chiphiány

Mi lesz az autók árával a chiphiány után?

2021.11.18.

Bár az chiphiány végét még közel sem látni, mivel a hírek szerint csak 2023-ban lábalhat ki belőle teljesen autóipar, azt már most látni, hogy mekkora károkat okozott. Az AlixPartners tanácsadó cég szerint a félvezető chipek hiánya 2021-ben várhatóan 210 milliárd dolláros bevételkiesésbe fog kerülni a globális autóiparnak, és a végét nem látni, tehát még lehet változás. Amit látunk, azok a hosszú szállítási idők és a rendkívül magas árak - de mi lesz utóbbiakkal hosszú távon?

A CNBC által bemutatott előrejelzés csaknem kétszerese a korábbi, májusi 110 milliárd dolláros jóslatnak. A New York-i székhelyű cég 60,6 milliárd dolláros kezdeti előrejelzést adott ki január végén, amikor az alkatrészprobléma miatt az autógyártók csökkentették a termelést az üzemekben.

„Természetesen mindenki abban reménykedett, hogy a chip-válság mostanra enyhül, de a sajnálatos események, mint például a járvány miatti lezárások Malajziában és a másutt folytatódó problémák súlyosbították a dolgokat” – mondta Mark Wakefield, az AlixPartners autóipari szakértője.

Olyan világba léptünk, ahol a legtöbb márka és modell esetében a kereslet meghaladja a kínálatot és úgy tűnik, ez jó ideig így is marad. De mit hozott eddig a chipválság? Bizonyos modellek nem elérhetőek, ami igen, arra nagyon sokat kell várni, megnőttek az árak, és ami számunkra most a legérdekesebb, hogy a hírek szerint eltűntek vagy legalábbis jelentősen lecsökkentek a kedvezmények.

Utóbbiakat az autóipar üzleti modelljének legproblémásabb részének szokták nevezni. Jelentős különbségek vannak egy-egy ugyanolyan autó végső ára között attól függően, hogy hol veszi meg az ember és részben emiatt is nehezen megvalósítható az online kereskedelem az autóiparban. Az autók esetében pont fordítva van, mint lenni szokott: online drágább. Vajon megváltozhat-e ez a helyzet?

Ha a jelenlegi helyzetet nézzük, nem minden gyártó szenved egyformán. Úgy tűnik, a Hyundai, a Kia, a Tesla és a Toyota továbbra is viszonylag jól teljesít, a Volkswagen csoport valahol középen van, a Jaguar Land Rover pedig az legsúlyosabban érintettek közé tartozik. A Ford és a Volvo úgy módosította a felszereltségi szinteket, hogy csökkentse a szükséges chipek számát, így rövidebb átfutási időket kínálnak, mintha az eredeti specifikációval gyártanák az autót.

Mit fognak tenni vajon azok a gyártók, akik elérik, hogy újra visszaálljon számukra a chipek szállítási a régi ütemre? Az ICDP autóipari kutatószervezet előrejelzése szerint várhatóan a szerencsések kihasználják majd, hogy a többiek még mindig rendkívül hosszú szállítási időkkel tudnak csak autót eladni. Ezért felpörgetik a gyártást, mivel úgy tudnak jelentős piaci részesedést elvenni a versenytársaiktól, hogy közben jelentősen magasabb profitot könyvelhetnek el az eladott autókon, mint korábban, mivel nem kell kedvezményeket adniuk, a gyors gyártás és szállítás önmagában elég a vásárlók meggyőzésére.

Eddig minden rendben – ha aztán ott stabilizálódna a helyzet. De ez nem így lesz, hiszen a kezdetben vesztes, de később megfelelő chip ellátást elérő gyártók vissza akarják majd nyerni az elvesztett piaci részesedést, és a most lecsökkent keresletükhöz képest magasabb szintre akarják emelni a termelést. Kampányokkal, árengedményekkel kell majd visszavágniuk. Az első gyártó, aki elérte a kezdeti nyereséget, nem akarja elveszíteni azt, amit megszerzett, ezért ugyanazokkal az eszközökkel fog visszavágni. És így érünk el újra oda, ahol voltunk. 

Konkrét árcsökkentés nem szokás az autóiparban, a kedvezmények változtatása a fő mozgástér hagyományosan. Így tehát várhatóan a hiány végével magasabb szintről indulva, de magasabb kedvezményekkel érünk majd el a válság előttinél persze drágább, de végül nem sokkal magasabb árakon elkelő autókhoz.

Az autógyártók most az év végi profitjaik mellett azon aggódhatnak, hogy ne kerüljenek hosszú távon tartós piaci részesedésvesztésbe, és ennek következtében tartós versenyhátrányba. Az autóipar legfontosabb csatáit ma valószínűleg a beszerzési osztályok vívják, rajtuk múlik az egyes szereplők sikere.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....