nátrium-ion akkumulátor

Nátrium-ion akkumulátorok: 2026-tól jöhet az áttörés a tömeges alkalmazásban

2025.10.04.

A lítium-ion technológia uralta évek után új és erős szereplő készül belépni az elektromos energiatárolók világába: a nátrium-ion akkumulátor.

Ennek a kérdésnek szentelték a Nátrium-ion Akkumulátor Iparági Lánc és Szabványfejlesztési Fórum nevű, Kínában tartott rendezvényt, amelyen iparági szakértők gyűltek össze, hogy véleményt mondjanak az újfajta energiatároló jövőjéről. Felszólalásaikban meglehetősen egyértelművé tették, hogy a következő két-három év kulcsfontosságú lesz az új technológia piaci térnyerése szempontjából. A véleményükre érdemes odafigyelni, hiszen Kína kis túlzással egyeduralkodó az autós akkumulátorok globális piacán, s ehhez nem kis mértékben járul hozzá a kínai specialisták szaktudása, amellett, hogy a gyártáshoz szükséges alapanyagok „kincsesbányája” éppen Kína.  

Miért lehet versenyképes a nátrium?

A kínai szaksajtó szerint több résztvevő azt a gondolatot fogalmazta meg, hogy az iparág elmozdult a 2021-es lítiumár-emelkedést követő „árzavar” okozta helyzetből az értékteremtésen alapuló modell felé. A jelenlegi fókusz a gyártási kapacitás bővítésén, a költségek csökkentésén, az energiasűrűség javításán és a termékek célzott piaci igényekhez való igazításán van.

Szerintük a nátrium-ion akkumulátorok - sodium-ion battery (SIB) - nem a lítium-ion akkumulátorok korszakára fognak pontot tenni, feltehetően nem fogják felváltani az ilyen technológiájú akkumulátorokat, hanem ki fogják őket egészíteni a globális akkumulátorpiacon, s ez a folyamat már jövőre elkezdődhet.

 Li Csing-hung akadémikus, a Tsinghua Egyetem professzora szerint a nátrium technológiának differenciált versenyre kell összpontosítania, ahol előnyt jelent számára a magas teljesítményt igénylő energia leadása, a kiváló hidegtűrés, a nagy biztonság és az alacsony előállítási költség. Ezek az előnyök teszik alkalmassá a nátrium-ion akkumulátorokat a hibrid járművekben, az úgynevezett szünetmentes tápegységekben (UPS) való alkalmazáshoz, de komoly szerepük lehet az energiatárolós frekvenciaszabályozásban, valamint ólom-savas akkumulátorok kiváltásában.

Technológiai fejlődés és alkalmazási területek

Bár a nátrium-ion akkumulátorok energiasűrűsége alacsonyabb, mint a lítium alapúaké, gyorsabb töltést és kisütést, valamint jobb hidegüzemi teljesítményt kínálnak. Ez különösen előnyös a haszongépjárművek, bányászati és építőipari gépek, mezőgazdasági eszközök esetében, illetve olyan hibrid rendszerekben is jól hasznosíthatók, ahol az akkumulátor belső égésű motorral dolgozik együtt. Li Csing-hung kiemelte a vanádium-nátrium-foszfát és kemény szén anód kombinációját, mint kulcsfontosságú anyagrendszert a nagy teljesítményű nátriumos akkuk fejlesztésében.

Költségek, szabványok és állami támogatás

Li Su-csün, a Beijing Zhongke Haina Technology vállalat vezérigazgatója elmondta, hogy a SIB-ek már túljutottak a prototípusok hitelesítésén, és megkezdődött a korai kereskedelmi bevezetésük. Véleménye szerint az energiasűrűség javulásával és a gyártási volumen növekedésével a költségek jelentősen csökkenhetnek, és akár a felére is eshetnek két-három éven belül. A jelenlegi termékek kb. 165 Wh/kg energiasűrűséget érnek el, tízezer ciklusra képesek 2 °C hőmérsékleten. Kiemelkedő tulajdonságuk, hogy stabilan működnek –40 °C és  +45 °C közötti hőmérséklettartományban.

Li Su-csün szerint a jelenlegi 0,4–0,5 jüan/Wh gyártási költség 0,3 jüan/Wh-ra csökkenhet, ami már versenyképes ár, ha a lítium-vas-foszfát akkumulátorok előállítási költségeivel vetjük össze.

CATL és a tömeggyártás kezdete

A világ egyik vezető akkumulátorgyártója, a CATL, már beépítette a SIB technológiát saját fejlesztési stratégiájába. Az idén áprilisban bemutatták az első, sorozatgyártásra alkalmas, Naxtra nevű nátriumo akkumulátort. A Naxtra műszaki paraméterei figyelemre méltók. Egyrészt  környezetbarátabb a lítium-ionos akkumulátoroknál, és 40 °C-os hidegben is megőrzi kapacitásának kilencven százalékát, az energiasűrűsége pedig  lítium-vas-foszfát akkukhoz hasonló, 175 Wh/kg. Akár 5C-vel, vagyis kapacitása ötszörösével is tölthető, és tízezernél több töltési ciklusra vannak paraméterezve.

A globális akkupiac körülbelül negyven százalékát uraló CATL szerint - amely Debrecenben is gyárat épít – ezek az akkumulátorok több mint 500 kilométeres elektromos hatótávot biztosítanak – ezzel potenciálisan a kínai személyautó-piac 40 százalékát lefedhetik. Várhatóan a  Chery lesz az első autógyártó, amely beépíti autóiban Nasxtra feszültségforrásokat, és erre már az idei év végén sor kerülhet.

Kilátások

A kínai kormányzat kiemelt irányként kezeli a nátrium-ion technológiát az új energiatárolási megoldások között. A szabványosítás is előrehaladott állapotban van: két kínai nemzeti szabvány már megjelent, további 11 van fejlesztés alatt, illetve négy nemzetközi szabványt is Kína jegyez. Negyvennégy ilyen akkumulátoron végzett tesztek megerősítették a nátrium akkuk kiváló hidegtűrését és biztonságát, ami tovább erősíti majdani szerepüket az ólomsavas akkumulátorok alternatívájaként.

Az iparági szereplők egyetértenek abban, hogy a nátrium-ion akkumulátorok fordulóponthoz érkeztek. Az SIB-technológia fejlődési iránya világos, a szabályozási háttér kedvező, az alkalmazási területek pedig jól körülhatároltak.A 2026-os év kulcsfontosságú lehet: ekkor indulhat meg a széles körű kereskedelmi alkalmazás, és válhat a nátrium-ion technológia valódi alternatívává, különösen ott, ahol a magas teljesítmény, a hidegtűrés, a biztonság és költséghatékonyság kiemelt szempont.

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem és a BYD Auto Hungary Kft., amely új....
2025.12.15
Kartellezés miatt bírságolta meg a Rombat SA román autóipari céget az Európai Bizottság - írta az....
2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....
2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....
2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....