Volvo XC40
Meglehetősen korrekt sajtóanyaggal állt elő a Volvo, amiben olyan beismerést tettek, amely még manapság sem megszokott az autóiparban. Ebben Henrik Green, a Volvo műszaki vezérigazgatója nyilatkozik. Állítása szerint a Tesla Model 3 érkezése alapjaiban változtatta meg a svéd márka első villanyautójának fejlesztését. Ugyan indított egy dedikált elektromos márkát a kínai befektetésből újjáépített autógyártó Polestar néven, most mégsem a számozott sorozatról van szó, hanem a teljesen elektromos Volvo XC40 városi crossoverről.
Éppen a fejlesztési folyamat kellős közepén érkezett ugyanis a Tesla első megfizethető tömegmodellje, amely olyan lenyűgöző adatokkal mutatkozott be, hogy a svédek is kénytelenek voltak reagálni rá. Ilyen volt például az akár 70 kWh feletti akkumulátor kapacitás. „Mi is megnöveltük az akkumulátor kapacitást.” – tette hozzá Green. „Előtte azt hittük, hogy megtaláltuk a tökéletes egyensúlyt méretben és költségben, de amikor megláttuk a Tesla termékét, azt mondjuk: talán tudnak valamit.” Ezért is történhetett, hogy végül az XC40 78 kWh-s akkumulátorcsomagot kapott a szériagyártásra szánt verzióba, a korábban tervezett 60 kWh körüli csomaggal ellentétben.
Az extra akkumulátormoduloknak köszönhetően növekedett ugyan az ár, viszont a Model 3-mal egy ligában versenyezhetnek hatótávot illetően. Érdekes módon a Polestar 2-vel szinte azonos áron, 39 900 euróért kapható az XC40 elektromos változata, noha a Polestar terméke egyértelműen a prémium irányába pozícionált. Cserébe akár több mint 400 kilométert is képes megtenni egyetlen töltéssel a WLTP mérések szerint, ráadásul 5000 euróval olcsóbb, mint a Model 3, 409 km hatótávú változatának német ára.
Kínos beismerést tett a Volvo mérnöke? Egyáltalán nem, mi több, igazán élvezetes belelátni, hogy mikor, miért és melyik gyártó dobásaira reagálnak a versenytársak. Stratégiailag már nincs különösebben jelentősége: a Model 3 már rég piacon van, mi több, éppen az Európai Év Autója díj egyik esélyese, az XC40 pedig szintén kapható, hamarosan meg is érkeznek az első darabok, méghozzá egy olyan piaci szegmensbe, ahol jelenleg nem tartózkodik senki. Vagy kisebb tudású crossoverek vannak jóval olcsóbban, vagy jóval drágább villany-SUV-ok a prémium gyártóktól. A középutat jelenleg csak a Volvo fogja képviselni.
Így viszont megtudhattuk legalább, hogy milyen folyamatok vezetnek oda, hogy akár a fejlesztési folyamat közepén változtassanak egy olyan kulcsfontosságú komponensen, mint az akkumulátorcsomag mérete egy villanyautó esetében. Számtalan hasonló esetet sorolhatnánk az autóipar történelméből, amikor egymásra igyekeztek rálicitálni az autógyártók, néha pénzt és erőforrást nem kímélve, noha csak pletyka szintén merült fel, hogy valóban versengés volt a háttérben. A Volvohoz hasonló bejelentések a mai napig ritkák ebben a közegben, így különösen becsülendő a svédek nyitottsága.
Ezzel tulajdonképpen ők az elsők, akik nyíltan beismerik, hogy a Tesla mára a piac legmeghatározóbb szereplője lett ennyire fiatalon is, akármennyire is nehéz ezt lenyelnie az európai autóiparnak. Felesleges versengés, méregetés és beszólogatás helyett, ami eddig jellemzőbb volt, a Volvo a beismerést választotta. Nem gyorsulásra invitálták a Tesla tömegmodelljét, hanem igyekeznek a piacon eldönteni a versenyt, hiszen tudják jól, hogy több gyártónak is jut hely a villanyosok között.
És akkor azzal a tényt még nem is említettük, hogy hamarosan gyártósorra kerülhet a Tesla Model Y, ami már tényleg az XC40 közvetlen versenytársa lehet. Nem csak az árréteget, vagy éppen a hatótávot illetően, de méretben és formailag is. Hogy lesz-e köztük kiélezett harc, az még a jövő zenéje, a Tesla mögött összegyűlt temérdek villanyos tapasztalat, egyelőre eldönti a versenyt. Addig is lehet tippelni: melyik a szimpatikusabb? A vicces üzengetés vagy a békés együttélésre való törekvés? Mindenki döntse el maga. Az biztos, hogy mind a kettő megoldásnak megvan a maga szépsége.