Trabant

NDK-s rendszámhoz vettek Trabantot – életérzés

2017.06.28.

Az egyedi rendszám drága mulatság, ám nem kerül plusz költségbe, ha éppen az a betűkombináció van soron az okmányirodákban. A szentesi István Ferenc két éve a Dunántúlra ment az NDK-s rendszámért, s úgy alakult, hogy Trabantot is vett hozzá a régi mellé.

István Ferencnek már az első autója is NDK-s volt, 1971-ben vette használtan az első kocka Wartburgok egyikét, 4 évig használta, 45-50 ezer kilométert tett bele. – Csak egyszer hagyott ott, Hódmezővásárhely és Szeged között megadta magát a vízszivattyú csapágya – emlékezett vissza. Szerencsére nem lett nagyobb baj, a hűtővíz sem forrt fel, olyan hangja lett, hogy azonnal félreállt az autóval.



Az első Trabantját is használtan, 1975-ben vette, akkor 1 éves autóba ült bele. 4-5 évig maradt nála és körülbelül 50 ezer kilométert hajtott az autóba. – A földhivatalban dolgoztam, akkor sok munka volt, jártuk a környéket, kellett a kocsi - mondta és hozzátette, csak azért adták el, mert kellett az építkezésre a pénz.

Ez után 15 évig jobbára édesapjával közösen használtak Ladákat, majd 1994-ben újra feléledt a Trabant-szerelem és munkába járásra vásárolt egy kétüteműt – akkor már Csongrádon dolgozott. Ezt a kocsit 10 évig használta és 140- ezer kilométert tett bele. 60 ezer kilométernél volt egy alapos motorgenerál és az olyan jól sikerült, hogy utána hosszú ideig gond nélkül autóztak vele. – Üzemképesen tettem le, katalizátort nem akartam rá tetetni, sokat kellett volna rá költetni – mondja, hozzátéve, inkább kivonatta a forgalomból, akkoriban elég volt a rendszámot leadni, nem kellett mellé vinni a bontós papírt.



Pont 10 évig volt a Trabant a fészer alatt és csak két éve vették elő, amikor jöttek az NDK-s (Német Demokratikus Köztársaság) rendszámok. – A fiammal közösen tettünk bele akkut, a tankba üzemanyagot, az első pöccintésre még nem indult, de két perc várakozás utána másodikra igen – mondja. Kiderült, egyáltalán nem kellett „köszörülni”. A motorja jó volt – sikerült a 60 ezer kilométernél elvégzett generál - minden más baja azonban volt. Esztétikailag is voltak hibái, a karosszérián kívül is több sebből vérzett az autó. Sok idejük nem volt gondolkodni, mert akkorra már nagyon pörögtek kifelé az NDK-s rendszámok, így stratégiát váltottak.

Kiderítették, hogy Heves és Veszprém megyébe, a Dunántúlra kerültek NDK kezdetű rendszámok. Elhatározták, hogy nekik kell egy ilyen, így a rendszámhoz kerestek egy eladó Trabantot. Sikerült is István Ferencéknek egy most 34 éves példányt vásárolni, egy Veszprém megyei okmányirodába kérték rá az új rendszámot, amiért 8400 forintot fizettek. A járgány mindennel együtt 250 ezer forintjukba került.

– Jobban jártunk így, mert ha a régit pofoztuk volna ki, a forgalomba helyezéssel és minden egyébbel együtt közel 400 ezer forintba került volna – mondta a delmagyar.hu-nak. Az egykori szocialista ország felségjelzését, a DDR táblát a fia müncheni barátja látta meg egy bazárban és meg is vette 5 euróért.



A férfi azt mondja: ez az „ünneplő autójuk", a fia nevén van, jó időben tesznek vele egy kört, évente talán ha 500 kilométert hajtanak bele. Belga barátaik ilyet korábban nem láttak, élvezték is, amikor beleülhettek. – Egyre kevesebb a magyar utcákon a Trabant, nagyon megnézik, ha kimegyünk vele. - Kétütemű, ez az igazi, jobban tetszik, mint a négyütemű, annak nincs semmi karaktere – mondja.

Már két éve van náluk az autó, de semmi baja nincs, igaz, nem is hajtják agyon. Mint ahogy a mellette álló 35 éves Citroën Kacsát sem, mert ilyen autójuk is van – ez is a fiával közösen, de inkább már az övé. Ebbe is csak néhány 100 kilométer megy bele évente. - Szívesem pátyolgatom mindkét autót, megszállott motoros és autós voltam fiatal koromba és ez a évekkel sem múlik el, csak szelídül - mondja

- A neten szereztünk mi is tudomást az NDK rendszámos történetekről, korábban ismereteim szerint felárral nem vásároltak ilyet – mondta portálunknak Muczán Gábor, az 500 tagot számláló Trabant-Wartburg Klub elnöke. Szerinte ennek a betűkombinációnak nincs akkora értéke mint például a TRB, vagy a még drágábban vehető TRABI rendszámnak.



Fotók: Klárik Emese - delmagyar.hu

– A TRB-601-est és a TRABI-1 illetve TRABI-7 tulajdonosait ismerjük, jómagam a DDR-es rendszámot preferálnám, ha épp ilyen úri huncutságokra kívánnék költekezni – válaszol az autoszektor.hu érdeklődésére. Az elnök úgy véli, NDK rövidítés csak itthon ismert – Német Demokratikus Köztársaság –, és nem igazán széles körben.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.20
A Peugeot új Hypersquare rendszere nem egyszerű innováció, hanem korszakváltás. A francia márka....
2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....
2025.12.20
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.12.20
Nagy karambol történt a körgyűrűn, emiatt lényegében megbénult a forgalom az M0-on. ..
2025.12.20
Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a 2027-ig Szegeden a METRANS, a....
2025.12.20
Teljes szélességében lezárták a 87-es főút egy szakaszát, miután egy kisbusz és egy személyautó....
2025.12.20
A sikeres futáspróbákat és a hatósági vizsgát követően újabb, immár a 25. CAF-villamost vette át és....
2025.12.20
Az új MINI modellcsalád utastéri anyaghasználatát fenntarthatósági díjjal ismerték el. A másodlagos....
2025.12.20
A BYD kiváló évet zár 2025-ben, az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024....