Nitrogén-oxid szenzor

Miért ennyire drága a nitrogén-oxid szenzor? 2. rész

2025.06.24.

Az első rész se volt egyszerű, de most jön a hidegzuhany.

A nitrogén-oxid szenzorok működésével kapcsolatos cikkünk első részében eljutottunk a felépítéstől a működési ciklus első részéig. Most jöjjön a befejezés és az kérdésre adott válaszunk is.

A harmadik szoba

A szenzor utolsó állomására a gáz már tiszta oxigéntartalom nélkül érkezik. De van benne minden más, szén-dioxidtól a vízgőzön át a tiszta nitrogénig. Minkezek ezek közül minket most a NOx-ok érdekelnek. Az elektrokémia (kicsit nagyobb feszültségen, mint az előző cellában) tovább működik és a nitrogén-oxidok az elektronok hatására redukálónak, a folyamatban újra tiszta oxigén és ionja jelenik meg, és ezt újra szivattyúzzuk. Mivel az itt megjelenő oxigén már mind nitrogén-oxidokból származik, az itt jellemző áramerősségből már a NOx mennyiségét lehet kiszámolni.

Akkor küldjük is el az adatokat a vezérlőegységnek

Ácsi! Pár száz millivoltról, és mikroamperes nagyságrendű áramerősségekről beszélünk. Ha a kipufogóból ezeket a jeleket több méternyi kábelen vezetnénk az általában a motortérben található motorvezérlő egységhez (ECU), akkor ezek a jelek könnyen torzulnak és a két oldalon összefoglalt tudományunk mit sem érne.

Fizikailag is elkülönülnek az egyes részek: 1 - hálózati vezérlőegység, 2 - motorvezérlőegység, 3 - a szenzor vezérlőegysége, 4 - a szenzor

Nem, ezeket a finom jeleket helyben kell feldolgozni. Ha láttál már valamilyen szenzort, például hőmérséklet-, vagy nyomásérzékelőt, akkor láthatod, hogy az érzékelő egységen vagy van egy egyszerű csatlakozó, vagy kilóg belőle egy páreres kábel a végén stekkerrel. A nitrogén-oxid szenzorok nem így néznek ki. Az érzékelőfejből itt sokeres kábel jön ki. 2-2 ér a fűtés és pumpálóáram számára, a CAN-busz 2 kábele és még a referenciafeszültség jele. De legalább nem hosszú, mert a szenzor jeleit feldolgozó elektronika 40-50 centiméterre van a kipufogócsőtől, épp csak annyira, hogy bírja a hőmérsékletet.

Kábelköteg burkolatát hátrahúzva látható a 7 eres vezeték

Igen, minden egyes NOx szenzor külön kis számítógéppel rendelkezik, aminek a jelei már stabilak és a CAN-buszon keresztük kapja majd meg őket az ECO.

Most érkezünk el egy szomorú időszakhoz

Főképp német gyártmányú, ma 7-10 éves autókban nagyon sok NOx szenzor hibásodik meg. Ennek oka legtöbbször a fűtőkör szakadása, márpedig láttuk, hogy ha nem megfelelő hőmérsékletű a kerámia, akkor fuccs a mérésünknek. A sima szakadást azonnal felismeri a rendszer, de ha csak gyengélkedik a fűtés, akkor idő kell, hogy rájöjjön a vezérlés, hogy fals adatokat szolgáltat a szenzor.

A NOx-szenzor vezérlőegysége - közel van a "tűzhöz"

Furcsa, de mérgezés is érheti a szenzort. Ez akkor van, amikor az aktív felület szennyezőanyagokkal eltömődik. Ez a szennyező anyag gyakorlatilag lehet bármi, például a motor által nem kívánt módon elégetett motorolaj égésterméke, vagy az égéstérbe kerülő hűtőfolyadék gőzei. Az egyre rosszabb hatásfokkal dolgozó érzékelő egy idő után hibára áll.

És akkor cserélni kell

Erősen függően az adott típustól a nitrogén-oxid szenzorok ára 200 és 300 ezer forint között mozog. Persze – ahogy mindig – én most is gyári, új alkatrészekről beszélek, számlával, meg minden. Nem csak azért ezt veszem figyelembe, mert ezzel illik javítani, hanem azért mert a NOx-szenzor annyira finom jószág, hogy a legtöbb autóba hiába is szerelik bele az utángyártott alkatrészt, soha nem lesz jó vele.

A NOx szenzorok alkalmazása – pláne ilyen silány eredeti gyári minőségű termékek mellett – ismét egy nagy doboz muníció azoknak, akik azt hangoztatják, hogy a környezetvédelmi megoldások semmire sem jók, csak tovább drágítják az autózást.

Van olyan állapot is, amikor a vezérlőegység már tud a problémáról, hibakód is van, de a check engine még nem világít a műszerfalon

Mi minden esetre nagyon várjuk, hogy bebizonyosodjon, hogy a később gyártott szenzorok igenis képesek lesznek kiszolgálni a motor tervezett élettartamát és nem kell adott esetben (pl. egy V6-os esetében) szereléssel együtt egymilliót rálocsolni az autóra, szimplán a három tönkrement szenzor miatt.

Jól diagnosztizálható

Mivel a kipufogógáz kezelés igen erősen felügyelt területe a járműnek, ezért megfelelő műszerrel jól kimutatható, hogy ha ebben a rendszerben hiba van. A NOx-szenzorok általában nem egyik pillanatról a másikra mennek tönkre, hanem akkor is vannak már tárolt hibák a vezérlőegységben, ha csak kezdődő összeomlásról van szó. Éppen ilyet sikerült kimutatnunk egy 2017-es C-osztályos Mercedes vásárlás előtti helyszíni átvizsgálásán, amiben nem volt még 100.000 km!

Ezért továbbra is azt javaslom mindenkinek, hogy vásárlás előtt akkor is vizsgáltassa át a kocsit, ha viszonylag fiatal, vagy keveset futott autót néz, mert súlyos százezres rollerezéseket lehet elkerülni, és persze nem csak a NOx-szenzorokkal kapcsolatban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.07.08
A Continental AllSeasonContact 2 abroncsa lett a 2025-ös négyévszakos abroncsteszt győztese az ADAC....
2025.07.08
A gyártással foglalkozó KKV-k technológiai terveiről készült kutatás.   ..
2025.07.08
A FIM JuniorGP idei harmadik versenyhétvégéjén a csodálatos természeti adottságokkal rendelkező....
2025.07.08
A középső sávban való haladás az egyik leggyakoribb és legproblematikusabb jelenség, amivel....
2025.07.08
A Toyota Camrynél kevés ideálisabb főnöki cégautót tudok elképzelni. Elegáns, tágas, biztonságos,....
2025.07.08
A külföldi rendszámú autószállító járműveket ellenőrizték célzottan júniusban a közúti ellenőrök,....
2025.07.08
2025-ben első alkalommal hirdették meg a Gyártástrend magazin által szervezett Év Gyára....
2025.07.08
Egy innovatív ergonomikus motorkiegészítő-fejlesztés valósult meg a győri Széchenyi István Egyetem....
2025.07.08
Egy kémfilmre emlékeztető járműmanőver kavart feltűnést vasárnap (2025. július 6-án) a 8-as....
2025.07.07
A kényszer nagy úr, ám az autóipar, mint mindenre, az 50-es évek kihívásaira is talált választ. ..