdetés főcímében volt olvasható: „Nagyon szép”. Persze a szépség relatív, meg ízlések és pofonok, de egy alsókategóriás, 13 éves, már-már kiszolgált autó a legtöbb esetben nem a család liebling-je, nem egy nagy becsben tartott versenyparipa, hanem inkább egy igásló és a legritkább esetben marad olyan állapotban 10+ évesen, amire azt lehet mondani: nagyon szép.

Aztán az állapot rubrikában a „kitűnő” kifejezés szerepelt, amit, megint csak a fenti eszmefuttatás mentén, fenntartásokkal kell kezelni. Ráadásul, ha ennyire fényeznek egy eladó autót, akkor a várakozásaink is nagyobbak, a csalódás mértéke pedig ezzel egyenesen lesz arányos. Így jártunk itt is.

Belül a futásteljesítménynek megfelelő állapotúó

Tény és való, hogy a 158 ezer megtett kilométer nem hagyott mély nyomokat az enteriőrön. Az ülések nem voltak kiülve.

A kormány nem volt különösebben megkopva, a szőnyegbetétek még mindenhol a gyáriak voltak. Ezek segítettek végül alátámasztani azt, hogy a futásteljesítmény nem módosították eladás előtt.

Felnyitom a hátulját

Odaáig mindenki eljut egy használt autó áttekintése közben, hogy azért minden ajtót kinyisson. Persze ez sem biztos, volt már, hogy az egyik ajtót nem működtető központi zár hibájára csak később jött rá valaki, pedig, ha csak rápróbált volna a kilincsre, már ki is derült volna a hiba. Még a csomagtér fedelet vagy -ajtót is felnyitják, azonban a csomagtartó alsó kárpitjának megemelése már elmarad. Pedig alapvető fontosságú vizsgálati lépésről van szó, a múltkor így bukott le az Opel Insignia, aminek úszómedence volt a csomagtartójában.

A 2-es Mazdánál vizet nem, azonban rozsdát annál többet találtunk. Ehhez még nem kell baleset, sajnos a gyártmány az átlagosnál jobban hajlamos a korrózióra. A fenéklemez hegesztési vonalaiban már felütötte a fejét a vörös ördög.

Kezdődnek a baljós jelek

A problémák az autó jobb hátsó részén kezdődtek. A jobb hátsó ajtó mögötti küszöbrészen leakadt a rétegvastagságmérőnk, pedig az az emelt méréshatárú eszköz, ami akár 5 mm-es vastagságot (5.000 mikrométer) is képes megmérni. Na jó, túlzok, később elárulom a pontos mért értéket is.

A küszöbön jól látható volt a maszkolás nyoma, ráadásul felülete egyenetlen, hullámos volt. A hátsó sárvédő illesztése sem volt rendben. Jobban megnézve kiderül, hogy az elemet, ami a karosszéria hegesztett része, valószínűleg kicserélték, mert a hegesztési vonalak szintén egyenetlenek és korrodáltak voltak már.

Igényesség a motorház fedélnél is

A kocsi eleje sem úszta meg az értő törődést. A motorház fedél külsején mérhető 200-280 mikronos rétegek még akár szakszerűnek is lennének nevezhetők, de ami az elem belső felületén várt, az mindent elárul a javítás minőségéről.

Amikor közelről megnézve szinte láthatóvá válnak az ecsetszálak nyomai, amikor az üregek környezetében már újrakezdődött a rozsdásodás, akkor biztosak lehetünk benne, hogy sajnos kontárok keze közé került az autó.

Ezt megerősítette, hogy a fedél kitámasztó rúdja is le volt fújva „kányhaezüsttel”. A csavarral rögzített elemeket a legtöbb esetben leszerelik – ez már csak a lakatolás miatt is szükséges – és még leszerelt állapotban fényezik le. Ez itt elmaradt és úgy ahogy volt, lefújták az elem belső részét is a járművön. Nagyon visszatetsző dolog.

És felmerül a kérdés: mi van akkor nem látható elemekkel?

Ha egy ilyen szembetűnő helyen ilyen minőségű a javítás, mi van a nehezen hozzáférhető alkatrészekkel? Hogyan végezték el az üregvédelmet? Olyan bizalmatlanságot szül ez a néhány feltárt tény, hogy hiába az 1,3 millió forintos vételár, az ember el kell, hogy forduljon ettől az autótól. Minél hosszabb távra keresünk autót, annál hamarabb.

Ezen kívül

A motorház fedél és a bal első sárvédő illesztési hézagja is kritikán aluli volt. A bal első fényszóró belülről (is) párás volt, és bár az esős idő miatt nem láttunk rajta konkrét repedést, a víz valahogyan csak bejutott a lámpatestbe.

Ha megnézzük a kocsi alját, az alvázat és a futóműelemeket, azonnal predesztinálódik egy alapos korrózióvédelem is.

Egyébként az autón a bal első ajtó, a jobb első sárvédő, az A-oszlopok és a jobboldali küszöb első részét leszámítva minden elem javítva volt. Igen, a tetőlemez is! Ami pedig a jellemző festékréteg vastagságokat illeti: A csúcsot 1.360 mikronnal a bal hátsó sárvédő állította be, de említésre méltó a korábban már szóba hozott jobb hátsó küszöb, ahol 477-es rekord volt mérhető. Ez utóbbin a gyári érték nagyjából 60-70 mikrométer között kellene, hogy legyen.

A hátsó tengelyen 11 éves abroncsokat találtunk, nyilván ezek voltak a rosszabbak, pedig hátra kellene feltenni a jobb állapotú gumikat. A pozitívumot, hogy könnyűfém keréktárcsák vannak a járművön, némiképp beárnyékolta, hogy az összes le volt padkázva.

Bölcs belátással

Ügyfelünket annyira elkeserítette a lesújtó vizsgálati eredmény, hogy el is engedte, hogy ebből az ársávból válogasson. Nem sokkal az első után megérkezett második megrendelése, ami szintén egy Mazda 2 volt, de már a következő modell.

Az újabb kivitelű, 2015-ös Mazda 2 1.5 Takumi csak 90.000 kilométert futott, sokkal jobban felszerelt volt, mint az „elődje”.

Ez lett helyette

Igaz, hogy árban éppen háromszor annyiba került, mint a kiflike, de ez a reális ár és vegyük bele, hogy várhatóan ezért a pénzért elég hosszú bosszúságmentes autózást kapunk. Ez a kocsi szervizkönyves volt, friss műszakival rendelkezett, és mindössze egy időszakos szervizelést és gumicserét tudtunk javasolni rá.

Nézd meg a videót!

A Youtube csatornánk rohamosan fejlődik, ideje lenne feliratkozni. Minden pénteken délután jelentkezünk leánykori nevén használtautós kérdezz-felelek adásunkkal, amit most már csak fogadóórának hívunk. A Mazda 2-es részletes esettanulmánya még novemberben volt terítéken érdemes visszanézni kifejtősebb magyarázattal is

Használtautó-vásárláskor érdemes élni a vétel előtti helyszíni átvizsgálás lehetőségével, hiszen egy értő vizsgálat mindenképpen képes kiszűrni a legnagyobb kockázatokat, ha pedig ilyen nincs a feltárt kisebb hibák és hiányosságok alku pozíciót adhatnak a vevőnek. Ezen kívül általában jól meghatározhatók a várható költségek is, így elkerülhetők a vásárlás után a szervizben minket érő kellemetlen meglepetések.

További autós tartalmakért kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....