autóipar

Nagy bajban a beszállítók

2022.11.16.

Egy friss tanulmány szerint a beszállítók háromnegyede csak részben tudta áthárítani az energia-, nyersanyag- és gyártási költségek óriási növekedését az autógyártókra.

 

A jelenlegi geopolitikai helyzetben nem újdonság, hogy az autóipari beszállítók egyre gyakrabban kerülnek likviditási gondokba a növekvő termelési költségek miatt. A beszállítók háromnegyede csak részben tudta áthárítani az autógyártókra az óriási mértékben megnövekedett energia-, nyersanyag- és gyártási költségeket - közölte a Horváth vezetési tanácsadó cég, miután világszerte több mint 30 cégvezetővel és igazgatósági taggal készített interjút.

Sok cég panaszkodott arra, hogy a koronavírus-válság óta jelentősen romlott a kommunikáció az autógyárakkal és a megrendelések megbízható teljesítése is sokszor veszélybe kerül. : "Nagy a fluktuáció és alig van átláthatóság" - mondta Ralf Gaydoul, a Horváth piackutató vállalat ipari szakértője. A beszállítók kapcsolata az autógyártókkal és saját beszállítóikkal is egyre feszültebb. A szállítók a kettő között vannak: "Míg ügyfeleik, a gyártók nagyfokú rugalmasságot követelnek meg a nagyon változékony megrendelésekkel, addig a saját beszállítók a következő öt évre rögzített ütemtervekre számítanak." A beszállítók a két lehetőség között "egyfajta kényszerhelyzetben" vannak.

A legtöbb autóipari beszállító vállalat készleteket halmozott fel, hogy rövidebb időn belül reagálni tudjon. Kétharmaduk emellett igyekezett többet megtakarítani, javítani a működést és jobban áthárítani a költségeket. A megkérdezett igazgatósági tagok közül azonban csak néhányan hajtották már végre sikeresen a tervezett intézkedéseket. Szinte egyöntetűen panaszkodtak arra, hogy minden szinten és minden helyszínen munkaerőhiány van. A megkérdezett vállalatok egyértelmű többségének gondot okozott a munkaerő megtalálása és megtartása. Ez már eddig is ahhoz vezetett, hogy a termelésben nem sikerült betölteni a műszakokat.

Ugyanakkor a termékkövetelmények egyre összetettebbé válnak. A tanulmány szerint az egyre bonyolultabb, magas minőségi szinten készülő autókat egyre kisebb szériákban gyártják. A tanulmány szerint a megkérdezett beszállítók 76 százalékának kellett átalakítania portfólióját a villamosítás és az új fogyasztói igények miatt. A fenntarthatóság azonban általában a költségek és az ellátási láncok szempontjából is kifizetődő, mondta Gaydoul: "Erre példa az első helyen említett magas energiahatékonyság, valamint a beszállítók tervezett lokalizálása."

Continental

Még szeptember elején a PwC vezetési tanácsadó cég tanulmánya kimutatta, hogy az autóipari beszállítók az ellátási lánc problémáival szemben rosszabbul kezelik működőtőkéjüket, mint a gyártók. A tanulmány szerint az elmúlt öt évben a beszállítók esetében jelentősen megnőtt a működéshez szükséges tőke lekötési ideje - míg a gyártók esetében csökkent az úgynevezett tőkekötési idő. "Az autóipar viszonylag gyorsan stabilizálódott a világjárvány első évét követően, a koronavész idején uralkodó kedvezőtlen körülmények és az ezzel járó zárlatok ellenére" - mondja Rob Kortmann szakértő, aki a PwC németországi működőtőke-kezelési üzletágát vezeti. "A folyamatos ellátási lánc problémái azonban megterhelik a vállalatok működőtőkéjét. Különösen a beszállítók küzdenek a piaci ingadozásokkal és az értékláncok folyamatos késedelmével."

csip, csipgyártás, Bosch, csiphiány

A PwC elemzése során világszerte 572 vállalatot vizsgált meg az autóipari ágazatból, köztük 37 gyártót és 535 beszállítót. 2017 és 2021 között a gyártók matematikailag 19 napról 14 napra tudták növelni a működési tőkéjük lekötöttségének időtartamát. A beszállítók esetében viszont a napok száma 6 nappal 56 napra emelkedett. Többek között a készletek raktáron tartásának időtartama is szerepet játszik abban, hogy mennyi ideig van lekötve a tőke - de abban is, hogy milyen gyorsan fizetik ki a számlákat. A tanulmány szerint például az autógyártóknál az autók iránti nagy kereslet vezetett a tőkezárási időszak csökkenéséhez, míg a beszállítóknál a törékeny ellátási láncok miatt biztonsági készletek halmozódtak fel, és a gyártók alkatrészlehívásai ingadoztak. Emellett a gyártók az elmúlt években a beszállítóknak szóló számláikat is később fizették ki.

A szakértők szerint a készletekben tartósan lekötött tőkét például nem lehet más fontos funkciókra, például beruházásokra fordítani. Az iparág jelenlegi sürgős gazdasági problémái, mint például a magas infláció vagy a környezetszennyezés, nem jelentenek problémát.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....
2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....