Cupra Terramar teszt

Milyen a magyar Cupra? – Cupra Terramar VZ 2,0 TSI DSG 4Drive teszt

2025.05.07.

Győri gyártás, Golf GTI motor, és szörnyen dögös körítés, mindezt egy családi SUV-ban. A Cupra Terramarhoz könnyű kötődni.

Kezembe veszem a forgalmit. Oké, szóval, Cupra Terramar, 1,6 tonna, ami teljesen átlagos egy ilyen méretű családi SUV-nál. De várjunk, várjunk. 195 kW? Az akárhogy is számolom, 265 lóerő. Álljunk meg egy pillanatra. Nem pont ennyi most a Golf GTI? Oh, dehogynem. Ezek tényleg beledobták a GTI motorját egy városi terepjáróba? Oké, Márk, ébresztő, ezt egy átlagos Tiguan is tudja. Amit értek is, de ez nem egy Tiguan. Ez egy Cupra. Morcos orral, kormányra szerelt start gombbal, kagylóülésekkel, aszfalt szürke fényezéssel és bitang nagy fékekkel. Ez itt az óriási különbség.

Már akkor tudtuk, hogy teljesen megőrültek a spanyoloknál, amikor beletuszkoltak egy öthengerest a Formantorba, de úgy tűnik, hogy a hétköznapibb modellek szintjén is őrzik a sportosság mítoszát – hitelesebben, mint valaha. Ahogy a legtöbb Cupra modell esetében, úgy a Terramarnál is megadatott az a kiváltság a mérnököknek, hogy a legmagasabb polcokról válogathattak. Hiába közvetlen testvér a Tiguannal, annál sokkal, de sokkal dögösebb. Mégis méltatlanul keveset hallani róla. Ennek pedig az lehet az elsődleges oka, hogy 4519 mm-es hosszával épp a Cupra kínálat két rendkívül karakteres modellje közé, a Formentor és a Tavascan közé ékelődik.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a Terramarba ne szorult volna rengeteg karakter. Épp olyan látványosak a nyitáskor pixelenként felvillanó fényszórók, mint a rézzel tört felnik vagy a far egész széltében végigfutó hátsó lámpatestek és a hangsúlyos diffúzor. Ellentmondást nem tűrően marcona a millió légbeömlőre osztott orra, amire szüksége is lesz, hiszen a Tucsonnal, 3008-cal, Australlal, CX-5-tel, és Tonaléval egy szegmensben próbál kitűnni mindenkinél jobban viselt sportosságával. És ehhez még csak forszírozott kupésítás sem kellett, azt megoldották a tetővonal játékával optikailag.

Szépen komponált, letisztult és rendkívül jól összeszerelt a kabin. Nem olyan elvetemült, mint a Tavascan, de a hegyes és éles, legtöbbször szintén félfényes rézzel tört elemek miatt sportos hangulatot áraszt, a látványos és kényelmes kagylóülésekről nem is beszélve. Talán a fekete kabin is rátesz, de nem érződött tágasnak a beltér. 540 literes csomagtartója a nagyobbak közé tartozik a szegmensben, mégsem fért el benne hosszában egy babakocsi, és hiába megfelelő méretű a hátsó lábtér, a középső ülésen már nem férne el egy harmadik személy szellősen. Igen, egy családi autónál ilyeneket is le kell írni, pedig a showt egyértelműen elviszi a GTI motor.

Sport módban csak finoman (pont jól), Cupra módban viszont nagyon szintetikusan dolgozik rá az amúgy szinte hangtalan motorra a hanggenerátor. Néha még a hangszórója is berecsegett, amikor szólt a hanggenerátor, de hát ilyen kort élünk. Nincs túl sok mozgástér, amikor egy 10 liter feletti átlagfogyasztással rendelkező autót próbálunk eladni az európai piacon, márpedig nálam ilyen átlagot produkált a 265 lóerős Terramar, még hétköznapi használat mellett is. A pedálra taposva viszont nehéz feldolgozni, ahogy ez a SUV tömb megindul. Kis turbólyuk (előjáték), majd ülésbe toló nyomaték, a bitang méretű Performance fékrendszer pedig gondoskodik a gyors megállásról is.

A hajtáslánc leggyengébb láncszeme egyértelműen a 7-fokozatú duplakuplungos váltó, ami néha csúnya hangok kíséretében akad össze a hétköznapokon, pláne a jobbkezes utcáknál. Túlságosan vigyáz a hajtásra (és a CO2 számokra), túlságosan későn jön meg az erő, ugyanakkor ezt valamelyest kisimítja S, azaz sport fokozatban, amikor szinte észrevétlenül pakolja a fokozatokat és jobban kipörgeti a motort. Jót tesz neki, hogy ezt a 2,0-literes TSI motort ezúttal összkerékhajtással párosították. Ad egyfajta magabiztos stabilitást neki, miután kigyorsításkor először az orra, majd a fara is utána fordul. Na ilyenekről már szívesebben írok egy Cupra tesztjében, és szerencsére van is miről, mert a Terramart élmény hajtani, legyen az vidéki kanyargós út vagy szimplán csak egy élesebb fordulás a Hungária körútra.

Egy termék, amire méltán büszke lehet a győri gyár – ugyanis itt gyártják a Cupra Terramart és talán ez is lehet az egyetlen magyarázat rá, hogy közel egy millióval olcsóbb az alapára, mint a jóval kisebb Atecának. Ahogy a hátulján felhívja rá a figyelmet: nem véletlenül volt az Európai Év Autója szavazás döntőse. Egy kerek csomagnak tűnik, elegendő térrel a családnak, elegendő erővel a sofőrnek, egy átlátható, remekül használható 12,9-colos infotainment rendszerrel, látványos hangulatvilágítással és őszinte sportossággal, ami megadja azt a pluszt, amitől lehet kötődni és vágyni a Terramarra. Még akkor is, ha a vezetéstámogató rendszerei egy kicsit túlságosan érzékenyek is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.05.23
A Kia EV3 a legmagasabb, ötcsillagos biztonsági minősítést kapta az Euro NCAP vizsgálatait követően....
2025.05.23
Soha nem költözött el szülőhelyéről, mégis két világrendben élt.  ..
2025.05.23
Az első két edzésen Ferrari-pilóta volt a leggyorsabb.   ..
2025.05.23
Megbecsülés övezi azokat az autós műhelyeket, amelyek valamilyen indíttatásból patinás modellek....
2025.05.23
Az Autós Nagykoalíció (ANK), a Zöldjárműipar.hu és a Járműipar.hu által szervezett verseny hatodik....
2025.05.23
Kiadós eső, sok karambol, nagy dugók – rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése....
2025.05.23
Ismét jó hangulatú sajtónapot tartott a Ford Magyarország, ezúttal az elektromos Pumát ismerhették....
2025.05.23
A kínai BYD áprilisban először előzte meg a Teslát a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos....
2025.05.23
A vadonatúj Mazda6e a Jinba Ittai filozófia evolúcióját képviseli az elektromos hajtás korszakában....
2025.05.23
A Magyar Honvédség látványos képességbemutatókkal és eszközarzenállal várja az érdeklődőket....