szakoktatás

Miért ne választhatna autós szakmát a fiatal?

2023.08.22.

Az Autós Nagykoalíció a Mobilitási Platformban szereplő partnereivel együtt elindította az autós szakmákat bemutató, azoknak perspektíváit ismertető sajtóanyag-sorozatát, melynek második részében a modern gépjárművekkel kapcsolatos feladatokat vesszük górcső alá. Jól látszik, hogy nem feltétlen kell az autójavításra, mint olajos szakmára gondolni.

A pályaválasztás előtt álló fiatalok és szüleik a továbbtanulási lehetőségeket bújva nagyon széles skálán választhatnak. Az autós szakmákat sokszor beskatujázzák a koszos, olajos munkák közé, de a mai modern autók esetében ez nem feltétlenül igaz. Ha valaki jobban szeretne a gépjárművek elektromos rendszerein dolgozni, akkor közel maradhat a szeretett négykerekűekhez anélkül, hogy a mechanikus részekkel közvetlen kapcsolatba lépne.

A járművillamosság is már több irányt vehet, hiszen a járműkommunikációs rendszerek, a komfort és elektromos rendszerek, valamint az elektromos járműhajtások karbantartása, diagnosztizálása és javítása is kifejezetten a tiszta munkák közé sorolható, ráadásul a szervizekben egyre nagyobb a megbecsülése azoknak a szakembereknek, akik ismerik és alkalmazzák azt a tudást, ami ezen speciális munkák elvégzéséhez szükségesek.

Az elektromos hajtások a megfelelő teljesítmény érdekében 50V feletti rendszerek, vagyis külön szabályozás alá esnek. Ma már nem ritka a 800V-os rendszer sem, melyet a nagyteljesítményű elektromos sportautókban alkalmaznak. Azon alternatív járműhajtási technikusok, akik jól diagnosztizálnak és javítanak ilyen „nagyfeszültségű” rendszereket, nem fognak unalomból mechanikus munkákat végezni a műhelyben. Az újautó eladási számok alapján nemsokára ezek a járművek is egyre nagyobb számban érkeznek a szervizekbe, és a jelenlegi, nagyon kevés szakember nem fogja győzni a szervizelési, javítási munkákat.

A komfort rendszerek, mint a navigáció, kijelzők, különböző elektromotoros rásegítő rendszerek mind igénylik azon szakemberek munkáját, akik jól tudják olvasni a kapcsolási rajzokat, értik a különböző alkatrészek közötti működési összefüggéseket, és a rendelkezésre álló mérőműszereket megfelelően használva fel tudják tárni a hibákat és ki tudják javítani azokat. A gyakori szoftverfrissítések és különböző extrák beszerelése vagy akár a vonóhorog-bekötés jól kiszámítható napokat is tartogat a sok hibakeresés között. Az ilyen rendszereken dolgozó diagnosztákra rengeteg sikerélmény és megbecsülés vár, ha folyamatosan fejlődnek és képzik magukat.

Az ADAS-rendszerek, vagyis a vezetéstámogató asszisztensek még nagyobb számítási kapacitást igényelnek és gyorsabb kommunikációt. Ezen rendszereken a javítási és kalibrálási feladatok kifejezetten tiszta környezetet igényelnek sokszor nem is végezhetők egy térben a mechanikus munkákkal. Mivel a jogszabályi környezet előírja ezen rendszerek alkalmazását az új járművekben, ezért, ha valaki erre szakosodna, akkor is fényes jövő áll előtte a fenntartó iparban.

Azáltal, hogy a járművek komplexebbé váltak, a hajtásmódok is folyamatosan bővülnek, nagyobb eséllyel találhatja meg minden fiatal azt a területet, ahol elmélyítve szakmai tudását, neki tetsző hasznos munkát végezhet a mindennapokban. - Bízunk benne, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy megmutassuk az autós szakma szépségeit a következő generációnak, hogy Magyarországon felkészült és motivált fiatalok váljanak az autóipar meghatározó szereplőivé - fogalmaz Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.

Háttér: Az Autós Nagykoalíció (ANK) egységes szakmai képviseletet nyújt a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás és gépjármű bontás területén, a teljes gépjármű életciklus mentén. A Mobilitási Platform célja a mobilitás társadalmi, technológiai és fenntarthatósági témáinak szakmai képviselete, feldolgozása, szintetizálása, szakmai háttértámogatás biztosítása a döntéshozatalhoz. A Mobilitási Platform az Autós Nagykoalíció vezetésével kezdi meg működését. Az Autós Nagykoalíció jelenlegi tagságán felül ide vár minden együttműködni szándékozó szakmailag kompetens szereplőt, aki képes és hajlandó irányított közös munkavégzés révén előrevinni a mobilitás komplex ügyét. Az Autószerelők Országos Egyesülete az elsőszámú és a legszélesebb szakmai bázison működő autójavítói érdekképviselet Magyarországon, mely a Mobilitási Platform tagjaként az Autós Nagykoalícióval együttműködve végzi szakmai és szemléletformáló tevékenységét, valamint az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyének szervezését.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.27
A Pécs felé vezető oldalon Bátaszék és Somberek-Pécsvárad csomópont között lesz lezárás. ..
2024.02.27
1377 autóst szondáztattak meg a Budapesti Rendőr-főkapitányság budai rendőrkapitányságainak....
2024.02.27
Könnyen koszolódnak, és úgy tűnik, elég könnyen rozsdásodnak is a Tesla Cybertruckok. ..
2024.02.26
Hétfőn az éjszakai órán két súlyos baleset is történt - jelenti a Katasztrófavédelem. ..
2024.02.26
Idén a kínai márkáké lesz a főszerep, de a Renault Csoport is jelen lesz a Daciával együtt. ..
2024.02.26
A 2024-es év autója a Renault Scénic. A modell 329 ponttal nyerte el az Év Autójaként is emlegetett....
2024.02.26
És rekord mennyiségű víz kellett az eloltásához.    ..
2024.02.26
Helyben előállított villamosenergia segíti a Magyar Suzuki energiaellátását: hétfőn hivatalosan is....
2024.02.26
Négykerekű, három személyt egymás mellett szállító, nagy teherbírású, mini terepjáró a Polaris....
2024.02.26
Ezúttal sem úszták meg a gyorshajtók. A Budapesti Rendőr-főkapitányság XVII. Kerületi....